חדשות בריאות

אדלשטיין: "אישרנו בגאווה מניינים כדי שאפשר יהיה לשמוע קול שופר"

בתדרוך לתקשורת, קרא שר הבריאות לציבור לחדול מההאשמות ולהתמקד בהקפדה על ההנחיות וההגבלות: "אחרי שנצא מהמצב הקשה – יהיה הרבה זמן לחשבון נפש". הוא הבהיר, כי ייתכן שהסגר יוארך או יהודק: "לא יהיה יום אחד שבו ניתן אנחת רווחה ונשחרר את הכל. היציאה תהיה הדרגתית"

אדלשטיין (צילום: פלאש 90)אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
אא

(עודכן: 13:17)

יממה לפני תחילת הסגר, שיימשך לאורך תקופת החגים, קיים שר הבריאות יולי אדלשטיין בצהריים (חמישי) תדרוך לתקשורת. על רקע הביקורת על הסגר מחד ועל ההחרגות השונות ממנו מאידך, אמר השר בפתח דבריו: "יש כרגע שתי אפשרויות: לעסוק עוד ועוד בפרצות ובטעויות, או להתחיל לתקן. אני בוחר לתקן. אחרי שנצא מהמצב הקשה – יהיה הרבה זמן לחשבון נפש. כרגע אנחנו נמצאים במלחמה – מלחמת 'שלום האזרח'".

"כל אחד אוהב לשאול שאלות על מגזר אחר, על אזור אחר. אני למשל מוצף בשאלות למה התרנו מתווה תפילות. יש לי חדשות בשבילכם: כי ההגבלות חלות בימי ראש השנה ויום הכיפורים, ימים בהם לא רק ולאו דווקא הציבור החרדי או הדתי מגיע לבתי הכנסת. לכן, בהתחשב בעובדה הזו, אנחנו בגאווה אישרנו מניינים, עם כל ההגבלות, עם כל הדרישות של התו הסגול, על מנת שגם השנה יוכלו אזרחי ישראל היהודים לשמוע קול שופר, לשמוע כל נדרי".

"במקום לשאול למה מותר להתפלל או למה מותר להפגין, אני מציע שכל אחד ואחת ישאלו את עצמם מה אני אישית יכול לעשות על מנת שההגבלות האלה יצליחו, וכולנו ביחד נראה נתוני תחלואה שונים", המשיך אדלשטיין. "אני יודע שזה לא פשוט. הרבה יותר קל להאשים את הממשלה או להאשים אחרים. אבל בלי שיתוף פעולה של הציבור – אין לנו שום דרך להצליח. הדברים פשוטים מאוד. אם כולנו נצא מתוך הנחה שהכלל להיות בבית עם המשפחה הגרעינית, וכשיוצאים מהבית עושים את זה לעבודה מותרת או לפעילות מותרת אחרת – אז יש סיכוי להצלחה".

אדלשטיין התייחס לעלייה הדרמטית בתחלואת הקורונה, ואמר כי היא נובעת מפתיחת מערכת החינוך: "ב-1 בספטמבר נפתחו בתי ספר ברחבי הארץ. עוד לפני זה, בחלק מהמגזר החרדי נפתחו בא' אלול בתי הספר והישיבות. לא קשה לראות, על כל שקף, את העלייה הדרמטית במספרי החולים והמאומתים. מספיק אפילו להזכיר, שגם היום אנחנו עם נתונים של אלפי חולים בבתי הספר והגנים, עשרות אלפי מבודדים ברחבי הארץ, גם מן התלמידים וגם מהצוותים. כל החלטה שמתקבלת, גם אם היא מאוד קשה, למנוע מהילדים להגיע לבית הספר – יש לה הצדקה רפואית אפידמיולוגית ברורה".

בהמשך דבריו הגיב שר הבריאות לביקורת על מגבלת היציאה מהבתים עד למרחק של 500 מטרים: "שמעתי שיש רופאים מומחים שאומרים שאין היגיון אפידמיולוגי גדול בכלל לשמור על 500 מטר מהבית. נכון, ההדבקה ב-500 או ב-600 מטר היא אותה הדבקה, אבל יש היגיון חברתי-ניהולי ברור מאוד בהנחיה הזו, ואני קורא לכל האזרחים לשמור עליה. בלי זה, כולנו נתחיל לבקר את המשפחות, לטייל ברחבי הארץ, ללכת לים ולפארקים. התוצאה תהיה המשך של אותן מגבלות, שאף אחד מאיתנו לא רוצה לראות אותן".

"אני שומע גם שאולי הגזמנו קצת עם הדיבורים על המצב הקשה של הצוותים הרפואיים. ממש לא הגזמנו באף מילה. המצב בבתי החולים הוא שעוד ועוד מיטות קורונה נפתחות במחלקות בבתי חולים. זה פוגע בשאר הרפואה. אנשים שבאים לטיפולים אונקולוגיים, קרדיולוגיים או כל מחלה אחרת מתקשים לקבל טיפול. היום אנחנו בשיא שלילי נוסף: 3,519 אנשי הצוותים הרפואיים נמצאים בבידוד ו-1,204 הם חולים מאומתים. תחשבו מה המספרים האלה עושים לעומס במערכת הבריאות".

"אני מבקש מכולם להבין אנחנו כולנו בסירה אחת. אם נזכור את הדברים הבסיסיים מסכה, ריחוק חברתי, הימנעות ממגעים מיותרים ואם נשמור על הכללים הפשוטים של ההגבלות ולא ננסה לחפש פרצות, יש לנו סיכוי להצליח ביחד. לכן, כשבראש השנה נברך 'תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה' – בואו נכוון גם לכך שכולנו ביחד נשאיר את הקללה הזו של מגפת הקורונה בשנה החולפת".

בתשובה לשאלה לגבי יעדי הסגר והאם ניתן להשיגם, אמר אדלשטיין: "המשימה שלנו היא מגמה ברורה ועקבית של ירידת התחלואה. יכול להיות שזה יקח זמן, או לחלופין שנצטרך להדק את הסגר. מתי באמת נוכל לשחרר – נחליט לפי הערכות המצב. אני כבר אומר עכשיו: לא יהיה יום אחד שבו ניתן אנחת רווחה ונשחרר את הכל. היציאה תהיה הדרגתית. המעבר מההגבלות הנוכחיות לתוכנית הרמזור יהיה הדרגתי".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הוסיף: "התחלואה הולכת וגואה, ובעקבותיה גם החולים שנמצאים בטיפול הקהילה ובבתי החולים. הדבר הזה מטיל עומס רב על מערכת האשפוז ועל מערכת הרפואה בקהילה. ככל שמספר המאומתים עולה מדי יום, גם אם נבנה מערכת קטיעת שרשראות הדבקה, כפי שנעשה בימים אלו – לא נוכל להגיע לכל כך הרבה חולים ולבודד אותם".

"בלימת התחלואת היא משימה לא פשוטה, משימה שכואבת לכולנו. אבל אנחנו חייבים לעצור את הריצה הזו לעברי פי פחת. לכן נוצר הסגר הזה. ההגבלות שנקטנו בהן בשיטת הרמזור לא נתנו את התשובה המספקת בעת הזו. אנחנו הולכים לסגר קשה וכואב כדי להוריד את רמת התחלואה. ביקורת היא דבר חיובי ולגיטימי, אנחנו שומעים אותה, לומדים ממנה ומגיבים אליה, אבל צריכים להבין שהמלחמה היא של כולנו ביחד נגד הנגיף, לא אחד בשני. המלחמה הזו מתחילה בהתנהגות של כל אחד מאיתנו. האחריות היא של כולנו".

"אין היום תשובה אחרת לנגיף אלא מניעת התקהלות וריחוק. הסגר נועד לשם כך. הוא גם משתדל בצורתו הנוכחית לא לפגוע במנועים כלכליים. נצטרך להעריך במהלך כל הסגר את ההשפעה ולראות כיצד ננהג בהמשך הפעילות של ההגבלות, לכאן ולכאן".

פרופ' לוי הדגיש, כי "מערכת הבריאות לא קרסה. היא מרימה דגל אדום, כדי לראות איך אנחנו פותחים עוד מחלקות ומוסיפים צוותים. למרות האמירות שלא נעשה כלום, מערכת הבריאות, עוד בגל הראשון, הוסיפה מיטות, תשתיות ומכשירי הנשמה. רק לאחרונה, יחד עם משרד האוצר, הוספנו 2,000 אחיות, 600 רופאים ו-700 עובדי מקצועות הרפואה. אנחנו מנצלים את הזמן כדי להגביר את היכולות של מערכת הבריאות עם בנייה של מערכת מניעת הדבקה".

תגיות:יולי אדלשטייןנגיף הקורונהסגר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה