חדשות בריאות

האם ויטמין D עשוי לסייע במאבק נגד מגפת הקורונה?

דוח של מרכז המידע והידע למערכה בקורונה מלמד, כי מחקרים חדשים קושרים בין חוסר בויטמין D לעלייה בסיכון להידבק בקורונה, לסיכון להצגת תסמינים חמורים יותר ואף לתמותה מוגברת. על אף שבשלב זה מדובר בקשר נסיבתי ולא סיבתי, מומחי המרכז ממליצים לשמור על רמה תקינה של הויטמין בקרב האוכלוסייה

מאכלים המכילים ויטמין D (צילום: שאטרסטוק)מאכלים המכילים ויטמין D (צילום: שאטרסטוק)
אא

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה ממליץ לאזרחים לשמור על רמה תקינה של ויטמין D בגוף, וזאת ככלי נוסף במסגרת ההתמודדות עם מגפת הקורונה.

מדוח שפרסם שלשום (שישי) המרכז, המופעל על ידי אמ"ן, עולה כי מספר רב של מחקרים חדשים קושר בין חוסר בויטמין D לעלייה בסיכון ללקות במחלת הקורונה, לסיכון להצגת תסמינים חמורים יותר ואף לתמותה מוגברת מן המחלה. כותבי הדוח הדגישו, כי "עם זאת, לפי שעה רובם המוחלט של המחקרים הינו תצפיתי, ואלו מתארים קשר נסיבתי ולא סיבתי בין הדברים".

לויטמין D חשיבות בהשפעה על מערכות רבות בגוף. בין היתר הוא נדרש לתפקוד תקין של מערכת החיסון – הגנת הגוף מפני מחוללי מחלה שונים, ובהפעלה מבוקרת של מערכת החיסון. חוסר ברמות הויטמין שכיח מאוד בכלל המגזרים באוכלוסיית ישראל – כשליש מהאוכלוסייה הכללית. חוסר זה נקשר למחלות לב, סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם והשמנה, פגיעה במשק הסידן ובבריאות העצם, וכן רגישות לזיהומים בדרכי הנשימה.

בדוח אמ"ן צוין, כי על פי הידע הרפואי שנצבר בחודשים האחרונים, מחלות רקע שונות מוכרות כמעלות את הסיכון להידבק בקורונה, כאשר רוב הסובלים ממחלות אלו מאופיינים גם בחוסר בויטמין D. בימים אלו מתנהלים מחקרים מבוקרים רבים במטרה לבחון את הטיפול באמצעות ויטמין D, הן למניעה והן לטיפול בקורונה. בשלב זה טרם פורסמו תוצאות נוספות בנושא זה, למעט מחקר בודד שהראה תוצאות חיוביות לטיפול באמצעות הויטמין.

"אנו רואים לנכון להביא כלשונה את המלצת משרד הבריאות לציבור הרחב בנושא, שפורסמה סביב פרוץ מגפת הקורונה", כתבו מומחי המרכז. על פי המלצה זו, "יש לשמור על סטטוס ויטמין D תקין באמצעות יציאה לשמש בזרועות חשופות למשך 20 דקות מצטברות ליום, בשעות השמש (בין השעות 16:00-11:00), או לקחת תוסף של 1000-800 יחידות ויטמין D ליום, בעיקר לקשישים ולמי שאינו חשוף לשמש". עוד הוסיפו, כי "המלצה זו מתחדדת גם על רקע צמצום החשיפה לשמש בקרב מרבית האוכלוסייה, כפועל יוצא של אמצעי המניעה כנגד הקורונה (סגר, מיעוט יציאות מהבית, בידוד עצמי), ובפרט על רקע החורף המתקרב".

''ברקע לכך, שורת איגודי בריאות וגופי מחקר בעולם המליצו לאחרונה על תיסוף ויטמין D לכלל האוכלוסייה, בעת מגפת הקורונה. זאת תוך הדגשת הסיכון הכרוך בטיפול לא מבוקר בויטמין, והצורך במחקרים פרוספקטיביים לטיוב ההמלצות באופן ספציפי עבור מגפת הקורונה".

בסיכום הדוח נכתב, כי ''לאור החסר השכיח בויטמין באוכלוסייה בארץ, והיתרון האפשרי הטמון בתיקונו (הן למערכות הגוף השונות בכלל והן למערכת החיסון בתקופת הקורונה בפרט), לצד הסיכון המועט בנטילתו, מומלץ לפעול לשמירת סטטוס ויטמין D תקין בקרב אוכלוסיית ישראל. זאת, באמצעות תיסוף הויטמין בהתאם להמלצות משרד הבריאות בנדון, וכן באמצעות הסברה".

תגיות:ויטמין dנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה