חדשות בריאות

גמזו נגד זוהר: "יש התעסקות אובססיבית באומן, שיעשה מאמצים להוריד את התחלואה"

בריאיון לגלי צה"ל, אמר פרויקטור הקורונה כי הוא מקבל גיבוי מלא מראש הממשלה, ומצפה שכולם יעשו כך: "לפעמים עוברת בי המחשבה אולי להעביר את זה למישהו אחר"

גמזו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)גמזו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

פרויקטור הקורונה הלאומי, פרופ' רוני גמזו, הגיב הבוקר (חמישי) לביקורת החריפה שהטיח בו יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת מיקי זוהר. "יש התעסקות אובססיבית באומן", אמר בריאיון לגלי צה"ל. "יו"ר הקואליציה עושה מאמצים להטיס אותם, אני רוצה שיו"ר הקואליציה יעשה מאמצים להורדת התחלואה".

גמזו הודה, כי המכתב ששלח לנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בו ביקש לעצור את הטיסות לאומן, היה "חריג", אולם לדבריו "מה לעשות? אני צריך לעשות מעשים חריגים כדי להוריד את התחלואה". הוא יצא נגד הניסיונות המתמשכים לאפשר את הנסיעה לאומן, גם לאחר שאוקראינה הודיעה כי תאסור על כניסת תיירים זרים: "אחרי הסוף פסוק הזה – מנסים למצוא עוד מתווים? בחייכם, השתגעתם?".

"אני לא רוצה לדבר על שר כזה או שר אחר", הוסיף גמזו. "אני מדבר על הרוח, והרוח היא שעולם כמעט כמנהגו נוהג. כל אחד מבין שיש לו איזו שהיא בעיה במדינת ישראל, אבל יש פרויקטור, יש משרד בריאות, יש מנכ"ל משרד הבריאות – זו הבעיה שלהם. לא, זו בעיה של כולנו. אני מצפה שכל בעלי התפקידים יפעלו בריכוז מלא כדי להוריד את התחלואה. לכל אחד יש מה לעשות, יש המון עבודה בכל המגזרים".

גמזו דחה על הסף את הטענה, כי אינו מקבל גיבוי משמעותי מראש הממשלה בנימין נתניהו, נוכח הביקורת נגדו: "לא. ראש הממשלה מתעסק בסוגיה לעומק, לומד אותה ונכנס לכל הפרטים. משתדל לתת את כל העזרה שלו ונותן את הגיבוי שלו. אבל כן – אני לא מרגיש את זה מכולם. ההתעסקות האובססיבית הזו שחייבים להטיס אותם, ויו"ר הקואליציה עושה מאמצים ניכרים לכך. אני רוצה שיו"ר הקואליציה יעשה מאמצים להורדת התחלואה".

"יש רק אינטרס אחד היום – להפחית את התחלואה. מי שחושב שאני קוסם – טועה. יש כאן תהליך של בניית תשתיות, של מערכת קטיעה, של בניית ניהול ברשויות המקומיות. כולם צריכים להיות מוכוונים למטרה של הורדת התחלואה – כולל האזרחים".

לדברי הפרויקטור, המספר הגבוה של נדבקים חדשים ביום אינו משקף את השינוי ההדרגתי שמתחולל בשטח: "כולם סופרים את המספר הסופי. יש אפילו ירידה והכלה באוכלוסייה החרדית. ביישובים החרדיים אני רואה הרבה יותר ניהול והכלה של ההדבקה, עם כל המורכבות של חזרת בחורי הישיבות לאחר 'בין הזמנים'. כולם עובדים מאוד קשה, גם בתוך הרשויות המקומיות, גם בפיקוד העורף. אני רואה שם שיפור והבנה. נכון, יש אתגר לאחר שכולם חזרו ללימודים. זה מורכב מאוד".

גמזו ציין כי "גם באוכלוסייה הכללית יש המשך ירידה", אולם מתח ביקורת נוקבת על המתרחש בחברה הערבית: "אתמול הייתי באום אל-פחם, בבאקה אל-גרביה. ראיתי את הבעיה של החתונות. אני אומר לחברה הערבית: תגידו, השתגעתם? אני מכבד את החברה, מכבד את הצורך להתחתן, אבל לא מכבד את הצורך להידבק. החברה הערבית עלתה מ-150 נדבקים ליום ל-550 – בשלושה שבועות. זה חלק גדול מעליית התחלואה".

"לפעמים עוברת בי המחשבה אולי להעביר את זה למישהו אחר", הודה גמזו. "אתם באמת חושבים שזו משימה שמישהו יעמוד בתור כדי לקחת אותה? אני מזכיר לכולם שאני בלי כתב מינוי, בלי סמכויות מוגדרות – אבל אני עושה את העבודה. מי שמכיר אותי יודע שאני עקשן, אני נחוש. אני לוקח תפקיד, ורוצה לעשות אותו עד הסוף. כשאני רואה שיש ירידות וקשיים – זה לא מחזיר אותי אחורה, ולא גורם לי להחזיר את המפתחות. כשזורקים לי עקיצה פה ושם – יש לי עור מספיק עבה. מה שמטריד אותי זה שיתוף הפעולה. הרוח של המדינה, חברי הכנסת, המשטרה, הרשויות המקומיות, הרוח של האזרחים. אני רוצה להראות החזרה של המסכות – כי יש קצת ירידה; להקטין את ההתקהלויות, יש לנו שנת לימודים לפתוח. אני רוצה שמירת מרחק והרבה יותר משמעת. בסוף אני רוצה ניהול מכל גורם במדינה".

"הגלגלים שלי נוסעים על אף המקלות. לא אחכה לסמכויות, כי במדינת ישראל זה לוקח חודשים ואין זמן לזה. אני חושב שיש לי סמכות טבעית, ואנשים מקבלים את דעתי המקצועית. אני לא מחכה לכתב סמכויות, ולא רוצה שהממשלה תדון בסמכויות שלי", חתם גמזו את דבריו.

בעקבות הביקורת על גמזו שנשמעה בתוך הקואליציה, הוציא אתמול נתניהו הודעת תמיכה בפרויקטור, בה אמר כי הוא "מעריך את עבודתו המסורה, עובד איתו בשיתוף פעולה יומיומי וקורא לכולם לעשות זאת". שר הבריאות יולי אדלשטיין העניק אף הוא גיבוי לעמדתו של גמזו בנושא הנסיעה לאומן: "עם כל הצער שבדבר, האחריות הלאומית אומרת שהשנה זו לא השנה לטוס לאומן ולהגיע לקברו של רבי נחמן מברסלב, עם כל ההבנה להרגלים ולצרכים של אנשים רבים".

מוקדם יותר אתמול, תקף יו"ר הקואליציה את הפרויקטור, על רקע דרישתו לעצור את הטיסות לאומן: "פרופ' גמזו בטוח, שיש ביכולתו למנוע מישראלים להגיע לאומן. אבל הוא גם היה בטוח, שיש ביכולתו להפסיק את ההפגנות בבלפור. את ההפגנות הוא לא הצליח להפסיק. הוא לא אקטיבי בהפסקת ההפגנות, משום שהוא חושש מהתקשורת ומפחד שהיא תבקר אותו".

"במקום לחשוש מהתקשורת ובמקום לשלוח מכתב לנשיא אוקראינה – שיתרכז בתכנים המקצועיים, ויתחיל לפתור את העניין של הנסיעה לאומן, שתקרה אם ירצה או לא ירצה", הוסיף זוהר. "במקום להתנגד לזה נחרצות ולפגוע בזכות של אנשים להאמין, שיתחיל להיערך לטיפול בנסיעה הזו, שיצמצם את מספר הנוסעים מ-25 אלף ל-6,000, שיעשה מתווה בריאותי נכון. שיהיה פרויקטור, ושלא ייתן לעניין הזה להתבשל עם האוקראינים ושלא יכתוב מכתבים לנשיא בלי הסכמת שר הבריאות וראש הממשלה. אני מאוד מקווה שהוא יתחיל לעבוד".

תגיות:נגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה