חדשות בעולם

באהבה לסביבה: ניו יורק הופכת את אתר הפסולת הגדול בעולם לפארק ירוק

לאחר שנים רבות של תכנון, הופך אתר הפסולת הגדול ביותר בעולם לפארק ירוק הגדול פי 3 מהסנטרל פארק

אא

לאחר שאתר הטמנת האשפה הגדול בעולם נסגר, יזמו ממשל מדינת ניו יורק וארגונים ללא מטרות רווח את הפיכתו מאתר אשפה לשטח ירוק עצום ממדים.

המטרה היתה ליצור פארק גדול פי 3 מסנטרל פארק, וזה לא היה קל. אתר האשפה "פרש-קיל" שימש את כל העיר ניו יורק בעבר. קיומו היווה איום מתמשך של ריח נוראי עבור סטטן איילנד, יחד עם תלוליות אשפה לא נעימות למראה שהגיעו לגובה 20 קומות. כעת, האתר עומד בפני פתיחה מחודשת כאתר טבע מרהיב, סביב לגבולות אחד האזורים המזוהמים ביותר בחצי כדור הארץ המערבי.

אתר האשפה אמנם נסגר כבר ב-2001, אך כבר אז הובטח שיהפוך לפארק, על ידי ראש העיר דאז, מייקל בלומברג. כבר באותה תקופה התחילה מחלקת התברואה לטפל בזיהום המתמשך של האזור. הרצון להפוך אתר אשפה עירוני לפארק ירוק משגשג, הוביל את מחלקת תכנון העיר לארח תחרות עיצוב בינלאומית, בסופה זכתה בפרויקט חברת הפיתוח "פילד אופרשיין".

איך בעצם התבצע התהליך המורכב של הפיכת אתר אשפה לפארק ירוק?

בשלב ראשון, משאיות של אדמה עשירה בברזל הגיעו מניו ג'רזי על מנת לכסות את יריעת הפלסטיק שכלאה בתוכה את האשפה, בזמן שצינורות של גזי מתאן העבירו את אדי הגז בזרם תת קרקעי לבתים בסטטן אליינלד לצורך לחימום. בהמשך: משטחי בטון משופעים נבנו כדי להעביר מי גשם מגבעות האשפה. בנוסף שוחזרו פארק מקומי, מגרשי כדור יד ומגרשי שעשועים.

הפארק, שמורכב בין היתר מ-4 תלוליות אשפה מכוסות ושדות של מיני דשא מקומיים, מהווה בית גידול לעופות שונים, כמו דרור החגבים. התלוליות מופרדות על ידי נחלי מים טבעיים, הטומנים בחובם את דמותה של המילה ההולנדית kille, שמשמעותה ביצות ושדות מים. דבר זה העניק לאזור את שמו המוזר "Freshkills" עוד בשנת 1930.

הפיכת אתר האשפה הגדול בעולם, שהכיל בזמנו 150 מיליון טון אשפה, לפארק ירוק של 2,200 דונם, לוקחת זמן. התכנון הוא לפתיחה בשלבים. בשלב הראשון הפארק הצפוני יפתח לציבור, והפתיחה תימשך באופן הדרגתי עוד עשור וחצי.

האתר של Freshkills מציג כמה תמונות של 360° שמאפשרות להבין לא רק את היקף הפארק, אלא הזדמנות לדמיין מה היה שם קודם. האתר מציג תמונה עתידית של עולם יפה יותר, ומלמד אנשים על חשיבות שטחי ביצות, עשב, בעלי חיים ובילוי בחיק הטבע - כל הדברים שתושבי ניו יורק ישמחו לחוות ברגע שנחזור למציאות נורמלית יום-יומית.

תגיות:פסולתפארק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה