חדשות בריאות

ליצמן לנתניהו: אם יוטל סגר בחגים – אתפטר

לקראת ישיבת הממשלה, שתתכנס כדי לאשר את ההגבלות בתקופת החגים, הודיעו מספר שרים על התנגדותם להטלת סגר מלא. שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, הודיע לראש הממשלה נתניהו כי בכוונתו להתפטר מתפקידו אם יוחלט על סגר מלא בחגים

נתניהו וליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו וליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 8:59)

הממשלה תתכנס הבוקר (ראשון) כדי לאשר את התוכנית להטלת סגר בחגים, שהתקבלה ביום חמישי האחרון בקבינט הקורונה. המתווה כולל שלושה שלבים, עם הקלה הדרגתית בהגבלות על הציבור. השלב הראשון, שיתחיל ביום שישי, ערב ראש השנה, בשעה 6:00 בבוקר, כולל סגר מלא ברחבי המדינה למשך שבועיים לפחות, במסגרתו יוטל איסור יציאה מהבתים מעבר ל-500 מטרים.

ההחלטה בקבינט התקבלה, בתום דיון ארוך, בתמיכתם של שמונה שרים, מול ארבעה מתנגדים – השרים ישראל כ"ץ, עמיר פרץ, יזהר שי ויעקב ליצמן. על פי הדיווחים הבוקר, לקראת הישיבה הודיע ליצמן לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אם יוחלט להטיל סגר בחגים – הוא יתפטר מתפקידו. ב-ynet דווח, כי במהלך ישיבת הקבינט תקף ליצמן בחריפות את פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, והאשים אותו כי הוא "רוצה להפיל את הממשלה".

שרים נוספים הביעו את התנגדותם למתווה. שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, הודיע כי יצביע נגד הטלת סגר מלא, וזאת מחשש להשלכותיו הכלכליות הקשות. לדבריו, הוא תומך בסגר לילי, שישאיר כ-80% מהמשק פתוח: "פניתי לראש הממשלה בדרישה להקים באופן מיידי צוות שיקבע את מתווה הפיצוי, שיהיה ברור לכולם".

שר התיירות אסף זמיר הודיע אף הוא על התנגדותו לסגר מלא. "אין ספק שהעלייה הדרמטית בתחלואה מחייבת צעדים דרסטיים, נראה לי שזה ברור לכולם", כתב בפייסבוק. "ועדיין – סגר מלא על כל המדינה בחגים הוא צעד קיצוני מדי ובעל משמעויות כלכליות, שתעשיות שלמות לא תתאוששנה מהן. לכן אצביע נגד ההחלטה להטיל סגר מלא".

שר החינוך יואב גלנט הבהיר הבוקר, כי ידרוש להמשיך את הלימודים במוסדות החינוך עד יום שישי: "מערכת החינוך ותלמידי ישראל הם העתיד והיתרון שלנו, הם לא גורם התחלואה. הבעיות נמצאות במקומות אחרים, והגיעה השעה לטפל בהם. אדרוש בישיבת הממשלה לקיים את הלימודים עד יום שישי כדי לאפשר לתלמידים רצף חינוכי ולהוריהם יציבות כלכלית".

מנגד, סגן שר הבריאות, יואב קיש, אמר כי העלייה בתחלואה בכל הארץ ובכל המגזרים מצריכה הטלת סגר מלא. "לא לעשות זאת זה פשוט להמשיך קדימה וליפול לתהום", אמר בריאיון לכאן ב'. שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אמש, בראיון לחדשות 12, כי הוא "חתום" על ההצעה שתובא לממשלה: "אני אומר חד-משמעית – לא יהיה משא ומתן. ברגע שנתחיל להעמיד תנאים של תחום זה או אחר, אנחנו נקריס את כל ההצעה, וכתוצאה מכך – נקריס את מערכת הבריאות".

מעבר להגבלת היציאה מהבתים, השלב הראשון כולל סגירה של פעילות המגזרים הציבורי והפרטי (עבודה מהבית ככל הניתן), למעט עבודות חיוניות, מרכולים, בתי מרקחת ועסקים חיוניים; סגירה מלאה של מסעדות (למעט משלוחים), מקומות בילוי ופנאי, בתי עסקים ומסחר, ותיירות פנים. תפילות במרחב הציבורי יתנהלו בהתאם למתווה שיוסכם. מערכת החינוך תיסגר אף היא (למעט כיתות ה' ומעלה, שילמדו מרחוק לאורך החגים).

בשלב השני, שיחל ב-1 באוקטובר ויימשך לפחות 14 יום, תבוצע תוכנית "הריסון המהודק" שגובשה על ידי פרופ' גמזו. בשלב זה, המרוכך יותר, ייפתח המשק בהדרגה. העבודה במגזר הציבורי תתנהל במתכונת חירום, ובמגזר הפרטי בהיקף של 30%-50% במקומות ללא קבלת קהל (עבודה מהבית ככל הניתן). מערכת החינוך תמשיך להיות סגורה, למעט כיתות ה' ומעלה שימשיכו בלמידה מרחוק; חידוש הלימודים לאחר סוכות ייבחן בהערכת מצב מיוחדת. במסגרת שלב זה, תימשך הסגירה המלאה של מסעדות, פנאי ובילויים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קהל. מגבלת 500 המטרים תבוטל, אולם החל מערב חג הסוכות ולמשך תשעה ימים תוגבל תנועת האזרחים לאזור מגוריהם בלבד (למעט צרכים מותרים). ההתקהלויות ברחבי הארץ יוגבלו בהתאם להגדרות הצבע האדום.

בשלב השלישי, שיחל בסיום שני השלבים הראשונים, הפעילות במדינה תתנהל בהתאם לתוכנית "הרמזור".

בהצעת ההחלטה שאושרה על ידי הקבינט, נקבע כי המעבר משלב לשלב ייעשה לאחר הערכת מצב, ובכפוף לכך שתמונת המצב תצביע על מגמה מתמשכת ומובהקת של ירידה בתחלואה, על פי הקריטריונים שיסוכמו על ידי פרופ' גמזו. עוד הוחלט, כי פעילות התחבורה הציבורית תותאם להיקף הפעילות במשק. משרד האוצר יפעל יחד עם משרד ראש הממשלה ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לגיבוש רשת ביטחון כלכלית עבור בעלי עסקים ואזרחים הצפויים להיפגע כלכלית מההגבלות.

תגיות:יעקב ליצמןנגיף הקורונהסגר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה