חדשות בריאות

המרוץ לחיסון הישראלי: הנסיינים הראשונים שוחררו לבתיהם

ענר אוטולנגי ושגב הראל, הראשונים להשתתף בניסוי הקליני בחיסון לקורונה שפיתח המכון הביולוגי, שוחררו מבתי החולים הדסה עין כרם ושיבא: "אבן ראשונה בבניית תהליך ארוך ומוקפד"

אוטולנגי ופרופ’ קרקו (קרדיט: דוברות הדסה)אוטולנגי ופרופ’ קרקו (קרדיט: דוברות הדסה)
אא

שני המשתתפים הראשונים בניסוי הקליני בחיסון הישראלי לקורונה שוחררו היום (שני) לבתיהם. מבית החולים הדסה עין כרם בירושלים נמסר, כי ענר אוטולנגי בן ה-34 מקיבוץ טללים שבדרום הארץ נפרד מצוות המרכז למחקרים קליניים בהדסה כשהוא "בריא ושלם, מרגיש מצוין וללא כל תסמינים או תופעות שלאחר קבלת החיסון".

האחות חנה דרורי, ראש צוות המרכז למחקרים קליניים, ביצעה בדיקות אחרונות לאוטולונגי לפני שחרורו. היא תדרכה אותו לקראת ביקורות המעקב הבאות בבית החולים, וכן באשר לדיווח יומי על הרגשתו באפליקציה ייעודית אליה חובר.

פרופ' יוסי קרקו, מנהל המרכז, סיכם את עשרים וארבע השעות האחרונות מרגע מתן החיסון כמוצלחות: "זוהי רק תחילת הדרך", אמר. "אנו שמחים שענר משתחרר היום בבריאות מצוינת. בזכות ענר ושאר משתתפי הניסוי נוכל להגשים את החזון לו אנו שותפים, ולקדם את הטיפול והמניעה בנושא הקורונה״.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה, הוסיף: "הנחנו אבן ראשונה בבניית תהליך ארוך ומוקפד. אני שמח שהבוקר מהדסה יוצאת בשורה כזו אופטימית. נאחל להצלחה מלאה עם שאר עשרות משתתפי הניסוי, שבוודאי תסייע לתושבי ישראל ואז לעולם כולו".

לפני שיצא מבית החולים, סיפר אוטולנגי כי הוא מרגיש טוב מאוד ומצפה בקוצר רוח לשוב לביתו ואל שגרת חייו כדוקטורנט לאימונולוגיה: "יש לי עבודה במעבדות, מבחינתי אשוב אליה כבר היום".

שגב הראל – בן 26 מקיבוץ שדה נחמיה בצפון, שקיבל את החיסון בבית החולים שיבא בתל השומר – שוחרר כאמור אף הוא לביתו. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ ביקרו אתמול בשיבא, ונפגשו עם הראל לאחר קבלת הזריקה. "היציאה האמיתית ממשבר הקורונה היא בפיתוח החיסונים", אמר נתניהו לאחר מכן בהצהרה לתקשורת. "לכן יש פה יום חשוב מאוד, שנותן לנו זריקת עידוד. בעזרת השם יהיה לנו חיסון תוצרת הארץ, דבר גדול מאוד".

"במקביל, אנחנו עובדים עם חברות הפארמה הגדולות באמצעות משרד הבריאות כדי להביא מהן חיסונים. אני אישית מפעיל את הקשרים שיש לי עם מנהיגי העולם, כדי שנוכל לקבל גם ייצור מהן בקידמת התור".

"מה שחשוב הוא זה שבאמצעי כזה או אחר, באמצעות ייצור עצמי או באמצעות הבאה של חיסונים מחו"ל, נביא מספיק חיסונים לכל אזרחי ישראל – ואז נוכל סוף סוף להשתחרר מהמגפה. אני לא חושב שזה קורה מיד, אבל אני כבר רואה את האור בקצה המנהרה – אני רואה חיסונים במדינת ישראל. עד אז, הקשיבו לכללים, ומעל לכל – השתמשו במסכות מעל האף", חתם ראש הממשלה את דבריו.

על פי התכנון, השלב הראשון של הניסוי יורחב בהדרגה עד ל-80 משתתפים, וזאת בהתאם לתגובותיהם לחיסון של שני המתנדבים הראשונים. כל מתנדב יקבל זריקה (חיסון או פלצבו-דמה). לאחר מספר שעות השגחה הוא ישוחרר לביתו, להמשך מעקב של כשלושה שבועות, במהלכו יבחנו עורכי הניסוי האם הופיעו תופעות לוואי כלשהן, ולהבדיל האם הופיעו נוגדנים לנגיף המעידים על תגובה לנגיף הקורונה.

בשלב השני של הניסוי, שצפוי להתחיל בחודש הבא, ייערכו בדיקות בטיחות רחבות על 960 מתנדבים בריאים בגילאי 18 ומעלה. הוא יתקיים במקביל במספר מרכזים רפואיים ברחבי הארץ, ונועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך ולבחון מדדים ליעילותו. 

השלב השלישי יהווה ניסוי רחב היקף לבחינת יעילות החיסון, בו ישתתפו עד 30 אלף מתנדבים. הניסוי מתוכנן להתחיל בחודשים אפריל-מאי 2021 – בכפוף להצלחת שני השלבים הראשונים. מדובר בשלב האחרון, שלאחר סיומו המוצלח ניתן יהיה לאשר את החיסון ולחסן את כלל האוכלוסייה.

לקראת תחילת שלב הניסויים הקליניים בבני אדם, הותאם במכון הביולוגי מתקן לייצור החיסון בקנה מידה גדול של כ-15 מיליון חיסונים. עד כה ייצר המכון למעלה מ-25 אלף מנות חיסון עבור הפאזה הראשונה והשנייה של הניסויים הקליניים. בימים אלו יוצרו במכון כמות חיסון המספיקה למילוי כמיליון מנות נוספות.

תגיות:חיסוןהדסה עין כרםנגיף הקורונהבית החולים שיבא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה