ראש השנה

הראשון לציון בהנחיות הלכתיות לראש השנה – בצל נגיף הקורונה

ברקע התפשטות מגפת הקורונה, פרסם הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, הנחיות הלכתיות מיוחדות לקראת ראש השנה והימים הנוראים: לחבוש מסכות, להעדיף תפילה בשטח פתוח, לקצר התפילות, לשמור מרחק מבעל התוקע. כל הפרטים

  • י"ד אלול התש"פ
הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון רבי יצחק יוסף, פרסם היום (חמישי) הנחיות הלכתיות מיוחדות לקראת ראש השנה תשפ"א, בצל מגפת הקורונה. בין היתר, פסק הרב כי ניתן לומר סליחות דרך הטלפון, יש להעדיף תפילה בשטח פתוח ולא בבית הכנסת, ויש לשמור מרחק מבעל התוקע.

בפתח דבריו חידד הרב, כי יש לשמוע להנחיות משרד הבריאות, לחבוש מסכה, לשמור על ריחוק של כמה מטרים בין המתפללים ולפתוח את כל החלונות בבית הכנסת: "כל מי שאינו חובש מסיכה ולא שומר מרחק וכל כיו"ב, ובגלל זה הדביק אחרים, ובפרט אם הדביק מי שיש לו מחלות רקע וגרם למותו שעוונו חמור מאוד".

 

בתי כנסת

כדי לעמוד בהנחיות משרד הבריאות, יש לארגן שני מניינים, הראשון בנץ החמה והשני לאחריו. עדיף לארגן מניינים בשטחים פתוחים ומוגדרים ולדאוג להצללה ולאוויר, כדי שהשמש לא תהיה קופחת על ראשי המתפללים. במידה ומתפללים בתוך בית כנסת, יש לחלק את הציבור לקבוצות באופן שיעמוד בדרישות משרד הבריאות.

 

תפילות

יש לקצר במנגינות ובפיוטים ולא להאריך בהם. בנוסף, במקום הצורך, כגון שיש חום גדול, על הגבאים לקצר במכירת המצוות ובמי שברך.

על הרבנים לקצר בדרשות שלפני התקיעות. כמו כן, יש לומר רק פעם אחת את המזמור שלפני תקיעת השופר. וידלגו על אמירת הלשם יחוד, אלא יאמרו מיד ויהי נועם ויתחילו לתקוע.

 

תקיעת שופר

יש להזהיר את הציבור להתרחק מבעל התוקע, ולהיזהר מהרוק העלול לצאת מקצה השופר בעת התקיעה. רק במקום שאין ברירה אחרת והמקום צפוף מאוד, ניתן להורות ששליח הציבור יתקע בשופר עם כיסוי מסכה על קצה השופר, וזאת בתנאי שהמסכה מהודקת היטב בגומייה ולא תיכנס לתוך השופר כלל, ובתנאי שנבדק עוד לפני החג שאין בכך שינוי בקול השופר.

חולה קורונה, או אדם שנמצא בבידוד או אדם בקבוצת סיכון גבוהה, שאינו יכול להגיע לבית הכנסת, יתפלל את כל התפילות בביתו, וישתדל להשיג תוקע שיוכל לתקוע בשבילו סמוך לביתו דרך החלון.

גם כאשר דלת הבית סגורה, ניתן לצאת ידי חובת שמיעת קול שופר.

 

נשים

נשים הנוהגות בכל שנה להגיע לבית הכנסת לתפילות ימים נוראים, אינן חייבות להגיע השנה לבית הכנסת, ואין צורך בהתרת נדרים על כך. מכיוון שהנשים אינן חייבות בתקיעות שופר, אם אין מקום בבית הכנסת – יש אפשרות לארגן תקיעות מיוחדות לנשים אחר הצהריים.

 

תשליך

אדם הנמצא בבידוד יכול לומר תשליך ביחידות בביתו ליד קערת מים או ברז פתוח.

 

סליחות

אדם הנמצא בבידוד יכול לצאת ידי חובת אמירת סליחות דרך הטלפון ושאר אמצעי התקשורת השונים.

 

התרת נדרים

אדם הנמצא בבידוד יכול לצאת ידי חובה דרך הטלפון ואמצעי התקשורת השונים, באופן שיאמר עם הציבור את נוסח ההתרה, והמתירים יכוונו לצאת ידי חובה את כל השומעים והמשתתפים בכל דרך שהיא.

את ההנחיות סיים הראשון לציון בתפילה לבורא עולם "שישלח רפואה שלמה לכל החולים, ויעצור המגפה והמשחית מעלינו ומעל כל ישראל, ומעל כל יושבי תבל, ונשמע בשורות טובות ישועות ונחמות, ונכתב ונחתם בספר החיים והשלום, ויקבל תפלותינו ברצון בגאולה השלימה בקרוב, אמן".

תגיות:ראש השנההרב יצחק יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה