חדשות בארץ

פרשת אום אל-חיראן: מדוע בכיר בשב"כ לא העיד בפני מח"ש?

על פי הדיווח ב"ישראל היום", ראש השב"כ נדב ארגמן מנע מבכיר בארגונו, שניהל את חקירת האירוע באום אל-חיראן, להעיד במח"ש – בניגוד לעמדת המפכ"ל דאז, רוני אלשיך – כי האזרח הבדואי יעקוב אל-קיעאן לא היה מחבל. שב"כ: "שיתפנו פעולה באופן מלא והעברנו למח"ש את כל החומרים"

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך (צילום: פלאש 90)המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך (צילום: פלאש 90)
אא

ראש השב"ב נדב ארגמן אסר על האחראי מטעם הארגון על חקירת אירוע אום אל-חיראן להעיד בפני המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). כך חשף הבוקר (רביעי) עקיבא ביגמן ב"ישראל היום". על פי הדיווח, האיסור שהוטל על הגורם המקצועי הבכיר מטעם שב"כ – שהיה אחראי על כל מחוז הנגב – בא על רקע מסקנתו החד-משמעית כי האזרח הבדואי יעקוב אבו אל-קיעאן לא היה מחבל, וכי אירוע הדריסה בו נהרג השוטר ארז (עמדי) לוי לא היה פיגוע. אי מסירת המידע שברשות בכיר השב"כ פגעה באופן משמעותי בחקירה שערכה מח"ש בנושא.

בדצמבר 2017 דווח ב"ישראל היום", כי כבר בליל התקרית, בחודש ינואר באותה שנה, הגיעו בשב"כ למסקנה חותכת כי אבו אל-קיעאן לא היה מחבל, וכי אין ראיות הקושרות אותו לארגון דאע"ש ולכוונות טרור. המסקנה התבססה על החקירות שניהלו גורמי השב"כ הבכירים בשטח, שכללו את תחקור השוטרים, בני משפחתו של אבו אל-קיעאן וגורמים נוספים בזירה.

מסקנות שב"כ, לפיהן יש לסווג את האירוע בתאונה מבצעית, נמסרו בזמן אמת למשטרה. גורמי השב"כ הגיעו לישיבה דחופה במטה המשטרה בירושלים, ושמעו מהמפכ"ל דאז, רוני אלשיך, כי מדובר בפיגוע טרור שמאחוריו עומד דאע"ש. למרות דבריו, הם עמדו על עמדתם המקצועית לפיה מדובר בתאונה. במהלך הלווייתו של השוטר חזר אלשיך, הפעם בפומבי, על הטענה כי אבו אל-קיעאן הוא "מחבל בן עוולה".

כאמור, על פי החשיפה החדשה, לא רק שעמדתו של הגורם המקצועי בשטח מטעם שב"כ שניהל את החקירה נדחתה על ידי אלשיך, אלא שבכירי שב"כ, בראשם ארגמן, מנעו ממנו בהמשך להופיע ולהעיד בפני מח"ש.

זאת ועוד: דוח האירוע, שקבע כי לא מדובר בפיגוע, הגיע לשולחנו של ראש המרחב דאז, מאיר בן שבת, המכהן היום כראש המל"ל. בן שבת לא חתם על הדוח, והוא הוגדר כ"אירוע בבדיקה", אף על פי שלא נעשו בדיקות נוספות בנושא. לאחר ששמע גורמים אחרים בשירות, העביר בן שבת דוח שבו סיכם כי אין בידו להכריע האם מדובר בפיגוע או לא. עמדתו של בן שבת הוזכרה בהחלטה הסופית של מח"ש במאי 2018, שהכריעה כי אין להעמיד לדין את השוטרים שירו באבו אל-קיעאן.

"זה פשוט הזוי", אמר ל"ישראל היום" גורם המכיר את פרטי הפרשה, שהתייחס לעובדה כי אלשיך כיהן בעבר כסגן ראש השב"כ. "בכירי השב"כ מגינים על החבר שלהם. כמו בפרשת קו 300. העלימו את חוות הדעת שקבעה שזה לא פיגוע, מח"ש לא היו מודעים לקיומו. אני לא יודע איך הם יכולים לישון בלילה".

בשב"כ מסרו בתגובה, כי "כפי שנמסר כבר בעבר, שב"כ שיתף פעולה באופן מלא והעביר למח"ש את כלל החומרים של שב"כ הנוגעים לחקירת האירוע".

 

נתניהו: "מחדל יום הכיפורים של הפרקליטות והמשטרה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התנצל אמש בפני בני משפחתו של אבו אל-קיעאן: "שאלתי שלוש פעמים את המשטרה וקיבלתי דיווח מלשכת המפכ"ל, שזה היה דריסה של אירוע טרור. אני רוצה קודם כל בשמי להביע התנצלות בפני משפחת אבו אל-קיעאן. אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל, כדי להגן על עצמם ורק כדי לפגוע בי".

התנצלותו של נתניהו באה ברקע החשיפה של עמית סגל בחדשות 12, לפיה בכירים במשטרה ובפרקליטות המדינה טייחו לכאורה חשדות לפלילים מצדם של חוקרים בתיקיו: "אמרתי באותה עת, שיש כשלים קשים מאוד בעבודת המשטרה. הם אמרו: חלילה שהתקשורת תחשוף את הכשלים הללו, כי אז ניתן גיבוי לטענות של נתניהו. אבל זה הרבה יותר גרוע, כי מח"ש רצו לחקור את האירוע, ופרקליט המדינה שי ניצן סירב, קבר את זה. הוא שלח אימייל, שבו אמר 'המפכ"ל אכן פעל באופן שערורייתי, אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול. זה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת המערכת, ודי לחכימא'. זה הציטוט, שחור על גבי אימייל. הוא אומר עיקרון ישן-חדש – 'לא נתניהו לא חוקרים', ועכשיו אומרים 'אם זה עוזר לנתניהו – קוברים'. פרקליט המדינה אומר באימייל שלו שהם קוברים חקירות, מעוותים את הצדק והאמת מסיבות פוליטיות, לפי מה שנוח להם".

"זה מחדל יום הכיפורים של הפרקליטות והמשטרה", הצהיר נתניהו. "זו לא הייתה חקירה. זו קנוניה פוליטית מושחתת להפיל ראש ממשלה. זה תיק 10000. למה הם קברו את החקירות? הם אומרים את זה. הם הפעילו סמכות שלטונית בדרך עבריינית כדי למנוע סיקור שלילי וכדי לקבל סיקור חיובי. לשיטתם זה שוחד. אני אומר לכם, אזרחי ישראל: אם זה מה שעשו לי, ואם זה מה שעשו למשפחת אבו אל-קיעאן – מה הם עושים יום יום לאזרחי ישראל?".

"מה שחשוב שתהיה כאן מיד חקירה עצמאית, בלתי תלויה, חקירה אמיתית שתביא לבירור האמת. כי זו הדרך היחידה להחזיר את האמון לשלטון החוק, ולהבטיח גם את הדמוקרטיה שלנו", סיכם נתניהו.

תגיות:רוני אלשיךנדב ארגמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה