חדשות בארץ

נתניהו: "אם נצטרך לחכות לפלסטינים – נחכה לנצח"

בתום פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, ג'ארד קושנר, ועם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, רוברט אובריין, נשאו השלושה הצהרות משותפות. נתניהו: "לפלסטינים היה וטו על השלום זמן רב מדי". קושנר: "ההסכם בין ישראל והאמירויות – צעד ענק קדימה. כנכד לשני ניצולי שואה, הוא חשוב לי ולמשפחתי יותר משאוכל להביע"

נתניהו, קושנר ואובריין, היום (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו, קושנר ואובריין, היום (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

לקראת יציאת המשלחת הישראלית לאיחוד האמירויות בטיסה היסטורית מנתב"ג, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (ראשון) עם חתנו ויועצו של נשיא ארצות הברית, ג'ארד קושנר, ועם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, רוברט אובריין. בתום הפגישה נשאו השלושה הצהרות משותפות לתקשורת.

"אני תמיד שמח לארח אתכם בירושלים, אך במיוחד לארח אתכם כאן היום", אמר נתניהו לקושנר ואובריין בפתח דבריו, "משום שמחר תהיו על הטיסה המסחרית הישראלית הראשונה בהיסטוריה לאיחוד האמירויות. כולנו נרגשים מהקצב המהיר של נירמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות. אתמול ביטלה האמירויות באופן רשמי את החרם שעבר זמנו על המדינה היהודית. זה פותח דלת למסחר, תיירות והשקעות – חילופים בין שתי הכלכלות המתקדמות ביותר במזרח התיכון. אתם תראו את הניצוצות באוויר, זה כבר קורה. יבוא יום, והוא לא רחוק, שבו נשאל כיצד היה יכול להיות אחרת. פריצות הדרך של היום – יהיו הנורמות של מחר. הן יסללו את הדרך למדינות נוספות לנרמל את יחסיהן עם ישראל".

"במשך זמן רב מדי, לפלסטינים היה וטו על השלום – לא רק בינם לישראל, אלא בין ישראל והעולם הערבי", הצהיר ראש הממשלה. "אם זה היה תלוי בהם, ישראל הייתה צריכה לסגת לקווי 67' הבלתי ניתנים להגנה, לגרש מעל 100 אלף יהודים מבתיהם במולדת אבותינו, לחלק את בירתנו ירושלים, להציף את ישראל בצאצאי פליטים ולסכן את מדינתנו – כל זאת בעודם מסרבים להכיר במדינה היהודית האחת והיחידה. אם היה עלינו להמתין לפלסטינים, היינו ממתינים לנצח. לא עוד".

"שני דברים שינו זאת: תוכנית טראמפ, והנכונות של מדינות ערביות, בתמיכתה העצומה של ידי ארצות הברית, לקדם שלום ללא וטו של הפלסטינים. תוכנית טראמפ היא היוזמה הריאליסטית הראשונה לשלום בין ישראלים לפלסטינים. ישראלים ופלסטינים לא ייאלצו לעזוב את בתיהם. בחזון הזה, אזורים המיושבים באוכלוסייה ישראלית ואזורים חיוניים לביטחון ישראל משתלבים בישראל הריבונית. ישראל שומרת לעצמה את האחריות הביטחונית ממערב לנהר ירדן, על הקרקע ובאוויר. הבעתי את נכונותי לדון לשאת ולתת על שלום בהתבסס על תוכנית טראמפ. ככל שמדינות ערביות ומוסלמיות רבות יותר יצטרפו למעגל השלום, הפלסטינים יבינו לבסוף שהווטו שלהם התפוגג, והם יתקשו להישאר מחוץ למעגל השלום".

נתניהו ציין, כי הסכם השלום עם האמירויות, ועם מדינות אחרות שבדרך, לא היה יוצא לפועל ללא "הסיוע המשמעותי של ידידינו הטובים והנאמנים בארצות הברית". בפנותו לקושנר, הוסיף: "ג'ארד, אמרת מההתחלה שמדינות נוספות יכוננו שלום עם ישראל. התייחסו אליך בביטול, זלזלו בכך לעיתים. אני שמח שאותם מבקרים טעו. המציאות השתנתה כי אנחנו משנים אותה בעודנו מדברים".

בהתייחסו לאיום האיראני, אמר נתניהו: "כמובן שההתפתחויות החיוביות הללו לא מתקבלות בברכה על ידי כולם. בעוד אנחנו שואפים לקידמה ומודרניות, הרודנים בטהראן רוצים להחזיר אותנו לתקופה האפלה של תיאוקרטיה מימי הביניים. אם המשטר הרצחני הטרוריסטי הזה יפתח אי פעם נשק גרעיני, או את האמצעים לפתח אותו, הוא ימוטט במהירות את השלום ויסכן את העולם כולו. אסור לנו לאפשר לזה לקרות, ולא נאפשר לזה לקרות".

יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר: "אנחנו חוגגים היום פריצת דרך בשלום, והדרך אליה הייתה ארוכה. זה הישג שלא קורה לעיתים קרובות, לא קורה בקלות. עבדנו יחד נגד הסיכויים כדי להגיע להישג שמעטים חשבו שהוא אפשרי. אחת הסיבות שחשבו שהדבר בלתי אפשרי הוא, שלפני שלוש וחצי שנים היו לישראלים ולמזרח התיכון בעיות רציניות: איראן, שאיפותיה הגרעיניות והמיליציות שלה ברחבי האזור. לדאע"ש הייתה ח'ליפות בגודל של אוהיו, וראשיהם של אמריקנים נערפו. יחסי ישראל וארצות הברית היו בשפל היסטורי".

"כשהנשיא טראמפ נכנס לתפקידו – הכל החל להשתנות במהירות", המשיך קושנר. "הדבר הראשון שהוא עשה היה למנות את השגריר פרידמן – השגריר הטוב ביותר שהיה לארצות הברית בישראל. הוא עבד קשה עם טראמפ והצוות שלנו כדי לחזק את יחסי ישראל וארצות הברית. טראמפ פרש מהסכם הגרעין עם איראן והחזיר את הסנקציות, כדי לחזק את ביטחונן של ישראל ובנות ברית נוספות של ארצות הברית באזור. טראמפ הביס את הח'ליפות של דאע"ש וחיסל את מנהיגה, אל-בגדדי. הוא קיים את הבטחתו, הכיר בירושלים כבירת ישראל והעביר אליה את השגרירות. הוא הכיר בריבונותה של ישראל בגולן, ובינואר 2020 פרסמנו את תוכניתו הפרגמטית והריאליסטית לשלום. חזון זה מלמד שארצות הברית מבינה את צורכי הביטחון של ישראל, אך גם מראה לעולם שישראל מוכנה לעשות שלום".

"הפלסטינים קיבלו הצעה נדיבה וריאליסטית, וכשהם יהיו מוכנים לעשות איתכם שלום – תהיה להם ההזדמנות לכך. הצעה זו הראתה גם לאחרים באזור שישראל רצינית – וזה הוביל לפריצת הדרך היום. כבר בביקורו הראשון במזרח התיכון, הנשיא טראמפ כתב תסריט למזרח תיכון חדש. הוא בנה יסודות חזקים לתהליך אפילו גדול יותר".

"בשלוש וחצי השנים האחרונות רבים תיארו את המצב במזרח התיכון כחסר תקווה, אבל בשבועות האחרונים אני חש בתחושה חדשה של אופטימיות, ועלינו לנצל אותה כדי לדחוף את האזור לממש את הפוטנציאל שלו", הצהיר קושנר. "לפני ארבע שנים, החותן שלי ביקש ממני לעבוד למען שלום במזרח התיכון. נתתי לכך את כל כולי. יש עוד הרבה עבודה, אבל ההסכם הוא צעד ענק קדימה. כנכד לשני ניצולי שואה, הוא זה חשוב לי ולמשפחתי יותר משאוכל להביע".

בסיום דבריו הודה קושנר לנתניהו: "מנהיגותך הייתה הכרחית להשגתה של פריצת הדרך. אני רוצה להודות למוחמד בן זאיד – הוא מנהיג אמיץ ובעל חזון. אנו עומדים פה גם בגלל האומץ והמנהיגות שלו. הנשיא טראמפ מאוד גאה בשיקום הקשר בין ארצות הברית וישראל, ומקווה שבאמצעות פעולותיו הצליח להפוך את ישראל לבטוחה יותר ואת האזור ליציב ומשגשג".

מטוס של חברת אל על, ועליו חברי המשלחות הישראלית והאמריקנית, ימריא מחר מנתב"ג לאבו דאבי, כדי לקדם את הנורמליזציה בין ישראל ואיחוד האמירויות. זו תהיה הטיסה המסחרית הראשונה של חברת תעופה ישראלית לאמירויות. בראש המשלחת הישראלית יעמוד היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת. למשלחת יצטרפו נציגים ממשרדי ממשלה שונים, ובראשם ממלא מקום מנכ''ל משרד ראש הממשלה, שירכז את הנושא הכלכלי, מנכ''ל משרד החוץ, מנכ''ל משרד הביטחון, ראש רשות התעופה האזרחית ואחרים. השיחות באבו דאבי יתמקדו בדרכים לקידום שיתופי פעולה במגוון תחומים, ביניהם תעופה ותיירות, סחר, כלכלה ופיננסים, בריאות, אנרגיה וביטחון.

תגיות:ג'ארד קושנראיחוד האמירויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה