יום כיפור

מדוע לא הסכים הצדיק הירושלמי להתחיל להתפלל את תפילת "כל נדרי"?

רגע לפני שבוקעות מהחזן המילים המרטיטות של כל נדרי, עולה על בימת הקריאה הצדיק רבי נח גד, ומכריז בקול נרגש, מלא רגש של אהבת ישראל, שהלילה לא ייגשו להתפלל את תפילת כל נדרי. סיפור מרטיט לכבוד יום כיפור

רבי נח גד משמאל עם רבי מאיר מאמשינוב בשנת תרצ’’ד (צילום: באדיבות מכון ’’באהלי צדיקים’’)רבי נח גד משמאל עם רבי מאיר מאמשינוב בשנת תרצ’’ד (צילום: באדיבות מכון ’’באהלי צדיקים’’)
אא

ביום שישי ז' בתשרי ציינו את יום ההילולא של הצדיק הירושלמי רבי נח גד ויינטראוב זצ"ל, שהיה ידוע כגאון עצום בתורת הנגלה והנסתר. בעולם החסידות נחשב לאחד מגדולי מעתיקי השמועה, כאשר בספריו מביא דברי תורה ואמרות ששמע מ-500 גדולי ישראל שעם חלקם הגדול היה בקשר. הוציא למעלה ממאה ספרים וקונטרסים בכל מקצועות התורה וביאור מעמיק על חמש המגילות ופרקי דרבי אליעזר. היה מגדולי תלמידיו של המקובל האלוקי רבי חיים שאול דוייק הכהן זצ"ל והוציא בהוראתו את קונטרס תיקון היסוד. רבי נח גד עלה לארץ ישראל לפני קרוב למאה שנים מהעיר רדומסק שבפולין. הוא חזה את חורבנה של יהדות פולין, והתבטא בעלייתו שבארץ ישראל תהיה פליטה.

תושבי שכונת "נווה שלום" ביפו סיפרו סיפור מרטיט מהתקופה ההיא, בה התגורר רבי נח גד ויינטראוב בתל אביב, מה שנחרט בלבם לנצח: היה זה עת התאספו המתפללים באותה השנה לתפילת "כל נדרי" בליל יום הכיפורים. באותו בית כנסת היו שני יהודים שחיו בסכסוך ארוך שנים, והדבר העיב על השלום בבית הכנסת. ניסיונותיו של הצדיק רבי נח גד לפשר ולעשות שלום בין שני היהודים עלו בתוהו, למרות כל מאמציו של רבי נח גד להשכין שלום ביניהם כמידתו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום.

את מה שהתחולל באותו ליל יום כיפור, לא שכחו מתפללי בית הכנסת כל חייהם. כאשר התקדש החג הגיעו כולם לבית הכנסת אפופים חרדת קודש עם ה"קיטל" הלבן כמלאכים, ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, אולם להפתעה שציפתה להם גם הם לא האמינו.

הכל הלך כמתוכנן, ספרי התורה הוצאו מההיכל, ההתרגשות בשיאה. גם אלו שלא פוקדים בכל השנה את בית הכנסת הגיעו לקראת התפילה שמרטיטה כל יהודי באשר הוא, כ-ל נ-ד-ר-י.

ואז, רגע לפני שבוקעות מהחזן המילים המרטיטות של כל נדרי, עולה על בימת הקריאה הצדיק רבי נח גד, ומכריז בקול נרגש, מלא רגש של אהבת ישראל, שהלילה לא ייגשו להתפלל את תפילת כל נדרי, עד שאותם יהודים ניצים יתפייסו ביניהם. "אם יהודים לא יכולים להתפייס ביניהם ולמחול אחד לשני, ואין יום הכיפורים מכפר עד שיתפייס עם חברו, אין טעם להתפלל ביום כיפור", הכריז הצדיק רבי נח גד לאזניהם המשתאות של באי בית הכנסת. לא היה אחד שהעז לערער על קביעתו של הצדיק. "אפשר היה לחתוך בסכין את המתח שהשתרר אחרי ההכרזה הבלתי צפויה", סיפרו המתפללים, אבל הניצים מסרבים להתפייס. עם המריבה העזה והמטען הכבד שכל אחד נשא בלבו על חברו, גם הלילה הקדוש לא הצליח לגרום להם לשוב ולהתפייס.

כך חלפה שעה ארוכה בדממה מתוחה, לראות כיצד ייפול דבר. אחד הניצים דווקא היה לקראת "שבירה", והסכים להתפייס, אבל חברו העקשן נותר בשלו. חלפה לה יותר משעה, ותפילת כל נדרי לא החלה. היהודי השני, שהיה עקשן במיוחד, החליט בצעד של רצון טוב, לאחר שראה מה שנגרם בגללו, לעזוב את בית הכנסת, תוך שהוא מפטיר שאינו מוכן לבוא לכלל השלמה עם בעל ריבו.

הקהל הקדוש היה בטוח שבכך הגיעה לסיומה סאגת תפילת כל נדרי, אבל הסיפור לא תם, הוא רק התחיל... הצדיק רבי נח גד לא חס על כבודו, וראה הזדמנות להביא לפיוס בין היהודים ובכך לבוא זכים וטהורים ליום הקדוש. את מה שהתחולל באותם דקות מתוחות במיוחד, מה יעלה בגורל תפילת כל נדרי המיותמת, כולם ציפו לראות.

רבי נח גד קם ממקומו ויצא במהירות בעקבות אותו יהודי, שכבר הספיק לעזוב את מפתן בית הכנסת, ואמר לו: " אתה יכול לצאת וללכת, אבל תדע לך, שאם לא תסכים לסיים היום את המחלוקת, אתה תישא באחריות על כך שיהודים לא יתפללו הלילה את תפילת 'כל נדרי'...".

המילים שיצאו בקול נרגש בדברים היוצאים מן הלב מפיו הקדוש של הצדיק רבי נח גד, הצליחו להמיס את לב האבן, וחדרו כחץ ללבו של אותו יהודי, שרק לפני דקות ספורות עזב את בית הכנסת.

ובדקות המתוחות הללו, ההפתעה בעיצומה. ביחד עם רבי נח גד, לעיניהם המשתאות של המתפללים, החליט היהודי לסוב על עקבותיו. הוא נכנס לבית הכנסת, היישר למקום של יריבו המר. לעיני כל הציבור הם התפייסו בהתרגשות רבה ובדמעות שליש. או אז נחה דעתו של הצדיק רבי נח גד, ואור גדול נראה על פניו. כולם חשו בדקות אלו שהצדיק, רבי נח גד, הצליח לשבור את מחיצת הברזל גם בין עם ישראל לאביהם שבשמיים, ולפעול שהתפילות של היום הקדוש יתקבלו ברצון. "ויהי בישרון מלך בהתאסף ראשי עם", וכפירוש רש"י, "בהתאספם יחד באגודה אחת ושלום ביניהם הוא מלכם, ולא כשיש מחלוקת ביניהם".

בשעת לילה מאוחרת, כשבבתי הכנסת האחרים כבר סיימו מזמן את תפילת ליל יום הכיפורים, החלה בשכונת נוה שלום ביפו תפילת "כל נדרי" זכה וטהורה...

 "תפילת 'כל נדרי' זו", העידו מתפללי בית הכנסת, "הייתה בהתעוררות מופלאה של תשובה ומעשים טובים שכמותה לא חווינו מעולם".

תגיות:יום כיפורכל נדרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה