חדשות יהדות

תקיעת שופר – עם מסיכה? שו"ת קורונה – ראש השנה

האם מותר לתקוע בשופר עם מסיכה, האם יש לשמוע 100 תקיעות? שו"ת קורונה – ראש השנה עם הרב יצחק זילברשטיין והרב מנחם מנדל שפרן

  • י"ג אלול התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כיצד ייראו הימים הנוראים שנת תשפ"א, בצילה הכבד של מגיפת הקורונה? האם יתקיימו מנייני תפילה כבכל שנה, או שמא נשפוך את שיחינו לפני המלך – כל אחד בביתו? האם נחזור למנייני המרפסות, הפארקים והחצרות? כיצד נקיים את המצווה הנדירה – שמיעת תקיעת שופר?

בימים האחרונים פורסמו ההנחיות בנוגע לתפילות הימים הנוראים בבתי הכנסת, כאשר על פי המתווה, כמות המתפללים תלויה בגודל המבנה, בכמות הפתחים, ובישיבה בלבד בתוך קפסולות עד 20 עם סימון פיזי סביב הקפסולה. זוהי מציאות מורכבת, המאלצת היערכות כבדה, ומקשה מאוד על קיום התפילות ברוב עם כמידי שנה.

הרב שלמה רענן, מנכ"ל עמותת 'איילת השחר', פנה עם מספר שאלות קורונה – ראש השנה לבתיהם של חלק מפוסקי הדור. שהפנה את השאלות הבאות אל פוסקי ההלכה השונים. השו"ת פורסם ב'כיכר השבת', וכלל את השאלות הבאות, הנוגעות לתקיעת שופר ולתפילות ראש השנה:

1. מחמת חשש של הדבקות המסוכן שבעתים בזמן נפיחת האוויר לשופר על ידי בעל התוקע - האם אפשר להניח מסכה או מסננת על פתח השופר או שבעל התוקע ישאיר את המסיכה על פניו (פיו)?

2. נכון שפתח השופר יפנה כלפי מטה?

3. האם נכון לכתחילה לתקוע רק 30 תקיעות, והאם נכון לדלג על הפיוטים?

4. ברצוני לברר האם במסגרת תפילות שאנו מארגים בעשרות ישובים וקיבוצים חילונים יש להקל להקפיד יותר???

הרב יצחק זילברשטיין, חבר מועצת גדולי התורה רב שכונת רמת אלחנן בבני ברק ומומחה בענייני הלכות רופאים ורפואה, השיב את התשובות הבאות:

1. על השאלה האם אפשר לתקוע עם מסיכה, השיב הרב זילברשטיין: "אי אפשר לתקוע עם מסכה, זו חציצה".

2. על השאלה האם לתקוע פחות מ-100 קולות, השיב הרב זילברשטיין: "בוודאי שלא יתירו לתקוע פחות ממאה קולות, מקסימום יבקשו ריחוק".

3. על השאלה האם לקצץ בפיוטים, השיב הרב זילברשטיין: "גם בפיוטים מסתבר שלא יקצצו, ובפרט בעת שצריך רחמי שמים, אולם עדיין מוקדם לדון בזה, כי כל יום הדברים משתנים".

4. על השאלה האחרונה "האם להקל להקפיד יותר", השיב הרב זילברשטיין כי היא לא מובנת, מה הכוונה.

גם הרב מנדל שפרן, אב בית דין בבית הדין לענייני ממונות "הישר והטוב" בירושלים, פוסק וראש הישיבה הכלל חסידית "נועם התורה" שבבני ברק, ומשמש גם כדיין בבית הדין של הרב לנדא, השיב על השאלות הללו, ואלו תשובותיו:

1. על השאלה האם ניתן לתקוע בשופר עם מסיכה, או להניח מסכה על פי השופר, השיב הרב שפרן ב-3 שלבים:

א. בצד הפה אסור להיות חציצה וגם אינני חושב שזה יכול לעזור לחיטוי בין אדם לאדם.

ב. אולי שריה באלכוהול יכול לעזור בין אדם לאדם. זה צריך לשאול מומחה כיון שהשופר מלא חריצים. ואולי יש חומר מחטא אחר.

ג. על פתח השופר מקום יציאת הקול מותר להניח מסננת בד. זה לא חציצה וגם לא משנה הקול אולי מוריד מעוצמת הקול, ואין בזה חשש.

2. על השאלה האם נכון שפתח השופר יפנה כלפי מטה, השיב הרב שפרן: "מותר לסובב את פתח השופר כלפי מטה".

3. בנוגע לשאלה האם לתקוע רק 30 קולות ולקצר בפיוטים, השיב הרב שפרן כך: "אם יש הוראות לגמור מהר, מספיק שלושים קולות, וזה אם לא אומרים חזרת הש"ץ. אבל עדיף לומר חזרת הש"ץ בלי 'יוצרות', ואז תוקעים עוד שלושים קולות על סדר הברכות". עוד הוסיף הרב והורה: "אפשר לקצר ביוצרות או לא לאומרם כלל. אבל חושבני שהציבור לא יוותר על חלק מהיוצרות שהש"ץ אומר בנעימה".

4. על השאלה האם כיוון שמדובר ביישובים חילוניים יש להקפיד יותר על ההוראות, הורה הרב בפשטות כי ודאי שיש "להקפיד על הוראות הבריאות חייבים בישובים חרדיים דתיים וחילוניים אותו דבר". 

תגיות:ראש השנהנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה