חדשות בריאות

מטריד: האם מדענים התריעו על הקורונה כבר ב-1995- אך אף אחד לא הקשיב להם?

כבר בשנת 1995 התריאו מדענים שונים בעולם על התפרצות מחלה לא ידועה שאותה כינו 'מחלה X', אלא שראשי ממשלות אטמו את אוזניהן ולא רצו לקחת ברצינות את האפשרות שעליהן להתכונן לניהול מגפה 

אא

בשנת 2018, קבוצת מדענים ערכה יומיים של דיונים בארגון הבריאות העולמי בז'נבה - סביב השאלה על מה כדאי להשקיע משאבים מחקריים מבין כל המגפות שהתגלו עד כה בעולם. 

באותו שולחן הוזכרו שמות כמו מגפת האבולה האכזרית שההתפרצות הגדולה ביותר שלה הייתה במערב אפריקה, בשנת 2014. אז גבתה המחלה את חייהם של 4,951 בני אדם, ולמעלה מ-10,000 נדבקו בנגיף הזיהומי. גם מגפת הניפה (Nipah) הקשה הוזכרה אז בשולחן הדיונים בז'נבה, מחלה קשה שגורמת להתנפחות של המוח. ואל לנו לשכוח את מגפת הסארס - תסמונת נשימה חמורה שגורמת לאנשים הלוקים בה להיחנק. 

בסיום הדיונים ואחרי שהועלו שמות של נגיפים גדולים - הועלה שמה של מחלה מפחידה שהמדענים כינו אותה "מחלה X" או במילים אחרות - פתוגן (חומר שנמצא בממברנת התא) לא מוכר שהמקור שלו כנראה מגיע מבעלי חיים. אז עוד לא ידעו להגיד מאיזה בעל חיים הוא יגיע ויעבור אל בני האדם. 

 

בשנת 1992 פרסם המכון האמריקני לרפואה, דוח שמזהיר מפני מחלות מידבקות שיהוו איום עולמי ויחליפו צורה ללא היכר

המדענים גם לא יכלו להסביר מתי המחלה הזו תתפרץ, או מהו ההרכב הגנטי של אותו פתוגן, אך הטענה שלהם הייתה שהנגיף יתפרץ דווקא מסין, ושאף אחד לא ידע איך לעצור אותו.

כשהאזהרה הזו הגיע לראשי ממשלות שונים בעולם - ממשלות רבות התעלמו ממנה. "ראינו איך בתחילת המגפה אף אחד מראשי הממשלות לא היה מוכן לממן את ההוצאות הקשורות במגפה. אף אחת מהממשלות לא פיתחה מערכת חזקה לניהול מגפות, וכשמחלה X הגיעה והתגלתה כקורונה - הן רק הגיבו עליה, ולא באמת היו מוכנים לקראתה", אומר המדען רוברט וובסטר, מומחה למחלות שפעת. 

"הקהילה הפוליטית והכלכלית קיבלה כמובנת מאליה את ההנחה שאפשר לטפל בכל דבר", אומר מאליק פייריס (Peiris), וירולוג באוניברסיטת הונג קונג, שחוקר מגפות מזה 20 שנה. 

"אחרי שנים של מחקר מצאנו ראיות לכך שכפריים בדרום סין - היו חשופים לנגיפי קורונה. הם גם הדביקו בני אדם אחרים", אומרים המדענים. 

מעניין לציין כי כבר בשנת 1992 פרסם המכון האמריקני לרפואה דוח שמזהיר מפני מחלות מידבקות שיהוו איום עולמי ויחליפו צורה ללא היכר. 

ד"ר רוברט וובסטר מבית החולים סיינט ג'וד בטנסי ומדענים נוספים - התריאו על מגפות שפעת לסוגיה כבר בשנת 1995. לדבריהם, לא ירחק היום שבו תתפרץ שוב מגפת שפעת כמו זו שאירעה בשנת 1918, שגבתה את חייהם של 50 מיליון בני אדם. "כבר אז טענתי בישיבה של מכון הבריאות הלאומי שנגיפים קטלניים יכולים בקלות לעבור מבעלי החיים לבני האדם, אך אף אחד לא לקח את זה ברצינות. אמרתי כבר אז שזה יקרה בוודאות, והנה אנחנו רואים איך היום מחלת X הרגע כבר למעלה מ-750,000 בני אדם ברחבי העולם", מסכם וובסטר. 

תגיות:מדעניםמחלההתראההתפרצותקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה