זוגיות ושלום בית

האם אפשר לשנות את ההרגלים של בן הזוג?

אף על פי שהבעיה השורשית עדיין לא נפתרה, מכל מקום כיון שנעשה שינוי קטן, הרי שהתחיל השינוי הזה להשיג את מטרתו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו נשואים כמעט שנה וחצי, ומרגישים שיש לנו סגנון והרגלים שונים אחד מהשני. היינו רוצים לשאול את הרב: האם אפשר לשנות את ההרגלים השונים, הגורמים לנו לריחוק ולחוסר חיבור רגשי אחד לשני? 

* * * 

אנשים אינם משתנים בגלל שלאחרים יש בעיה, גם אם אותם "אחרים" קרובים אליהם מאוד, משום שבסופו של דבר "אדם קרוב אצל עצמו" יותר מכל אדם בעולם.

כדי שאדם ישקיע משאבים לא מבוטלים על מנת לבצע שינוי מהותי בחייו, הוא צריך להרגיש שזה נחוץ בשבילו. כל עוד הוא רק שומע שיש לו בעיה, אך לא באמת חווה אותה, הוא ימשיך להתנהל בצורה שנוחה לו מכל מיני סיבות, גם אם במציאות היא מעיקה על אחרים.

אם אנו מבינים שעלינו לעשות שינוי בחיי הנישואין, הכולל השלכות חיוביות שלצדן מחיר, הרי שהגענו להחלטה הנכונה לשינוי ההרגלים. המשפט: "אני מבין את הבעייתיות הנוכחית, אך לאחר חשיבה מעמיקה אני מוכן לבצע את השינוי הנדרש, למרות המחיר הכרוך בו", מבטא את פתיחתו של צוהר ההחלטה, ומהווה זירוז לפעולה.

יחד עם זאת, החלטה, כנה ככל שתהיה, אינה ערובה ליישומו של השינוי. כל עוד לא תינקט פעולה, עלול חלון ההזדמנויות שנפער לשוב ולהיאטם.

לעתים נזקקים בני זוג לשינוי קטן, על מנת לשנות במעט את האווירה בבית. כלומר, אם וכאשר כל חילוקי הדעות הופכים לוויכוח, וכל וויכוח - למריבה, בשלב הראשון יכולים שניהם להסכים על פעולות קלות, שלא יפתרו אמנם את הקונפליקט, אך ישככו במעט את אווירת הקרב. זאת אומרת, אף על פי שהבעיה השורשית עדיין לא נפתרה, מכל מקום כיון שנעשה שינוי קטן, הרי שהתחיל השינוי הזה להשיג את מטרתו. כי רק על ידי כך, בני הזוג יתחילו לתת אמון בעצמם ובתהליך שיסייע להם בדרכם אל הגשמת המטרה הסופית שהציבו.

יש לזכור שכדי שיתקבע ויהפוך השינוי לטבע שני, יש לפעול לפרגון ולהעצמה הדדית של שני בני הזוג על השינויים שעשו בעצמם, כי היא חלק חשוב ומשמעותי בתחזוק השינויים והפיכתם להרגל שבשגרה. כאמור, שינוי אמיתי נעשה כאשר האדם מחולל את השינוי בעצמו. לעתים תהיה הכוונה מבחוץ שתאיר זוויות שונות, אך השינוי בפועל יתחולל בכוחות הקיימים בתוך יחידת הזוג.

יש כלל בשלום בית שאומר: אם אני מקבל יחס לא מכובד, וכל שכן יחס מזלזל, זה אומר שמשהו אצלי לא תקין, והוא זה שגרם לבן זוגי להתייחס אלי בצורה שלא נעימה לי. אם ארצה שבן זוגי ישנה את הרגליו השליליים כלפי, השינוי צריך להתחיל דווקא אצלי, כי כידוע, הנהגה כזו או אחרת של בן זוגי, הגיעה לו מתוך הרגל, שעם הזמן נהפכה לטבע שני, אך זה לא אומר שאי אפשר לשנות את הרגליו, שכן כפי שבאו - כך יכולים להעלם.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנות זוגיות טובה". Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה