חדשות בעולם

"קידש שם שמים בכל רחבי תבל": הרב זאקס זצ"ל הלך לעולמו

הרב יעקב צבי זאקס זצ"ל הלך לעולמו. הרב, שכיהן כרבה הראשי של בריטניה לשעבר, פעל רבות למען עם ישראל, וקיבל תואר אבירות ומושבת לכל החיים בבית הלורדים הבריטי

  • כ"א חשון התשפ"א
הרב יונתן זאקס זצ"ל הרב יונתן זאקס זצ"ל
אא

הרב יעקב צבי זאקס (בשמו הלועזי: יונתן הנרי) זצ"ל, רבה הראשי לשעבר של בריטניה, הלך לעולמו אמש (מוצ"ש) כשהוא בן 72, לאחר התמודדות בת שנה עם מחלת הסרטן.

הרב זצ"ל כיהן כרב הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין 1991 ל-2013. ב-2005 הוענק לו תואר אבירות, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זאקס מאולדגייט', והוענק לו מושב לכל חייו בבית הלורדים הבריטי. הרב זאקס היה פעיל בדיאלוג בין-דתי בממלכה ועסק בחשיבותה של האמונה היהודית בעולם המודרני, נושא שעליו חיבר ספרים רבים. מאז פרישתו מתפקיד הרב הראשי הוא שימש כפרופסור בקינגס קולג' לונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי.

הרב זאקס כיהן כרבה הראשי של בריטניה בשנים 1991-2012, אז הודיע על פרישתו מתפקידו. במהלך כהונתו כרב הראשי, שם הרב זאקס דגש בתפקיד זה על החינוך היהודי. ייעץ לג'ון מייג'ור, טוני בלייר וגורדון בראון. לרב זאקס היו קשרים טובים גם בבית המלוכה הבריטי, בפרט עם צ'ארלס, נסיך וייל.

הרב זאקס הקפיד על שימור הקו האורתודוקסי של הרבנות הראשית הבריטית, ועמד כחומה בצורה נגד הרפורמים, למרות שהדבר עלה לו בביקורת ובעימותים. ב-1997 החרים את הלווייתו של הרב הרפורמי והידוען הוגו גרין. ב-2003, גיבה בית-כנסת בבורנמות' שמנע עלייה לתורה מלואיס ג'ייקובס – שסולק מק"ק כנסת ישראל ב-1961 באשמת כפירה בתורה מן השמים.

עם פטירתו של הרב זצ"ל, הגיעו הודעות אבל רבות הגיעו מרחבי העולם ומישראל. הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, אמר: "לרב חלק נכבד בהצגתה החיובית של היהדות בעיני אומות העולם, ובפעילותו זו קידש שם שמיים ברבים, כל זאת מבלי להתפשר על היהדות השורשית המסורה לנו מדורי דורות, ותוך עמידה איתנה וחסרת פשרות אל מול מגמות הרפורמה וההתחדשות השונות. בלכתו, איבד עם ישראל קול ייחודי שיחסר עד מאוד".

הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו, מסר: "אני מבכה את הסתלקותו לבית עולמו של רבה הראשי של הממלכה הבריטית, איש אשר רוח בו, אשר נשא בגאון את דברה של היהדות התורתית ועמד בתוקף על שמירת המסורת מדור דור, קידש שם שמים בארצו ובכל רחבי תבל. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין הגיב לפטירת הרב זאקס זצ"ל ואמר: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של הרב הלורד יונתן זאקס, איש הגות וספר, דרשן ויוצר מקורי, איש אמת, שרוחב דעתו ועומק ליבו חיברו לבבות רבים. הרב זאקס התמודד באומץ עם שאלות קשות, ומצא תמיד את המילים הנכונות כדי להאיר את התורה ולהסביר את נתיבותיה לרחוק ולקרוב. נזכור תמיד את אזהרותיו מאלימות בשם הא-ל, ואת אמונתו שיש בכוחנו לרפא עולם שבור".

נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס גולדשמידט, ספד למנוח באמרו: "הרב זאקס היה דוברה הרהוט ביותר של יהדות אירופה, שייצג את עם ישראל לגאון ותפארת בפני עמי תבל. הוא נודע בספריו הרבים על בעיות השעה, בהם שזר את השקפת התורה מול פילוסופיות העולם הגדול, והגותו ופירושיו הפכו לנחלת העם כולו".

הרב הראשי הנוכחי של בריטניה, הגאון רבי אפרים מירוויס, ספד לקודמו בתפקיד, במילים: "אינטלקטואל ענק וגדול בתורה, שהיה בעל השפעה עולמית".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון פרסם הודעת אבל, בה כתב: "למנהיגותו הייתה השפעה עמוקה על ארצנו וברחבי העולם. תנחומיי הכנים למשפחתו, חבריו והקהילה היהודית".

תגיות:ברוך דיין האמתהרב יונתן זאקס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה