חדשות בארץ

זוהר ליועמ"ש: לבטל את כתב האישום בתיק 2000

יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת מיקי זוהר, פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה לבטל את כתב האישום בתיק 2000 נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ולפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים במשטרה ובפרקליטות המעורבים בפרשה שנחשפה על ידי העיתונאי עמית סגל: "ריח חריף של שחיתות וריקבון עמוק בתוך מערכות אכיפת החוק"

נתניהו ומנדלבליט, תמונת ארכיון (יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו ומנדלבליט, תמונת ארכיון (יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת מיקי זוהר, פנה הבוקר (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה לבטל את כתב האישום שהוגש נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק 2000. זאת בעקבות החשיפה אמש של העיתונאי עמית סגל בחדשות 12, לפיה בכירים במשטרה ובפרקליטות המדינה טייחו לכאורה חשדות לפלילים מצדם של חוקרים בתיקי ראש הממשלה.

סגל חשף כי רב פקד אבי רוטנברג, שעמד בראש צוות החקירה המשטרתי בפרשת מעונות ראש הממשלה ב-2015, היה נגוע בניגוד עניינים מהותי, שעלול היה להשפיע על תוצאות החקירה, ואותו הסתיר ממפקדיו. ב-2016 הוא הפך לאחד מהחוקרים שעסקו בתיק 2000, הנוגע להקלטות השיחות בין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות, ארנון מוזס – תיק בו אסור היה לו לעסוק, לכאורה, בשל ניגוד העניינים. כאשר נודע לראש להב 433, רוני ריטמן, ולראש אגף החקירות, מני יצחקי, על ניגוד העניינים של רוטנברג, הם הסתפקו בנזיפתו ובהעברתו לתפקיד אחר. רק כאשר חששו במשטרה שהפרשה עומדת לדלוף לתקשורת, הם העבירו את המידע עליה למח"ש.

ב-2018 הגיש ראש מח"ש דאז, אורי כרמל, בקשה לפרקליטות לפתוח בחקירה נגד רוטנברג בחשד לכאורה לעבירה פלילית של ניגוד עניינים, ונגד ריטמן ויצחקי בחשד ראשוני לכאורה לביצוע עבירה של שיבוש מהלכי חקירה. הבקשה נתקלה בסחבת מצדם של פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, ושל המשנה שלו, שלמה (מומי) למברגר. במכתב התשובה שלו בעניין, נימק למברגר את דחיית הבקשה לא רק בנימוק ענייני, אלא גם בטענה הבאה: "אני לא רואה מצב בו בעת הזאת מח"ש נכנסים לבדיקת חומרים בתיק 2000. מסיבות מובנות". למברגר כיוון בכך לחשש שחקירת החשדות נגד החוקרים תסייע למאבק שניהל אז נתניהו נגד המשטרה, שעמדה לפרסם את המלצותיה בתיקיו. קרן בר מנחם, שהחליפה את כרמל באמצע 2018, החליטה, לאחר חודשים של התמהמהות, לסגור את התיק, בטענה כי לאור פרישתם של הנוגעים בדבר מהמשטרה אין עניין ציבורי לפתוח בחקירה פלילית.

אירוע בעייתי נוסף הקשור בעקיפין לתיקי נתניהו התרחש בעת שמח"ש חקרה את הריגתו של האזרח הבדואי יעקוב אל-קעיאן על ידי שוטרים באום אל-חיראן בתחילת 2017. החקירה קבעה כי הוא היה חף מפשע, בניגוד לעמדתו של מפכ"ל דאז, רוני אלשיך, שטען כי אל-קעיאן היה מחבל. אלשיך הגיב בהדלפות לתקשורת נגד מח"ש, וראש מח"ש דרש מפרקליט המדינה למצות את החקירה בפרשה ולנקוט בצעדים נגד אלשיך.

אלא שניצן התבטא במייל כי הוא "מתלבט", וקישר זאת לחוסר הרצון לספק תחמושת נוספת לנתניהו נגד המשטרה. לדבריו, "מחד, זו התנהגות בלתי נסבלת. מאידך, ללכת בדרך המפכ"ל ולפעול כמוהו קשה לי. מה גם שאם מתרוממים מעל האירוע ומסתכלים על כלל מערכת יחסי הפרקליטות-משטרה, להסלים כעת את המריבה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק, ודי לחכימא. המפכ"ל אכן פעל פה באופן שערורייתי, אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול".

במכתבו ליועץ המשפטי לממשלה, כתב זוהר כי "על פי החומרים שפורסמו אמש על ידי עמית סגל, עולה ריח חריף של שחיתות וריקבון עמוק בתוך מערכות אכיפת החוק". לדבריו, "מעבר לעובדה שהמשטרה אפשרה לרב פקד רוטנברג לחקור את נתניהו בניגוד עניינים חמור, היא אף הסתירה את הדבר מהגורמים הרלוונטיים בדרך שלא מביישת משטרים אפלים. בעקבות חשיפת הדברים, יש לגנוז את תיק 2000 לאלתר, שכן כל תהליך החקירות מתחילתו ועד סופו זוהם בצורה גסה".

זוהר הוסיף כי "כל האנשים, אשר היו מעורבים בחקירות נתניהו ובהחלטה לפתוח בהן, נתפסו כאן בהתנהגות קלוקלת חמורה אשר מעלה שאלות ותהיות רבות בנוגע ליושרם ודרך קבלת ההחלטות שלהם בכל הקשור לחקירות ראש הממשלה. יש לפתוח בחקירה מיידית של הדברים ושל כל הנוגעים בדבר, בכללם שי ניצן, רוני אלשיך, רוני ריטמן, אבי רוטנברג ומני יצחקי".

תגיות:אביחי מנדלבליטמיקי זוהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה