עובדות שלא ידעתם

הידעתם למה שימשה החוגה בטלפונים "של פעם"?

מי המציא את המצפן, מהי לבקנות, וכמה שווה הבול הראשון בעולם? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם מי המציא את עכבר המחשב? בעוד ששמותיהם של ממציאים רבים לאורך הדורות מוכרים לציבור, ממציא העכבר נותר אלמוני למדי. דאגלס אנגלברט שירת במלחמת העולם השנייה כמפעיל מכ"מ, ושם החל לפתח רעיונות רבים בתחום המחשבים, בעיקר בנושאים של ממשק גרפי. הוא החל לפתח את העכבר בשנות ה-60, ומלבדו פיתח רעיונות רבים, שאף העניקו לו את פרס טיורינג.

• הידעתם איך פועל מכשיר הרנטגן? קרני הרנטגן חודרות בקלות דרך עצמים רכים, אך נעצרות בחומרים קשים כמו העצמות. כך הן מאפשרות צילום של עצמות הגוף. מכשיר הרנטגן הלך והתפתח עם השנים. המכשירים הישנים יותר התבססו על שפופרת ריק קטודית שפולטת את הקרינה, או על שימוש במאיץ חלקיקים. כיום, בעקבות מהפכת הצילום הדיגיטלי, גם צילום הרנטגן הפך לדיגיטלי ברובו.

• הידעתם מי המציא את המצפן? המצפן הוא מכשיר הניווט הקדום ביותר, שמצביע תמיד לכיוון צפון. הוא מתבסס על השדה המגנטי של כדור הארץ. הסינים מייחסים את המצאתו של המצפן לקיסר הצהוב, אך כיוון שבאותם ימים נטו השליטים לקבל קרדיט על המצאות של אחרים, לא באמת ידוע מי המציא את המצפן או גילה את פעולתו. בכל אופן, השימוש בו החל ככל הנראה בסין, ורק במאה ה-15 הגיע המצפן גם לאירופה.

• הידעתם איך פעל טלפון החוגה? טלפון החוגה הישן יצר פולסים חשמליים בהתאם לספרה שחויגה. בתום החיוג, חיברה מרכזיית הטלפונים את המחייג אל המספר שאליו חייג.

• הידעתם מהי לבקנות? לבקנות היא תופעה שבה הגוף חסר את הפיגמנטים (צבענים) אשר יוצרים את הצבעים השונים של הגוף, השיער, העיניים וכדומה. התוצאה היא אנשים בעלי עור בהיר מאוד, וגם שיער בהיר מאוד, לבן או כמעט לבן.

• הידעתם כמה שווה הבול הראשון בעולם? הפני השחור היה שמו של הבול הראשון ששימש בצורה מאורגנת לתשלום עבור משלוח דולר. הבול הבריטי נשא עליו את תמונתה של המלכה ויקטוריה, ומחירו היה פני אחד. אך אם תרצו לרכוש היום פני שחור מקורי שכזה, תיאלצו להיפרד מ-153 אלף לירות שטרלינג – מעל מיליון שקלים.

• הידעתם מהו האאוטבק האוסטרלי? זהו המדבר העצום והנידח של אוסטרליה. עד לפני כ-70 שנה אפילו לא ניתן לו שם. גודלו של המדבר העצום הוא 130 אלף קמ"ר.

תגיות:טלפוןעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה