חדשות בארץ

נתניהו נפגש עם המשלחת מצ’אד: "הידוק היחסים – אינטרס משותף"

ראש הממשלה נתניהו נפגש עם נציגי המשלחת מצ'אד בראשות יו"ר הקבינט הצ'אדי, ודן עמה בחיזוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות ובאפשרות של פתיחת שגרירות בירושלים

נתניהו ודבי, היום (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו ודבי, היום (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שלישי) בלשכתו עם המשלחת מצ'אד, שנחתה הלילה בישראל. בראש המשלחת עומד עבד אל-כרים דבי, בנו של הנשיא אידריס דבי ויו"ר הקבינט של צ'אד. בין חברי המשלחת האורחת נמצא גם ראש שירותי המודיעין של המדינה האפריקאית, צ'אד אחמד קוגרי.

נתניהו דן עם אורחיו בנוגע למינוי שגרירים ופתיחת נציגויות, לרבות באפשרות של פתיחת שגרירות בירושלים. כמו כן, דנו בחיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל לצ'אד במגוון תחומים, הכוללים בין היתר: לוחמה בטרור, סייבר, מים וחקלאות. בפגישה השתתפו גם ראש הסגל אשר חיון, ראש המל"ל מאיר בן שבת וראש אגף מזרח תיכון ואפריקה במל"ל.

"הדבר החשוב ביותר הוא שתמסור דרישת שלום חמה ממני לאביך ולאזרחי צ'אד", אמר נתניהו לדבי בפתח הפגישה. "הזכרתי את יחסינו במהלך שיחות השלום עם האמירויות. ברצוני לא רק לציין את היחסים בינינו, אלא אף לקדם אותם עוד יותר".

(וידאו: רועי אברהם, לע"מ; סאונד: בן פרץ, לע"מ)

במהלך היום נפגשה המשלחת מצ'אד עם ראש המל"ל, מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, שר המודיעין אלי כהן ועם גורמים נוספים. בתום פגישתו עם דבי, אמר כהן כי "הידוק היחסים בין ישראל לבין צ'אד הוא אינטרס משותף של שתי המדינות הן בהיבטים הביטחוניים והן בהיבטים הכלכליים".

כזכור, בינואר 2019 הגיע נתניהו לביקור בנג'מנה בירת צ'אד – חודשיים לאחר ביקורו של דבי בארץ – והכריז עמו על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. צ'אד – מדינה בעלת רוב מוסלמי השוכנת במרכז יבשת אפריקה – ניתקה את היחסים עם ישראל בשנת 1972, בשל לחצים שהפעילו עליה מדינות ערב.

במעמד ההכרזה על חידוש היחסים אמר נתניהו: "אנחנו פורצים דרך לעולם המוסלמי ומתקבלים כאן בכבוד. ישראל פורצת לעולם המוסלמי. זו תוצאה של עבודה מאומצת בשנים האחרונות. אנחנו עושים היסטוריה והופכים את ישראל לכוח עולמי עולה. יש מי שניסה לחבל בביקור הזה, כמו גם בביקורים אחרים – ללא הצלחה. אנחנו ממשיכים הלאה, במעלה ההר, לפסגות חדשות".

"שוחחנו איך להרחיב את שיתופי הפעולה שלנו", הוסיף ראש הממשלה. "זה יוצא דופן עבורנו שצ'אד, מדינה בעלת רוב מוסלמי, מעוניינת בשיתופי הפעולה עם ישראל. ואנחנו מעוניינים בשיתופי פעולה עם מדינות נוספות באפריקה".

הנשיא דבי אמר כי מדובר ב"ביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי בצ'אד, שמטרתו לקרב בין שני העמים ולקדם שיתוף פעולה בין המדינות". הוא ציין כי ביקורו בישראל אפשר לו להתוודע ליכולותיה הטכנולוגיות: "הביקור שלי בארץ הינו המחשה לרצון לקדם שיתוף פעולה ולפוטנציאל שקיים בין המדינות. אני מקדם בברכה חתימה על מספר הסכמים בינינו, כולל הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים". נשיא צ'אד הדגיש כי ארצו תעשה הכל כדי להדק את הקשר עם ישראל. הוא ציין במיוחד את נושא הלחימה בטרור: "אנחנו מדברים על חיזוק שיתוף הפעולה כדי להילחם בתופעה הזו, של הטרור, שהולכת ומתרחבת".

דבי הוסיף: "הידידות שלנו כלפי ישראל אינה באה על חשבון הסוגיה הפלסטינית. אנחנו בעד קידום תהליך שלום בין ישראל לשכנותיה, ובין ישראל לעולם הערבי. אני מחדש את קריאתי להשגת שלום באזור בהתאם להסכמים שנחתמו. לישראל יש את הזכות לחיות בשלום ביציבות ובביטחון לצד מדינה פלסטינית".

תגיות:צ'אד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה