חדשות בארץ

נתניהו בכנסת: "ההסכם עם האמירויות – שלום אמת מתוך עוצמה"

בדיון במליאת הכנסת, שהתכנסה לישיבה מיוחדת כדי לאשר את הסכם השלום עם איחוד האמירויות, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ההסכם שובר את הווטו הפלסטיני". יו"ר הכנסת יריב לוין: "ניצחון היסטורי עצום"

נתניהו ולוין במליאת הכנסת, היום (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)נתניהו ולוין במליאת הכנסת, היום (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
אא

(מתעדכן)

מליאת הכנסת התכנסה היום (חמישי) כדי לאשר את הסכמי אברהם לשלום: חוזה שלום, יחסים דיפלומטיים ונורמליזציה מלאה בין מדינת ישראל לבין איחוד האמירויות. זאת שלושה ימים לאחר שההסכמים אושרו פה אחד על ידי שרי הממשלה. בנאומו במליאה, בו הציג את ההסכם עם המדינה המפרצית, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אין בו מכתבי צד סודיים, אין בו נספחים עלומים".

"זהו יום שמעטים כמוהו היו בתולדות מדינת ישראל, יום שבו מובא הסכם שלום עם מדינה ערבית לאישור הכנסת", אמר נתניהו. הוא הודה לנשיא דונלד טראמפ ולצוותו, לכל מי שתרם להשגת ההסכם, ולנסיך הכתר של איחוד האמירויות, השייח' מוחמד בן זאיד, אותו כינה "מנהיג אמיץ ופורץ דרך, ידיד".

"מאז ראשית ימי הציונות, ידנו האחת אוחזת בנשק המגן וידנו השנייה מושטת לשלום לכל מי שרוצה בשלום. אומרים ששלום עושים עם אויב. לא, שלום עושים עם מי שחדל להיות אויב. שלום עושים עם מי שרוצה בשלום, ולא עם מי שנשאר מחויב להשמדתך. למשל, כל עוד חיזבאללה ממשיך לשלוט בפועל בלבנון – לא ייתכן שלום אמת עם מדינה זו. התחלנו אתמול שיחות על תיחום הגבול הימי עם לבנון, ואני קורא לממשלתה להמשיך ולהשלים את השיחות הללו. ייתכן שהדבר הזה יסמן את הסדק הראשון ליום אחר שיגיע בעתיד, להשגת שלום אמת".

"תמיד האמנתי ששלום אמת יושג מתוך עוצמה ולא חולשה", הצהיר נתניהו. "באזורנו החזקים שורדים, ולצערנו החלשים נידונים לכליה. את החזקים מכבדים, עם החזקים כורתים בריתות, בעוד שהחלשים נרמסים".

"ישראל בהנהגתי הפכה למעצמה טכנולוגית, למעצמה מודיעינית, למעצמת סייבר. השילוב של הכוח הכלכלי-טכנולוגי שלה והכוח הצבאי-מודיעיני שלה נתנו לנו הרבה עוצמה מדינית. ישראל בהנהגתי איננה מתפתה לנסיגות מסוכנות, להרכנת ראש, לפייסנות שמקרבת מלחמה במקום להרחיק אותה. הודות לכך, מתרחש בשנים האחרונות דבר ענק. מדינות ערביות ומוסלמיות רבות מבקשות את קרבתנו. הן רואות את עוצמתנו, ומשנות את גישתן כלפינו. ישראל, שנתפסה עשרות שנים כאויב, נתפסת היום כבת ברית איתנה, אפילו חיונית".

"נקודת המפנה המשמעותית ביותר הייתה ההתנגדות שהובלתי להסכם הגרעין המסוכן עם איראן. עמדתי מול כל העולם, לפעמים גם מול אנשים פה. הזהרתי מפני תרחיש האימים של איראן גרעינית, נאמתי על כך בקונגרס, וקידמתי עם אחרים כאן מדיניות שנועדה למנוע מאיראן להתבסס צבאית בסוריה. מנהיגים שונים באזור פנו אליי בחשאי, במיוחד אחרי הנאום בקונגרס, ואמרו עד כמה הם מברכים את המדיניות הזאת, ובהדרגה הביעו נכונות להדק איתנו את הקשרים".

נאומו של ראש הממשלה שוסע בקריאות ביניים של חברי הכנסת הערבים. "לא אמרתי שכל העולם הערבי והמוסלמי תומך בשלום הזה", הגיב. "איראן מתנגדת לו בחריפות, גם חיזבאללה, חמאס והרשות הפלסטינית, והנה – גם חברי כנסת כאן. אבל מי שבאמת תומך בשלום ורוצה התפייסות אמיתית – יתמוך בהתלהבות בשינוי הזה".

"מדהים שפה בכנסת ישראל יהיו אנשים שיצביעו נגד השלום", הוסיף נתניהו בפנותו לחברי הכנסת של הרשימה המשותפת. "מי שהוא לכאורה מחנה השלום מתנגד לשלום, כי זה לא מה שאתם רוצים באמת. אינכם רוצים שלום אמת, אתם רוצים בבואה של שלום שבתוכה ישראל לאט לאט נעלמת ומתרסקת".

"המגעים החשאיים שהפכו לרשמיים, המפגשים של נציגים ישראלים וראש ממשלת ישראל עם עוד ועוד נציגים – הביאו ליום ההיסטורי הזה, שבו אנחנו כאן מאשרים הסכם שלום היסטורי. ההתפתחות הכבירה הזו חשובה כמובן בפני עצמה, אבל יש לה משמעות נוספת, שמשנה סדרי עולם במזרח התיכון – היא שוברת את הווטו הפלסטיני של כינון שלום עם מדינות ערב".

"לפלסטינים הוצעו במהלך השנים הצעות נדיבות ביותר, אבל הם דחו אותן פעם אחר פעם", המשיך נתניהו. "אם נחכה להסרת הוטו הפלסטיני – נחכה עוד זמן רב. אני עדיין מאמין שיום אחד גם הפלסטינים יתפכחו, יום אחד הם יוותרו על השאיפה להביא עלינו חורבן, יכירו סוף סוף בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ויתחילו את המסע של התפייסות אמיתית וכנה שאנחנו רואים כרגע בחלקים גדולים של העולם הערבי. גם היום הזה יגיע".

 

לוין: "ניצחון היסטורי עצום"

את הישיבה פתח יו"ר הכנסת יריב לוין, שאמר כי "אלו ימים היסטוריים. ימים של שינוי עמוק באזורנו. ימים שבהם עשורים של תקוות, ושנים ארוכות של מאמץ דיפלומטי ומדיני עיקש, מתנקזים למסמך כתוב אחד המובא היום לאישורנו – חוזה השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות".

"ההיסטוריה נכתבת לנגד עינינו, והיא אינה מקרית. היא תולדה של דרך ברורה. של אמונה עמוקה. של נחישות ושל חזון מדיני. ארץ ישראל שייכת כולה לעם ישראל. כך היה, כך הווה, וכך יהיה. שנים ארוכות האמינו רבים, כי עובדת יסוד נצחית זו עומדת בסתירה לשאיפה לשלום. רבים בקהילה הבינלאומית, ולא מעטים גם בקרבנו, הנחילו בתודעה את ההנחה שרק ויתור על חלקי מולדת וגירוש יהודים מאדמתם, יאפשרו הגעה לשלום עם העולם הערבי. כמה מאמצים, כמה כספים, כמה שעות עבודה של מנהיגים, הושקעו במה שכונה 'תהליך השלום'. תהליך שנכשל פעם אחר פעם, משום שהוא התבסס על משוואה מעוותת מיסודה – שטחים תמורת שלום".

"שלום אמת ייכון רק כאשר האינטרס ההדדי של הצדדים הוא בשלום, רק כאשר הרצון והשאיפה הכנים של הצדדים הם לחיות זה עם זה בשלום", הצהיר לוין. "הסדר שמבוסס על עסקה לפיה צד אחד מקבל שלום, ובתמורה משלם בשטחים לצד השני, הוא לא יותר ממקסם שווא. הסדר שבינו לבין אחוות עמים ורצון הדדי בחיים ביחד, אין דבר וחצי דבר.

"אל מול גישת 'שטחים תמורת שלום', ניצבה לאורך שנים הגישה האחרת. אדוני ראש הממשלה בנימין נתניהו, במשך שנים ארוכות התמדת במדיניות ברורה לפיה שלום יושג לא מתוך ויתור, אלא רק מתוך עוצמה. לא מתוך עסקת מכר של שטחי מולדת, אלא רק מתוך אינטרס הדדי ומשותף בשלום. מעטים בקהילה הבינלאומית האמינו בכך, וגם בינינו היו רבים שסברו שהדבר לא ייתכן. אבל, כפי שהיה מראשית ימיה של הציונות – הבלתי אפשרי הפך למציאות. החזון מומש. הנחישות, האמונה בצדקת הדרך והדבקות באדמת המולדת, שכנעו יותר מכל נסיגה ומכל ויתור. זהו ניצחון היסטורי עצום, שלך ושל הדרך בה מאמינים רבים מאוד מאזרחי ישראל".

תגיות:יריב לויןאיחוד האמירויותמליאת הכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה