חדשות בריאות

פרופ’ גמזו: "40% מהמאומתים החדשים – חרדים"

בתדרוך לתקשורת, אמר ממונה הקורונה כי נרשמה עלייה מדאיגה בשיעור החולים מעל גיל 60 בחברה החרדית. הוא ציין כי לאחר שיאי התחלואה שנרשמו בימים האחרונים, צפויה הפחתה בעקבות הסגר: "הסגר היה נדרש". בנוגע להמשך כהונתו כפרויקטור, אמר גמזו כי ישקול זאת אם שר הבריאות יבקש ממנו להישאר בתפקידו

גמזו (צילום: לע"מ)גמזו (צילום: לע"מ)
אא

ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, התייחס היום (חמישי) להמשך מגמת הזינוק בתחלואת הקורונה. בתדרוך שהעניק לתקשורת, אמר גמזו כי בשלב זה 40% מהמאומתים החדשים לקורונה מגיעים מהחברה החרדית: "זה מטריד אותנו". הוא הוסיף, כי בחברה זו נרשמה גם עלייה מדאיגה בשיעור החולים מעל גיל 60: "אבקר היום באחד היישובים החרדיים כדי לראות מקרוב את המורכבות הקיימת שם, ולעשות מה שניתן כדי לחזק אותם. צריך לזכור שבסופו של דבר גם באוכלוסייה הכללית והערבית יש מורכבויות, אבל בכל אחת מהן אנחנו נמצאים עם אצבע על הדופק".

"קמנו הבוקר עם 9,000 מקרים מאומתים. אותי זה לא הפתיע", אמר גמזו. לדבריו, "המספר הזה מסכם את שישי, שבת ויום הכיפורים. צריכים להסתכל בראייה של ארבעה ימים אחורה. גם היום הקרוב יסתיים ב-70 אלף בדיקות או יותר, ואני מניח שנראה גם היום רמת כזו של מאומתים. נצטרך לקחת את כל כמות הבדיקות בערב החג ובחג, ולראות האם המגמה שאנחנו מצפים לה מתחילה. אנחנו נמצאים כרגע קרוב לשבועיים מההתחלה של הסגר הראשון, זה השלב שבו מתחילה הפחתת התחלואה אחרי השיא של תחילת סגר".

הפרויקטור הדגיש, כי ההחלטה על הטלת סגר כללי הייתה נכונה: "ברור שהסגר היה נדרש. המספרים עלו בצורה מאוד משמעותית. ב-1 בספטמבר היינו עדיין במספרים של 1,700-1,500 ביום. זה עלה לנו מאוד מאוד מהר. בתחילת הסגר הגענו כבר ל-7,000". הוא ציין כי לא רצה להשתמש באמצעי זה, אולם לא הייתה ברירה: "אמרתי שברגע שנחצה את ה-R (מקדם ההדבקה) וברגע שנראה שבתי החולים מרימים דגל – ושני הדברים קרו בבת אחת – לא עצרתי לרגע, ואכן ביקשתי הטלת ריסון הדוק".

"הסגר אפקטיבי", הצהיר גמזו. "אנחנו רואים בצורה ברורה פחות תנועה, פחות מגעים במקומות שהיו בהם התקהלויות – בחתונות במגזר כזה או אחר, התקהלויות במגזר אחר. הדברים האלה ירדו, רואים זאת על פי מדדים. האם אנחנו יכולים להגיע לרמת הירידה של עוצר פסח? לא, אנחנו לא שם. אבל ההבדלים לא תמיד גדולים. אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי הנתונים כדי לראות את האפקטיביות של הסגר. אני מבקש לשמור על הסגר – זה יעזור לנו להשיג את האפקט המלא".

בתשובה לשאלה לגבי פרק הזמן של הסגר, אמר גמזו כי צריך להמתין לנתונים: "אני חושב שכל אמירה כרגע בנוגע לאורך הסגר, ללא נתונים וללא תחילת ירידת התחלואה היא כרגע לא תהיה ודאית. לכן, מכיוון שמדובר בפרנסה ובחופש של אנשים, אני רוצה לחכות עוד קצת, למדוד את התחלת הירידה. זה יקרה בשבוע הבא, שיהיה גורלי. אני באמת רוצה להיות זהיר בעניין הזה".

גמזו נשאל מה מבחינתו היעד לסיום הסגר. "אני לא בטוח ש-400 נדבקים הוא יעד, ואני לא בטוח שכרגע התעקשות על מספרים זה דבר נכון", ענה. "אתמול בקבינט שמנו יעדים של 2,000. היעדים תלויים בעיקר בכמות המאומתים וגם ב-R".

בנוגע לפתיחה אפשרית של מערכת החינוך, אמר הפרויקטור: "לימודים הם לימודים הם לימודים. כולם מתקהלים באזור סגור, לא משנה אם זה ישיבה או כיתה י"א. ההחלטה תצטרך להתקבל יחד עם כל הגורמים המעורבים, תוך הסבר והרבה מאוד רגישות. לכולם חשובים בתי ספר וישיבות, אך הדברים צריכים להתקבל בצורה אחידה".

בתשובה לשאלה האם יסיים את תפקידו בסוף החודש, אמר גמזו כי אם שר הבריאות יולי אלדשטיין יבקש ממנו להישאר בתפקידו – ישקול זאת. הוא ציין, עם זאת, כי הודיע מראש שברצונו לחזור ב-1 בנובמבר לניהול בית החולים איכילוב. על הדיווחים לפיהם מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, קיבל הצעה להחליפו, אמר: "משה הוא חברי, אנחנו הולכים דרך ארוכה ביחד, אנחנו מכירים מעל עשור. אני מנהל את המשבר הזה גם עם שיח עם משה. אם ראש הממשלה ושר הבריאות יחליטו שהוא יהיה הפרויקטור הבא – אני רק אשמח. משה הוא אדם ראוי, זה תפקיד שדורש אדם חזק שיודע לעמוד בהרבה לחצים".

תגיות:נגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה