חדשות בארץ

שר האוצר כ"ץ: "שאול מרידור רצה להפיל את ראש הממשלה"

בעקבות התפטרותו של ראש אגף התקציבים באוצר, תקף אותו שר האוצר ישראל כ"ץ בחריפות: "מרידור פנה לפעילות פוליטית גלויה ובוטה נגד הממשלה, תוך כדי קשר מתמיד עם גורמים פוליטיים"

כ"ץ (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)כ"ץ (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
אא

שר האוצר ישראל כ"ץ הגיב הבוקר (שני) על מכתב ההתפטרות החריף ששיגר אליו ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, בו מתח ביקורת חריפה על התנהלותו. "כל המכתב שלו הוא קשקוש מקושקש", אמר בריאיון לאריה גולן בכאן ב'. "הוא רצה להפיל את ראש הממשלה ולפגוע בממשלת הליכוד".

"השרים מחליטים והפקידים מבצעים – זה העיקרון מספר אחד במשילות נכונה ובדמוקרטיה, וזה הקו שאני מוביל בכל תפקיד שמילאתי, תוך הקפדה מוחלטת על הנהלים והכללים", הצהיר כ"ץ. "כך היה ברפורמות הגדולות במשרד התחבורה, שם הובלתי גם בניגוד לעמדת הפקידות. כך היה גם מרגע כניסתי למשרד האוצר, כשקיימתי דיונים רבים וגיבשתי החלטות".

"לצערי, לאחרונה, על רקע האפשרות לבחירות המוקדמות, מרידור פנה לפעילות פוליטית גלויה ובוטה נגד הממשלה תוך כדי קשר מתמיד עם גורמים פוליטיים שונים, הן בהתבטאויות פומביות נגד הממשלה ובאין ספור תדרוכים מכפישים בתקשורת, וגם בדיונים הפנימיים בהם יצר פרובוקציות והעכיר את האווירה, תוך כדי הדלפות בלתי פוסקות, וכל זה תוך ניסיון לפגוע בממשלה".

כ"ץ הוסיף כי "בדרך כלל הממונים על התקציבים מסתודדים עם השר עליהם באירועים שונים, כולם ראו עם מי הוא הסתודד ועבד בצורה גלויה. לא במקרה שמענו קריאות אכזבה מראשי כחול לבן ומיאיר לפיד ומכל האגף הזה, כי זה האגף שהוא ואביו קשורים אליו באופן פוליטי"

"בנסיבות האלה איבדתי בו את האמון, ויזמתי אתמול הליך להחלפתו. הוא עשה טוב כשהתפטר מתפקידו, עם המכתב הפוליטי המבוהל והדחוף שניסח. מסגנון המכתב שלו ומהתגובות באופוזיציה ברור לחלוטין היכן הוא נמצא ולאן פניו מועדות. הוא חזר לשורשים המשפחתיים של עוינות כלפי ראש הממשלה נתניהו והליכוד. גורמים באופוזיציה עבדו איתו באופן גלוי, זה היה סוד גלוי".

שר האוצר הוסיף והאשים, כי התנהגותו של מרידור פגעה גם בדרג המקצועי של המשרד בראשות המנכ"לית, קרן טרנר-אייל: "הוא העמיד אותה במצבים בלתי אפשריים". לטענתו, "גם השר הקודם פעל להדיח אותו. הוא מינה אותו והתאכזב ממנו. קראתי לו בתחילת הכהונה, אמרתי לו 'תשמע, הדברים ידועים, אבל אני תמיד עובד עם הפקידות. כל עוד תמלא את המדיניות – אתן לך גיבוי'. ברגע שהסתמן שיש בחירות, האיש הפנה עורף".

"אני מתכוון לקבוע פגישה עם היועמ"ש של משרד האוצר והיועמ"ש לממשלה כדי לקבוע כללים ברורים לעבודה בינינו. מי שרוצה לעזוב – שיעזוב. אני מתכוון להמשיך לעבוד בעבודה מקצועית עם כל הגורמים המקצועיים במשרד", סיכם כ"ץ.

כאמור, לאחר שבועות של חיכוכים עם כ"ץ ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודיע אתמול מרידור על פרישתו מתפקידו. "במשך החודשים האחרונים, וביתר שאת במהלך השבועות האחרונים, היכולת לבצע את תפקידי כראש אגף התקציבים הפכה לבלתי אפשרית", תקף במכתב ההתפטרות ששלח לשר האוצר. "לצערי, אתה לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים באגפים השונים במשרד האוצר ובמשרדי ממשלה אחרים לעשות את מה שאנחנו יודעים – לגבש, להציע, לנתח ולבקר צעדי מדיניות שיאפשרו למשק הישראלי לצלוח את תקופת המשבר הכלכלי הקשה הפוקד אותו, לצד תמיכה במאמץ הלאומי לטיפול יעיל במגפת הקורונה".

"אין עוררין, כי תפקיד הדרג המדיני, ובו שר האוצר, הוא לקבל את ההחלטות ולעצב את המדיניות", הדגיש מרידור. "אך באותה הנשימה, מושכלות היסוד בקבלת החלטות מורכבות של הממשלה הן כי קבלת החלטות כזו נסמכת על עבודת מטה מקצועית של דרגי מקצוע, הנסמכים על ידע רב, על נתונים ועל ניתוח של ההשלכות לצעדי מדיניות שונים. שירתי תחת שרי אוצר רבים – ביניהם ראש הממשלה הנוכחי כשר האוצר – וממשלות רבות, אך בהתנהלות כפי שמתרחשת כיום לא נתקלתי מימיי".

מרידור הדגיש, כי דווקא על רקע היעדר תקציב מדינה מאושר, "נדרשת ממשרד האוצר והעומד בראשו הקפדה יתירה על הובלה של מדיניות כלכלית אחראית, הנשענת על עבודה מטה מקצועית מעמיקה". לדבריו, "במקום זאת, תהליכי קבלת ההחלטות בימים אלה מתאפיינים בקבלת החלטות המושפעת מאינטרסים צרים, לא עניינים, קצרי טווח, לצד השתקת הדרג המקצועי, זלזול בוטה בעבודת מטה מקצועית, שליפות מהמותן, רמיסת הכלים והכללים התקציביים שהיו נר לרגליהם של מנהלי הכלכלה הישראלית עשורים רבים".

"גם כשהיו כאלה שכינו אותי ואת חבריי 'מחבלים', וניסו לייצר דה-לגיטימציה לדעות מגוונות בשירות הציבורי – עמדתי איתן", המשיך בכיר משרד האוצר המתפטר. "אולם בימים האחרונים, לאחר שנחצו עוד ועוד קווים אדומים ורוסקו כללים אלמנטריים של התנהלות תקציבית וכלכלית נכונה, החלטתי שאיני יכול עוד להיות חלק מהמערכת ולתת לגיטימציה לסדרת החלטות שגויות. איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת במהלך החודשים האחרונים, שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה בשנים הבאות מחיר כבד".

תגיות:משרד האוצרישראל כ"ץשאול מרידור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה