פרשת כי תבוא

בראש השנה הזה, פתחי את כל המנעולים של שערי השמים

הרבה פעמים את מרגישה שהדרך סגורה בפניך, שהדלת נעולה בפניך. זה כיוון שהלב ננעל, כי פגעו בך, כי את כבר לא מאמינה בעצמך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אומר הבעש"ט: עצבות – נועלת שערי שמים, דמעות - פותחות שערי שמים, והשמחה - משברת את כל המנעולים.

מכירות את ההתרגשות שעוטפת אותנו לקראת מופע בכורה (שלך בביה"ס, או של בתך בחוג שבו משתתפת, או לקראת מסיבת סידור, הצגה וכו')?

יש שם התרגשות מלאה בשמחה - משהו חדש קורה.

כך מלמדת אותנו הפרשה. הכניסה לארץ היא הפקה חדשה ושמה "איזה טוב השם". כדי שהמופע יהיה מוצלח האנרגיה חייבת להיות חיובית.

פרשת כי תבוא מלמדת אותנו כיצד להיכנס לשנה החדשה מתוך שמחה.

הפרשה פותחת במצוות הביכורים: "והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה, וירשתה וישבת בה...". המילה "ביכורים" מחוברת גם לשורש של בכורה וגם לשורש של ברכה, (כל המאבק בין קין והבל, בין עשו ויעקב, סובב על הבכורה והברכה. מי שמצליח לשלוט בבכורה, זוכה גם לברכה).

הבכורה היא המחשבה הראשונה שמשתלטת על הכל.

הכניסה לארץ ישראל כרוכה בשמחה ואף מולידה שמחה, בדיוק כפי שאנו מבקשים בתפילת שלושת הרגלים: "ותעלנו בשמחה לארצנו", וכן מובא בנביא ישעיהו (פרק נ"א פסוק י"א): "וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּן נָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה".

החסידות מלמדת שאם את בעצבות, לא תוכלי לחשוב ולא תוכלי להנהיג את המוח שלך כרצונך. וכך כתוב בליקוטי מוהרן: "...עַל יְדֵי מָרָה שְׁחוֹרָה אִי אֶפְשָׁר לְהַנְהִיג אֶת הַמּחַ כִּרְצוֹנוֹ, וְעַל כֵּן קָשֶׁה לוֹ לְיַשֵּׁב דַּעְתּוֹ - רַק עַל יְדֵי הַשִּׂמְחָה יוּכַל לְהַנְהִיג הַמּחַ כִּרְצוֹנוֹ, וְיוּכַל לְיַשֵּׁב דַּעְתּוֹ כִּי שִׂמְחָה הוּא עוֹלָם הַחֵרוּת..." (ליקוטי מוהר״ן תנינא. תורה י׳).

לכן העצה הבסיסית היא להתמקד בטוב, "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוהיך".

החסידות מלמדת ליצור התפעמות בנפש פנימה, לייצר התלהבות ולהתרחק משחיקה והרגל. אומר הבעש"ט: עצבות – נועלת שערי שמים, דמעות - פותחות שערי שמים, והשמחה - משברת את כל המנעולים.

הרבה פעמים את מרגישה שהדרך סגורה בפניך, שהדלת נעולה בפניך. זה כיוון שהלב ננעל, כי פגעו בך, כי את כבר לא מאמינה בעצמך, כי הדימוי העצמי שלך התרסק, כי התייאשת מהזוגיות או שאת כבר מאוכזבת כל כך מהילדים, כמה את יכולה לתת ולהרגיש אוויר? וכל זה קורה כיוון שאת לא שומעת את קול התקווה, את קולו של השם שמלמד אותך ללכת בדרך האחת, בדרך המצוות המצוותת אותך אליו, זו שמחברת אותך למקור הכוח, ולכן "ובאו עליך כל הקללות האלה והישיגוך"! אך הנביא ישעיהו אומר לך שאם תתחזקי בשמחה ותכנסי לביתך בשמחה, אז "ונסו יגון ואנחה"! באה הפרשה ומלמדת, שצריך לבוא בכל פעם מחדש אל הארץ, אל הרצון, "אין דבר העומד בפני הרצון והדרך לבוא לשם היא רק עם מפתח השמחה!

 

תודה ושוב תודה...

מצוות הביכורים באה להזכיר לנו להכיר טובה ולהודות לשם יתברך על כל הטוב שנותן לנו בכל רגע ורגע, עלינו להכיר שהנחלה שקבלנו וכל דבר שיש לנו הוא מידיו המלאות והרחבות של הקב"ה,

חשוב לפתוח את הבוקר עם מחשבות טובות, "חדשים לבקרים רבה אמונתך", גם כח האמונה מתחדש בכל בוקר, "בוקר" זה אותיות "קרוב". ברגע שיהודי קם בבוקר ואומר את תפילת "מודה אני לפניך" בכוונת הלב, הוא מעורר את קרבת השם אליו, וזו מעוררת שמחה טבעית.

ידוע שכל מזונותיו של אדם נקצבים לו בראש השנה. בנים, חיים ומזונות נקבעים ברגע הגדול הזה, ולכן הכניסה לשנה החדשה מקבילה לכניסתם של עם ישראל לארץ, מקבילה לכניסה של חתן וכלה ליום החופה, משם לביתם ומשם הכנסת הבן לבריתו של אברהם אבינו וכך את מושכת את הברכה, מתוך המחשבה "הבכורה".

אז קדימה, היכונו למופע הבכורה של השנה החדשה. שנת תשפ"א – תהיה שנת פלא אדיר.

תגיות:הרבנית חדוה לויראש השנהמנעולים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה