חדשות בארץ

חד"ש נגד ח"כ מנסור עבאס: "סרח עודף של ממשלת נתניהו"

בעקבות החלטתו של יו"ר הכנסת יריב לוין לבטל את תוצאות ההצבעה על ההצעה להקים ועדת חקירה בפרשת הצוללות, תקפו בחד"ש את סגנו, מנסור עבאס, שניהל את הישיבה והאשימו אותו בשיתוף פעולה עם ממשלת נתניהו: "הפרה גסה של הנורמות הפרלמנטריות"

ראשי הרשימה המשותפת. מימין: עבאס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ראשי הרשימה המשותפת. מימין: עבאס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מפלגת חד"ש תקפה היום (חמישי) בחריפות את יו"ר מפלגת רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס, בעקבות הסערה שפרצה אתמול במליאה במהלך ההצבעה על הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות. עבאס, סגן יו"ר הכנסת שניהל את הישיבה, הואשם על ידי חד"ש בשיתוף פעולה עם ממשלת נתניהו כ"סרח עודף", לאחר שהעניק גיבוי להחלטתו של היו"ר יריב לוין לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך הצבעה שמית חוזרת.

בהודעה שהוציאה חד"ש – אחת המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת, יחד עם בל"ד, תע"ל ורע"ם – נאמר: "סיעת חד"ש דוחה בתוקף את ההפרה הגסה של הנורמות הפרלמנטריות ואת הניסיונות להצדיק את הפגיעה החמורה בדמוקרטיה. סיעת חד"ש, יחד עם הרשימה המשותפת כולה, תעמוד על תפקידה כאופוזיציה לוחמת ולא סרח עודף של ממשלת נתניהו".

"ביטול הכרעה דמוקרטית של מליאת הכנסת על ידי יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין הוא צעד מסוכן שחושף את משטר נתניהו במלוא כיעורו – דיכוי שיטתי וכוחני באצטלה של דמוקרטיה פרוצדורלית", הוסיפו בחד"ש. "ההתנהלות הביזיונית אתמול במליאת הכנסת היא קצה הקרחון של מדיניות חיסול הדמוקרטיה".

יו"ר בל"ד, אמטאנס שחאדה, מתח אף הוא ביקורת על עבאס: "מה שקרה בכנסת הוא תקלה חמורה, ואני רוצה לקוות שזה לא יפגע ברשימה המשותפת ואחדותה", כתב אמש בטוויטר. "יריב לוין השתמש בכוחו הפוליטי כדי לבטל הצבעה למען הליכוד. חברי חבר הכנסת עבאס טעה. הליכוד אינו שותף שלנו, כך היה וכך יהיה".

יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד), התייחס הבוקר לסערה במערכת הפוליטית: "המתקפות נגדי ונגד חברי, יו"ר הכנסת, לא מכובדות ולא מקובלות", כתב בטוויטר. "פעלנו כשורה וביושר, ולשמחתי גם חוות הדעת של היועמ"ש לכנסת הבהירה זאת לכל אלו שהטילו בכך ספק. מנענו מחטף של האופוזיציה".

זוהר הוסיף, כי "הגיע הזמן שהאופוזיציה תיכנס מתחת לאלונקה ותשקיע את מרצה במאבק בקורונה במקום לנהל נגדנו מלחמות סרק".

כזכור, הצעתה של חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) להקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות זכתה בתחילה לרוב של 25 תומכים מול 23 מתנגדים, אולם לוין החליט לבטל את התוצאות והכריז על הצבעה שמית חוזרת. במליאה פרצה מהומה. חלק מחברי האופוזיציה נטשו במחאה את האולם, וגם אלו שנותרו בו החרימו את ההצבעה השנייה. ההצעה נדחתה לבסוף ברוב של 44 מתנגדים ללא תומכים.

החלטתו של לוין לבטל את ההצבעה הראשונה התבססה על הטענה, לפיה זוהר ביקש מעבאס לערוך הצבעה שמית. כמו כן, חברים בקואליציה טענו כי היו באולם, אולם לא הצביעו מכיוון שלא הבינו שמתקיימת הצבעה אלקטרונית וחיכו לתחילת ההצבעה השמית. באופוזיציה זעמו על החלטתו של לוין והגדירוה כמחטף. הם טענו, בנוסף, כי על פי תקנון הכנסת, הסמכות לבקש הצבעה שמית נתונה לממשלה בלבד ולא לזוהר.

לאחר הישיבה הוציאו לוין ועבאס הודעה משותפת: "יו"ר הכנסת לוין וסגן היו"ר עבאס שוחחו ביניהם בעניין ההצבעה שהתקיימה היום במליאת הכנסת. סגן היו"ר עבאס הסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השנייה לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטרונית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה. לאחר שצפו בסרטון הוידיאו ממליאת הכנסת, הסכימו יו"ר הכנסת וסגן היו"ר עבאס כי היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש".

ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת, עורכת הדין שגית אפיק, העבירה אמש ללוין את חוות דעתה בנוגע להליך ההצבעה, בה קבעה כי ניתן להותיר את ההצבעה השמית על כנה, ובכך להוריד את ההצעה מסדר יומה של הכנסת. בחוות הדעת סקרה אפיק בפירוט את השתלשלות האירועים כפי שעלה מסרטון הוידיאו של הישיבה: "זוהר אכן פנה בבקשה להצבעה שמית לפני שעבאס החל את ההצבעה האלקטרונית". לדבריה, סעיף 36 לתקנון הכנסת קובע אומנם כי הצבעה שמית תיערך לפי דרישה בכתב של 20 חברי כנסת לפחות, או לפי דרישת הממשלה, אולם "לפי הנוהג בכנסת, מרכז הקואליציה מבקש לא אחת הצבעה שמית בשם הממשלה, וזאת כאשר ישנו במליאה שר המייצג את הממשלה. יש לכך דוגמאות לאורך מליאות הכנסת השונות. במקרה דנן נכח השר המקשר דודי אמסלם במליאת הכנסת, ולכן זוהר יכל לבקש הצבעה שמית".

אפיק ציינה, כי שלושה חברי כנסת מהקואליציה טענו מיד לאחר ההצבעה כי הצבעתם לא נקלטה וביקשו להוסיף אותם להצבעה האלקטרונית, בהתאם לתקנון הכנסת: "כיוון שלדעתי ניתן היה ממילא להוסיף את שמות חברי הכנסת שביקשו להוסיף את שמם להצבעה, והדבר היה מוביל לאותה תוצאה מבחינה מהותית, הרי שהדרך הפרוצדורלית בה בחר יו"ר הכנסת להלך בה לא שינתה למעשה את התוצאה של ההצבעה, ובה רוב של חברי כנסת במליאה שביקשו להצביע להסיר את ההצעה".

"בנסיבות אלה, ומשתוצאות ההצבעה בשתי הדרכים מביאות לתוצאה דומה במהותה (ובה ההצעה מוסרת מסדר היום), נראה כי ניתן להותיר את ההצבעה כפי שהתקיימה", סיכמה אפיק.

בתגובה לחוות הדעת של אפיק, אמרה זנדברג: "נעתור לבג"ץ נגד ההחלטה השערורייתית הזאת. ההצבעה הייתה חוקית ונערכה על פי תקנון הכנסת. ביטולה בדיעבד מרוקן מתוכן לא רק את ההחלטה החשובה על הקמת ועדת חקירה על הצוללות, אלא את כל הליך ההצבעה בכנסת שהוא לב הדמוקרטיה. אי אפשר לבטל הצבעה אחרי שהתוצאות כבר מופיעות על הלוח בגלל שהתוצאה לא מוצאת חן".

תגיות:חד"שפרשת הצוללותועדת חקירה פרלמנטרית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה