חדשות בארץ

השוטר שירה באיאד אל-חלאק יועמד לדין בגין המתה בקלות דעת

המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה, כי תשקול להעמיד לדין את שוטר מג"ב שירה למוות בפלסטיני בעל הצרכים המיוחדים, בכפוף לשימוע. מפקדו של השוטר נחקר באזהרה, ובמח"ש הוחלט לגנוז את התיק בעניינו

איאד אל-חלאקאיאד אל-חלאק
אא

(עודכן: 15:57)

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) הודיעה היום, כי נשקלת העמדתו לדין של שוטר מג"ב החשוד בגרימת מותו של איאד אל-חלאק, בעבירה של המתה בקלות דעת, וזאת בכפוף לשימוע. מפקדו של השוטר החשוד נחקר באזהרה, ובמח"ש הוחלט לגנוז את התיק בעניינו. בני משפחתו של אל-חלאק הגיעו למשרדי מח"ש, וקיבלו הודעה על ההחלטה.

מכתב החשדות עולה, כי אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים, עשה את דרכו ב-30 במאי למקום עבודתו בעיר העתיקה, כשהוא עוטה מסכה כירורגית על פניו וכפפות חד-פעמיות על ידיו. שני שוטרים, ששהו אותה עת בעמדה בשער השבטים, הבחינו בו כשעמד בסמוך לפתח עמדת מג"ב בשער האריות.

מאפיינים מסוימים בהתנהגותו של אל-חלאק בן ה-31, בעל צרכים מיוחדים, עוררו את חשדם של השוטרים, שחשדו כי מדובר במחבל. הם עקבו אחריו והחלו לצעוד לכיוונו, תוך שלדבריהם הוא המשיך להתנהג בצורה חשודה. לאור זאת, אחד השוטרים הכריז ברשת הקשר המשטרתית על הימצאותו של מחבל בזירה. השוטרים החלו במרדף אחר אל-חלאק, וקראו לעברו בעברית ובערבית לעצור ולהזדהות.

במסגרת פעולות החקירה שביצעו חוקרי מח"ש לאחר האירוע, תושאלו עדים ונתפסו מצלמות האבטחה באזור, לרבות המצלמות המוצבות ברחוב בו אירע המרדף. הירי שגרם למותו של אל-חלאק לא תועד, שכן הוא בוצע בתוך מתחם השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי חברת ניקיון פרטית, שהמצלמות בו לא היו מחוברות לחשמל.

השוטר החשוד ומפקדו הצטרפו למרדף, ובמהלכו קרא המפקד אל איאד בעברית "עצור", "עצור או שאני יורה". איאד לא עצר והמשיך במנוסתו. בתגובה, תוך כדי המרדף, ירה המפקד שני כדורים מאקדחו לעבר רגליו. הכדורים לא פגעו באיאד, והוא המשיך במנוסתו. מספר שניות לאחר מכן, הוא נכנס למתחם, שבו שהו באותה עת שלושה אנשים: עובד המקום, עובד וקף ואישה נוספת שהכירה את איאד. על פי כתב החשדות, "השוטר החשוד ומפקדו נכנסו אף הם למתחם, או אז הבחין החשוד באיאד בפינת המתחם, וביצע לעברו ירי – וזאת למרות שמפקדו צעק לעברו 'חדל' עובר לירי הראשון".

"כתוצאה מהירי הראשון נפגע איאד בחלק התחתון של בטנו ונפל ארצה. מיד לאחר הירי הראשון המפקד צעק בשנית 'חדל'. בשלב זה נכנסו שוטרים נוספים למתחם, והשוטר החשוד צעק לעברו של איאד בעברית 'אל תזוז'. במקביל, אחד השוטרים שאל את איאד בערבית 'איפה האקדח', ואיאד שהיה פצוע מהירי הראשון התרומם והצביע לעבר האישה שהכיר ומלמל דבר מה. בתגובה לכך פנה השוטר לאישה ושאל אותה בערבית 'איפה האקדח?', והיא השיבה לו 'איזה אקדח?'. בשלב זה, ביצע השוטר החשוד ירי נוסף לעבר איאד".

על פי הודעת מח"ש, "ההחלטה לשקול להעמיד לדין את השוטר היורה בחשד להמתה בקלות דעת התקבלה לאחר בחינת חומר הראיות, נסיבות ביצוע הירי וניתוח מעמיק של ההיבטים המשפטיים של האירוע. בין היתר נבחנו מכלול נסיבות האירוע, לרבות העובדה שהמנוח לא היווה כל סכנה לשוטרים ולאזרחים שהיו במקום, שהשוטר ביצע ירי שלא בהתאם לפקודות המשטרתיות, המוכרות לו היטב, ולא נקט בחלופות מידתיות יותר שעמדו לרשותו. מנגד, נלקחה בחשבון גם העובדה שהשוטר ביצע את הירי לאחר שהתעורר חשד כי מדובר במחבל, כאמור, ואת העובדה כי הירי בוצע תוך כדי פעילות מבצעית בגזרה מורכבת".

שר המשפטים אבי ניסנקורן הגיב על החלטת מח"ש: "‏פרשת הריגתו של איאד אל-חלאק היא טרגדיה נוראה. אין דבר שיקל על כאב המשפחה. לצד דאגה וגיבוי לכוחות הביטחון המגינים עלינו בגופם, עלינו לדאוג שלא תהיה חריגה מאמות המידה המוסריות הבסיסיות. אני מברך על הטיפול המקצועי בנושא, נמשיך לקדם את הרפורמה במח"ש לטובת עשיית צדק, לטובת הציבור".

תגיות:מח"שאיאד אל-חלאק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה