כתבות מגזין

אייל ואקנין מארגון שלבים: "הפכנו להיות הכתובת הכלכלית של בעלי התשובה בישראל"

ארגון שלבים מסייע לבעלי תשובה במציאת עבודה, ומלווה את הפונים לארגון משלב ההתאמה ועד היום שאחרי מציאת עבודה. רכז התעסוקה של הארגון מספר על הפעילות החשובה, על הרגעים המורכבים וגם על מגיד השיעור שפוטר והמציא את עצמו מחדש

  • כ"ו אלול התש"פ
(בעיגול: אייל ואקנין)(בעיגול: אייל ואקנין)
אא

אייל ואקנין, רכז התעסוקה של ארגון "שלבים", הצטרף לפני שנתיים לארגון, העומד בחזית הליווי הכלכלי בקרב בעלי התשובה בישראל. "ארגון שלבים הוא עולם אחר", הוא אמר בסיפוק. "עולם של סיוע הדדי בצורה מכובדת ומכבדת, מתוך רצון להעניק לפונים את הטוב ביותר". בשיחה עימו צללתי לפעילות המרתקת והחשובה של הארגון, ששינה את חייהם של מאות בני אדם, לאחר שהתאים עבורם עבודה מכבדת ומכניסה, המתאימה לאישיותם ולאורחות חייהם.

 

טלפונים סביב השעון

במהלך שיחתי עם ואקנין, הטלפון שלו לא מפסיק לצלצל. "זה חלק מהעבודה", הוא מציין בחיוך, ומספר כיצד הפך להיות רכז התעסוקה של הארגון. "ארגון שלבים שייך לקרן וולפסון. כאשר החלטתי לצאת לשוק העבודה וחיפשתי מקום עבודה מתאים עבורי, קיבלתי המלצות טובות על הארגון. אני בעצמי חוזר בתשובה, וחשתי כי ארגון זה, המסייע לבעלי תשובה, הוא המקום המתאים ביותר עבורי". טרם הצטרפותו לשלבים למד אייל בכולל. "עם חזרתי בתשובה לפני כעשור ומחצה נכנסתי לישיבה. משם עברתי לכולל אברכים, ורוויתי רוב נחת מהלימוד. אך עם הזמן, הבנתי כי עלי לצאת לעבוד", אומר אייל כשהכאב על עזיבת מקום הלימוד מהדהד בקולו.

מה הביא אותך לעסוק דווקא בתחום הזה?

"התחברתי מאוד לחזון של שלבים – שמטרתו העיקרית היא שילובם של בעלי התשובה בעולם התעסוקה המורכב, באופן שמחד יאפשר להם להמשיך ולדבוק באורחות חייהם, ומצד שני - יאפשר להם לעבוד בעבודה מכניסה ורווחית המתאימה לאישיותם", הוא אומר, ומציין כי ארגון שלבים הפך בשנים האחרונות לכתובת המרכזית של בעלי התשובה בישראל בפן הכלכלי.

אחת הסיבות לכך היא העובדה כי ארגון שלבים פועל מול בעלי תשובה במצבים שונים בהם הם נתונים, הן מהבחינה הרוחנית והן מהבחינה הכלכלית. "חלק מהפניות שמגיעות אלינו מתבצעות על ידי אנשים המעוניינים להשתדרג, כלומר: למצוא לעצמם עבודה מכובדת יותר או מכניסה יותר, או מצד כאלו שמבקשים לחפש עבודה שתאפשר להם להשתלב בצורה טובה יותר בקרב החברה שומרת התורה והמצוות. בנוסף אליהם, פונים אלינו גם אברכי כולל שרוצים לצאת לעבוד, וגם אנשים שהתדרדרו למצבים כלכליים קשים ומבקשים לעלות על דרך המלך. בסייעתא דשמיא, אנו מטפלים בכל פונה, בהתאם לפנייתו ולדרישתו, עד למציאת הפתרון המתאים עבורו", מסביר אייל.

מדוע צריך ארגון שכל מטרתו סיוע לבעלי תשובה במציאת עבודה?

"המטרה שלנו היא לבנות חוסן כלכלי למשפחות בעלי התשובה, שזה חלק חשוב גם בתהליך התשובה וגם בביסוס המשפחה. צריך להבין כי בעלי התשובה זקוקים לליווי הזה, גם כדי שהם יוכלו להשתלב היטב בקרב החברה שומרת התורה והמצוות. במטרה לאפשר זאת, אנו מעניקים לפונים אלינו אפשרות למצוא עבודה, שבמסגרתה הם יוכלו לתרום לקהילה לפעמים ולחוות סיפוק ומשמעות בעבודתם, והכי חשוב – למצוא עבודה שמתאימה לאורחות חייהם.

"חלק חשוב במיוחד בפאזל הזה הוא האבחון הראשוני, במהלכו אנו מבררים עם הפונה אלינו מה הוא מחפש, גם מבחינה גשמית, וגם מבחינה רוחנית. אנו בודקים יחד עמם כמה זמן הם רוצים להקדיש ללימוד תורה מדי יום, מה סגנון מקום העבודה שיתאים לאורח חייו. בנוסף, אנו מבצעים את האבחון הרגיל בשוק של בדיקת אופי האדם והתאמתו לעבודה הספציפית הזו מכלל ההיבטים".

למי מסייע הארגון?

"הפעילות של הארגון מתמקדת בכל אוכלוסיית בעלי התשובה בישראל. במסגרת הפעילות שלנו אנו מעניקים סיוע כלכלי מסובסד למשפחות בעלי התשובה מכל סוג שהוא, וזה כולל גם את בני הדור השני – ילדיהם של החוזרים בתשובה. כמו כן, חשוב לציין כי הפעילות שלנו פונה הן לגברים והן לנשים".

 

"תעודה היא לפעמים לא יותר מחתיכת נייר"

מה כוללת הפעילות שלכם?

"אנו מעניקים סיוע לכל פונה, בהתאם לסוג הסיוע שנדרש. אדם המעוניין לעבוד כשכיר – מקבל מאיתנו בשלב הראשון אבחון תעסוקתי, שמאפשר לו להבין מהי העבודה המתאימה לו. אבחון זה, שעלותו עומדת בשוק הרחב על 1,500 שקלים, מוענק אצלינו בעלות סמלית של 100 שקלים בלבד. לאחר האבחון, כאשר הפונה כבר יודע איזה מקצוע מתאים עבורו, מגיע הפונה לפגישה עם היועצים העסקיים של שלבים, אשר בודקים יחד עמו מה הן האפשרויות השונות שעומדות בפניו. "פונים אלינו אנשים מסגנונות שונים מאוד", מציין אייל, "יש כאלו המבקשים לשלב לימוד ועבודה, ויש כאלו שמעוניינים במקום עבודה תורני דווקא, ואחרים מתמקדים דווקא במקום העבודה שיניב להם את הרווחים הגדולים ביותר תוך שמירה על עקרונותיהם הרוחניים, ואת זה בדיוק אנו בארגון שלבים בודקים יחד עם האדם שפנה אלינו".

בארגון שלבים מלווים את הפונה גם במקרה שמתברר כי עליו ללמוד מקצוע טרם ההשתלבות בתחום. כאשר הפונה מעוניין ללמוד לתואר באוניברסיטה או במכללה, הוא מקבל סיוע, ליווי ותמיכה:  "לאחר האבחון המקצועי בו מקבל הנבדק את ההבנה מהו המקצוע המתאים ביותר עבורו, מחשבים בארגון שלבים את מקום הלימודים המתאים ביותר בשבילו, הן מבחינת זמנים והן מבחינת ערכי המקום, וכך מוצא הפונה את המקום הטוב בשבילו", אומר ואקנין. לדבריו, "גם לאחר מכן, בשלבים ממשיכים ללוות את הפונה. במסגרת הליווי, יועצי הארגון מסייעים לפונים בפתרון נושא המימון ומעניקים הלוואות גמ"ח ללא ריבית על כל הלימוד, עם אפשרויות החזר גמישות למדי, כאשר הלומד יכול להחזיר את ההלוואה בתשלומים גם לאחר תום לימודי המקצוע שלו. כמו כן הארגון מתווך בין הפונה לארגונים שונים המסייעים במימון הלימוד באמצעות קרנות שונות".

לעיתים זקוק הפונה ללמוד מקצוע באמצעות קורסים, ואף הוא מקבל עזרה משלבים: "אנו מלווים אותו ומסייעים לו בקבלת שובר שניתן על ידי המדינה, המעניק לו כ- 70%-90% מעלות הלימוד כולו".

אנשים המבקשים לפתוח עסק עצמאי, מקבלים אף הם תמיכה בהקמת העסק: "הליווי מתחיל בשלב הייעוץ העסקי, ולאחר מכן הם יכולים לקבל הלוואות ללא ריבית מהארגון", מסביר אייל.

אתם מתמקדים רבות בסיוע לאנשים המבקשים ללמוד מקצוע, אך ישנם כאלו שנרתעים מלימוד ממושך ומעדיפים לעבוד במקום כקופאי בסופר לדוגמה, מה ניתן לומר לאנשים כאלו?

"חשוב שאותם אנשים יבינו כי תואר אינו עוצר את החיים", משיב ואקנין. "מלבד זאת, ניסיון חיי לימד אותי שאדם שעובד בעבודות מזדמנות - נשחק מהר. סיבה נוספת לכך שחשוב למצוא עבודה מתאימה ואיכותית – בעיקר בקרב בעלי התשובה – היא כי אז זה גדלים הסיכויים להמשכיות ויציבות גם הלאה. אני מבקש לציין גם את העובדה כי מדובר בשדרוג משמעותי של המצב הכלכלי. בכל זאת, לא דומה אדם שעובד כמוכר בחנות טלפונים, לאדם שמשמש כמתכנת לדוגמה".

יש לכם גם מיזמים מיוחדים שאתם מקיימים?

"אכן. בקרוב אנו פותחים מסלול ייחודי לגברים, ללימודי תואר בחינוך, עם התמחות בהוראת מתמטיקה לציבור בעלי התשובה, בחינם לחלוטין. הטריגר לפתיחת המסלול הוא הקמתם של הרבה בתי ספר וישיבות לאחרונה, שכוללים בתכניות הלימוד שלהם גם לימודי ליב"ה, כך שנוצר ביקוש רב למקצוע, בעיקר לנוכח העובדה כי אין כמעט מורים שומרי תורה ומצוות עם תארים במתמטיקה.

"מטרתנו היא, כי בוגרי התואר ישתלבו בתחום הרווחי הזה, שמעניק להם גם יתרון גדול: אפשרות ללמוד תורה בשעות הפנאי שמעניק המקצוע הזה, כיוון שאין מדובר במשרת חינוך. התואר מאפשר למורים למתמטיקה גם ללמד באופן פרטי תלמידים, ולקבל תשואה גבוהה. לומדי התואר, אם כן, יוכלו לקבל גם משכורת יפה וגם ליהנות ממקום של כבוד בקהילה, לאור העובדה שהם מלמדים במוסד חינוכי חשוב, ובכך ליהנות מכל העולמות".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אתה יכול לשתף אותנו בסיפור על אדם שבזכותכם עובד כיום בעבודה מכניסה?

"יש לא מעט סיפורים כאלו. סדר הגודל של הפעילות שלנו כולל מאות משפחות שאנו מלווים מדי שנה עד לרגע שבו הם מצליחים להגיע ליעדים שסימנו לעצמם, וברוך השם אנו רושמים לא מעט הצלחות. אחד מהם התרחש לאחרונה כאשר הפנינו אדם שעבד עם נוער וחיפש לעבור קורס שיסייע לו לפרוץ בתחום האימון והכושר, למכון וינגייט. הוא כמעט נרשם ללמוד במקום שאם הוא היה אכן הולך לבסוף ללמוד שם – התעודה שהייתה ניתנת לו היא לא יותר מנייר יפה שניתן לתלות על הקיר. בעזרתנו הוא הלך להשתלם במכון וינגייט, וכיום הוא מצליח מאוד בתחום ויש לו שיתופי פעולה מדהימים".

סיפור נוסף שואקנין משתף אותנו מרגש במיוחד. "מדובר באדם שעבד כמגיד שיעור לבחורים בישיבה. יום אחד החליטו מנהלי המקום לשנות את ייעוד המוסד והחליפו את כל הצוות. הוא פוטר מתפקידו, ונזרק בבת אחת לעולם התעסוקה, כשהוא אינו מוצא בו את ידיו ורגליו. במשך חצי שנה הוא שהה בביתו ללא עבודה וללא עתיד. כדי לשרוד הוא 'אכל' את כספי החסכונות שלו, ונאלץ להתחיל לגלגל חובות כדי לפרנס את משפחתו. לאחר טלטולים הוא הגיע למשרד שלנו.

"תחילה הענקנו לו תלוש לחג כעזרה ראשונה. ולאחר מכן התחלנו במאמץ למצוא לו עבודה. כבר במהלך הראיון הראשוני שערכנו עמו גילינו את קצה החוט שאפשר לנו למצוא עבורו עבודה בצורה מהירה: האיש ידע מספר שפות. לאחר שגילינו את היתרון הזה שלו, מצאנו לו עבודה מתאימה כמשגיח כשרות בחו"ל. היום הוא שוהה על קו ישראל-דרום אפריקה, שם הוא משמש כמשגיח כשרות מצליח. איני יכול לתאר מה היה עתידו לולא היה מגיע אלינו בשלב ההוא", מסכם אייל בסיפוק.

ליצירת קשר עם ארגון שלבים: eyalyvshlavim@gmail.com או במספר הטלפוןל 0774050812

תגיות:עבודהבעלי תשובהשלבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה