ראש השנה

מתי יוצא ראש השנה תשפ"ד 2023?

מתי תוקעים בשופר, מתי אוכלים תפוח בדבש, ומתי מדליקים נרות? כל הפרטים על ראש השנה תשפ"ד 2023

  • י"ז אלול התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ראש השנה תשפ"ד חל ביום א' וב' בתשרי, ימים שבת וראשון, 16.9.2023 ו-17.9.2023. החג, המסמל את תחילתה של השנה ה-5784 לבריאות העולם, מתחיל בשקיעת החמה של יום שישי 15.9, ומסתיים כעבור יומיים רצופים, בצאת הכוכבים של יום ראשון ב' בתשרי, 17.9.

לפני כניסת החג מדליקים נרות חג. ימי החג אסורים בעשיית מלאכה, מלבד מלאכות מסוימות כמו בישול והדלקת הנרות ללא הצתת אש חדשה או הפעלת מכשיר חשמלי.

לפני הדלקת הנרות יש לברך את 2 הברכות הללו:

* בָּרוּךְ אַתָּה אַ-דוֹנָי אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת וְשֶׁל יוֹם הַזִיכָּרוֹן.

* בָּרוּךְ אַתָּה אַ-דוֹנָי אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה.

לסגולה מיוחדת בזמן הדלקת נרות של ראש השנה, לחצו כאן.

בלילה השני של החג מדליקים את הנרות רק באמצעות אש שהיתה מוכנה מערב החג. השנה (ראש השנה תשפ"ד) - הדלקת הנרות לכבוד יום טוב שני, תֵעשה אך ורק לאחר צאת השבת, ועל ידי הבערה מאש שהיתה דלוקה מלפני שבת, כמו 'נר נשמה'. אשה המוציאה את השבת לפי זמן רבנו תם, ברור שלא תדליק את הנרות אלא לאחר זמן זה.

גם בלילה השני מברכים את שתי הברכות, כאמור לעיל. נהוג להכין בלילה השני פרי חדש, אותו לא אכלתם בעונה האחרונה, ולכוון עליו בברכת "שהחיינו". את הפרי החדש אוכלים בסעודת החג.

לסגולות מיוחדות ליום ראש השנה, לחצו כאן.

הרב זמיר כהן: האם אפשר להשתנות ממש לפני ראש השנה? צפו:

ראש-השנה הוא יום המשפט לכל באי-עולם, והוא גם יום הדין על כל צורכי האדם, הגשמיים והרוחניים. לכן אנו מעתירים רבות בתפילות החג בבקשות בריאות, ילדים, פרנסה, וכן להצלחה בתחומים הרוחניים.

אולם מהותו העיקרית של ראש-השנה היא הכתרתו המחודשת של הקב"ה על העולם. זהו היום שבו ציווה ה': "תמליכוני עליכם", ואנו עושים זאת בעיקר על-ידי התפילה, שנושא המלכות מוזכר בה פעמים רבות: "מלוך על העולם כולו בכבודך", "מלך על כל הארץ" וכו'.

להרחבה אודות המלכת ה', לחצו כאן. 

צ’ארלי הררי בשיחה מצמררת - כשהאמונה פוגשת את ראש השנה:

 

מתי תוקעים בשופר?

המצווה המרכזית של ראש-השנה היא התקיעה בשופר, על פי הציווי: "יום תרועה יהיה לכם". תקיעת השופר מציינת כי ביום זה אנו ממליכים את הקב"ה למלך על כל הארץ. בין הפסוקים הנאמרים בתפילת ראש-השנה, בנוגע לתקיעת השופר, מובא: "כי ה' עליון נורא, מלך גדול על כל הארץ... עלה אלקים בתרועה, ה' בקול שופר".

תקיעת השופר נעשית בדרך כלל בבית הכנסת, או במקומות נוספים עבור מי שאינו יכול להגיע לבית הכנסת.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מה קורה בעת תקיעת השופר? רגע עצום ונשגב שאסור להחמיץ, שיכול לבטל את כל העוונות והחטאים של האדם מאז ועד היום. צפו בדבריו המרגשים של הרב רפאל אביטן, ותבינו מדוע אסור לפספס את רגע התקיעה:

להרחבה נוספת אודות מצוות תקיעת שופר, לחצו כאן. 

להבנת מהותו העמוקה של השופר לחצו כאן. 

איך תוקעים בשופר? הרב אברהם יוסף מדגים. לחצו כאן.

גם נשים חייבות בשמיעת התקיעות. להרחבה, לחצו כאן.

 

מה מתפללים בראש השנה?

בראש השנה נהוג להרבות בתפילות. בשל כך, תפילותשחרית ומוסף ביום זה הן ארוכות במיוחד, חגיגיות וכוללות פיוטים. הפיוטים משתנים בין העדות וכך גם הלחנים. הדגש בתפילות ופיוטים הוא המלכת ה' והעמידה לפניו במשפט.

תפילת העמידה של מוסף כוללת שלוש חטיבות תפילה מיוחדות - מלכויות זכרונות ושופרות - הכוללות גם פסוקים מהתנ"ך המבטאים את שלושת הנושאים האלו. לפני תקיעת שופר נהוג בקהילות ספרד לשיר את הפיוט "עת שערי רצון להיפתח". מדובר בפיוט מרגש במיוחד, ותוכנו הוא סיפור עקידת יצחק.

תפילות ראש השנה נאמרות מתוך מחזור. לקריאה נוספת אודות המחזור, לחצו כאן. 

עצות אחרונות לקראת ראש השנה - הרב זמיר כהן:

 

מתי אוכלים תפוח בדבש?

* איחולי שנה טובה ושליחת כרטיסי ברכה - נהוג לאחל בליל ראש השנה "לשנה טובה תיכתב/י ותחתם/י", ויש המוסיפים "לאלתר לחיים טובים". כן נהוג לסיים כל מכתב שנשלח בחודש אלול באיחולי "כתיבה וחתימה טובה".

* תשליך - ביום הראשון של ראש השנה הולכים אחרי הצהריים למקור מים ואומרים בו את תפילת תשליך, שהיא בקשה להשלכת העבירות אל "מצולות ים". יש נוהגים לנער את שולי הבגדים כסמל להתנערות מהעוונות.

להרחבה אודות מנהג התשליך, לחצו כאן.

הרב רפאל אביטן מגיש כללים וסגולות שיפתחו לנו כלי גדול, שבו יכניס לנו בורא עולם את השפע העצום והישועות - אז איך לנצל היטב את השעות הקריטיות של ראש השנה?

* הימנעות משינה ביום - יש הנוהגים להימנע משינה ביומו של ראש השנה, על פי דברי התלמוד הירושלמי שהובאו אצל הפוסקים, שהישן בראש השנה ישן מזלו.

* סעודות החג - בסעודות ליל החג נהוג לאכול "סימנים". מדובר במאכלים ששמם מסמל על תפילה מיוחדת. הסימנים העיקריים הם: תפוח בדבש, ראש של דג, גזר ועוד.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

להרחבה אודות סימני ראש השנה, לחצו כאן. 

לקריאה נוספת אודות אופן התנהלות סעודת החג, לחצו כאן. 

הרב זמיר כהן מציע קבלה נפלאה, שתעניק לנו הרבה זכויות לקראת יום הדין. צפו:

 

מה עושים בערב ראש השנה?

ערב ראש השנה הוא היום האחרון בלוח השנה היהודי. על כן ביום זה עושים פעולות שונות וייחודיות, מעבר לפעולות הקשורות בהכנות הרגילות לכל חג.

בערב ראש השנה נהוג לערוך טקסי התרת נדרים, כשכל אדם מבקש התרה בפני שלושה אנשים שמהווים מעין בית דין, שבכוחו לשחרר את האדם מהבטחותיו.

כמו כן, בערב ראש השנה מרבים באמירת סליחות, מרבים בתשובה, תפילה וצדקה שהם מצוות סגוליות ובכוחן לשנות את רוע הגזירה. על מנת לקיים את מצוות התשובה בשלמות, ראוי לכל אדם לקבל על עצמו קבלה רוחנית לקראת השנה החדשה, ובכך להוכיח את רצונו העז להיות אדם טוב יותר בשנה הבאה.

ראש השנה הינו זמן התגשמות חלומות. כידוע, בראש השנה נפקדו שרה אמנו, רחל אמנו וחנה. כיצד אנו יכולים לגרום לחלומות שלנו להתגשם? הרב יצחק פנגר מלגה את הסודות:

מעוניינים ברעיונות לקבלות רוחניות לקראת השנה החדשה? לחצו כאן. 

לקריאה נוספת אודות ערב ראש השנה, לחצו כאן.

רוצים שבראש השנה יגזרו עליכם שפע של ישועות? קבלו 13 עצות לאלול עוצמתי

 

 

מה עושים במוצאי ראש השנה?

ראש השנה מסתיים ביום ראשון בערב לאחר צאת הכוכבים. לאחר תפילת ערבית עורכים "הבדלה", אבל לא מברכים את ברכת "בורא מיני בשמים" ואת ברכת "בורא מאורי האש".

ימי ראש השנה מהווים שני ימים ראשונים של עשרת ימי תשובה.

הרב פנגר מסביר כיצד ננצל את חודש אלול ונגיע מוכנים לראש השנה. צפו

כיצד ניתן בחודש אחד לתקן את כל השנה כולה? לחצו כאן.

מה עיקר תפקידנו בחודש אלול? לחצו כאן.

לכניסה למדור "חודש אלול", המכיל מאות סרטונים וכתבות. לחצו כאן.

כולנו יודעים שראש השנה הוא יום הדין, אך מאיפה לומדים זאת? מה אנחנו עושים כדי להשתיק את המקטרג ביום הדין? למה מכסים את השופר בשעת התקיעות ומי זוכה לניסים בראש השנה? הרב ברוך רוזנבלום בהרצאה מרתקת:

תגיות:ראש השנהתשרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה