חדשות בריאות

פרופ’ גמזו: "שיעור התחלואה בערים האדומות – מהגבוהים ביותר בעולם"

בתדרוך השבועי לתקשורת, התנצל פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, בפני היישובים האדומים עליהם יוטל עוצר לילי: "אני צריך להגן על התושבים. הקורונה מחייבת אותנו לצעדים לא נעימים"

פרופ’ גמזו, היום (צילום מסך, לע"מ)פרופ’ גמזו, היום (צילום מסך, לע"מ)
אא

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, קיים היום (שלישי) את התדרוך השבועי לתקשורת, מספר שעות לפני כניסתו לתוקף של העוצר הלילי על 40 יישובים ושכונות ברחבי הארץ.

"זהו יום מורכב ולא פשוט להרבה תושבים במדינת ישראל", אמר גמזו בתחילת דבריו. "אנחנו מתחילים עוצר לילי והגבלות מאוד משמעותיות על מאות אלפים. צריך לדעת שאנחנו נמצאים במצב של יום שני עם מעל ל-3,000 נדבקים ומעל 40,000 בדיקות. אנחנו בודקים הרבה ומוצאים המון מאומתים". הוא קרא לציבור להמשיך וללכת להיבדק: "אני רוצה יותר בדיקות, יותר קטיעות של שרשראות ההדבקה. עד ה-1 בנובמבר נגדיל את כמות הבדיקות לכ-100 אלף, יש לנו תוכנית מסודרת לכך".

"היום 40 ערים נכנסות לעוצר לילי החל מהשעה 19:00 בערב", הוסיף גמזו. "המגבלות הן אמצעי לנהל ולהקטין את תחלואת הקורונה. אלו מגבלות לא נעימות. אני משוכנע שערים אדומות יכולות להפוך לערים כתומות. אני יודע שמופנים אליי כעס ותסכול, הרבה מאוד קושי. אני מבין את הקושי, קשה לי אישית עם זה. אני יודע שהממשלה בסופו של דבר הכריעה וקיבלה את ההחלטה הזו, וזו החלטה קשה לכל שר בממשלה, החלטה קשה לי. אבל אנחנו צריכים לעצור התקהלויות מדביקות, ובטח בערים אדומות".

גמזו הדגיש, כי "שיעור התחלואה בערים האדומות הוא מהגבוהים ביותר בעולם. אין הרבה ערים כאלה בעולם. אני צריך להגן על התושבים. זה לא נעים לתושבים, אבל זה גם מגן. זה לא רק העוצר הלילי – אלא גם סגירת מערכת החינוך. זה לא נעים לילדים, ולא נעים לי. ידוע לנו שבכל העולם קשה לפתוח את מערכות החינוך בהיקף תחלואה כל כך גדול. בישראל היקף התחלואה גבוה גם בערים ירוקות. פתחנו בהן את מערכת החינוך, אבל בערים אדומות זה הימור גדול מדי".

"אני מתנצל התנצלות מכל הלב בפני כל הערים שנמצאות כרגע בתהליך של מגבלה. אני מתנצל בפני התושבים, בפני ראשי הערים, מתנצל בפני העסקים. הקורונה מחייבת אותנו לצעדים לא נעימים, הכל כדי לשמור על הבריאות – זה הדבר היחידי שמנחה אותי".

הפרויקטור ציין, כי העומס במחלקות הקורונה הולך ומתגבר: "אני חוזר מבתי החולים כרמל ורמב"ם, עומס האשפוזים שם גבוה מאוד. כרמל פתחה עוד מחלקה, רמב"ם עומדת לפתוח מחלקה שלישית. אני חייב להיות נאמן לאמת המקצועית שלי. אני לא יכול שלא לעשות צעדים כדי להקטין את התחלואה. אל תכעסו עליי ברמה האישית. אני נמצא בתפקיד כדי לתת את ההמלצה הנכונה למדינה שלמה. קשה, אבל במלחמה בקורונה עושים צעדים קשים".

בהתייחסו לתקופת החגים המתקרבת, אמר גמזו: "זה השלב בו כולנו צריכים לעצור, לראות את תמונה התחלואה ולתכנן איך אנחנו מנהלים את חגי תשרי. זו תקופה עם חשיבות דתית רבה, אבל עם הרבה הרגלים תרבותיים של המדינה. חגי תשרי זו לא תקופה להקטין את התחלואה, אבל צריך לזכור שיש אפשרות להגדלת התחלואה. זו נקודת זמן שמתכנסים לארוחות, וזה יכול להגדיל את התחלואה. ביום חמישי אני צריך לעמוד מול שרי הקבינט ולומר להם מה המתווה הנכון לחגי תשרי".

בתשובה לשאלה בנוגע לעיכוב בהקמת מערך חקירות האפידמיולוגיות, אמר גמזו: "מערך מתפקד של חקירות אפידמיולוגיות, שמוקם כרגע במדינת ישראל, יהיה הטוב בעולם. כרגע הוא מהטובים בעולם, אבל הוא לא שלם מכיוון שכושר הקטיעה שלו נבנה בצורה הדרגתית. זה מאוד מורכב, לא לוקח יום אחד לבנות את זה".

גמזו התייחס להחלטת קבינט הקורונה, שדחה את הצעתו להטיל סגר מלא על 10 ערים, ואישר לבסוף עוצר לילי על 40 יישובים. לדבריו, צעד זה צפוי להוריד את שיעורי התחלואה במקומות אלו: "מתוך 40 הרשויות המקומיות יש כ-25 רשויות מקומיות של המגזר הערבי. ראשי הרשויות מבינים את החשיבות של העוצר, למשל בעצירת החתונות. בחקירות האפידמיולוגיות אנחנו רואים שמעל 60% מאחוזי ההדבקה בחברה הערבית נובעים מהחתונות, זה 500 איש בכל יום. בוודאי שיש לזה אפקט. יש לזה אפקט גם במקומות הבילוי. הניסיון הבין-לאומי מראה שלעוצר לילה, בשילוב צעדים נוספים, יש אפקט. שרי הקבינט החליטו לקבל את ההחלטות בצורה אחידה לגבי הערים האדומות. מבחינה מקצועית אני עומד מאחורי האפקט שיכול להיות, וכבר תועד בחלק מהערים שניסו זאת ברחבי העולם".

"אתה מביא צעדים לשרי הממשלה. הם צריכים להחליט על הצעדים, לעשות שיקולים. חלק מהשיקולים הם שיקולים רוחביים, לא רק האפקט האפידמיולוגי. לפעמים יש שיקולים שנובעים מההערות שהן מקבלי מראשי הערים. האחריות בסופו של דבר מוטלת עליהם, לכן אני מכבד את ההחלטות האלה. אם היו יושבים רק גורמי מקצוע שמסתכלים אפידמיולוגית – ברור שההחלטה הייתה אחרת. אבל ההחלטות הן עם שיקולים רחבים. זה לפעמים מתסכל ומכעיס, אבל יש כאן צורך לנצח את המגפה ביחד. אני לא רוצה ליצור לעומתיות, היא לא תתרום לאמון הציבור ולניצחון".

העוצר הלילי על 40 היישובים האדומים ייכנס לתוקף החל מהערב בשעה 19:00, ויסתיים בכל בוקר בשעה 5:00. בשעות אלו ייסגרו עסקים שאינם חיוניים, והיציאה מהבתים תוגבל עד למרחק של 500 מטרים, למעט לשם הצטיידות במזון ולצרכים רפואיים. בנוסף לעוצר הלילי, מוסדות החינוך ב-40 האזורים האדומים יישארו סגורים, למעט מסגרות החינוך המיוחד. במהלך שעות היום יפעלו העסקים והמסחר כרגיל, התנועה בתוך היישובים תתנהל כסדרה, ותתאפשר הכניסה והיציאה מהם.

תגיות:נגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה