עובדות שלא ידעתם

הידעתם איזו מנהרה מחברת בין יבשות?

למה לפרחים יש צוף, היכן נמצאת המערה העמוקה בעולם, ואיך מכינים צימוקים? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם היכן נמצאת המערה העמוקה בעולם? בהרי הקווקז שבאבחזיה מצויה המערה קרוברה וורוניה, שהיא המערה העמוקה ביותר בעולם. מכנים אותה "האוורסט של המערות" – כפי שהאוורסט הוא הגבוה שבהרים, כך המערה – רק לכיוון השני. אחת לכמה שנים מצליחים מדענים לחפור עוד מעט לתוכה ולהגדיל את העומק הרשמי שלה, העומד כיום על למעלה מ-2,140 מטרים.

• הידעתם מאלו חומרים אפשר להפיק אנרגיה חשמלית? נפט, פחם וגז הם חומרים שבתהליך שריפתם נוצרת אנרגיה. ההבדל ביניהם הוא בעיקר ברמת זיהום האוויר שנוצר בתהליך הפקת החשמל מהם, כאשר הפחם הוא המזהם הגדול ביותר, והגז מזהם הכי פחות. עם הדרך הבריאה ביותר לייצר אנרגיה, היא מקרני השמש – שיטה שאינה מזהמת כלל.

• הידעתם למה לפרחים יש צוף? הצוף הוא נוזל מתוק ועתיר בסוכרים שמשמש כמזון לחרקים שונים. הפרחים משתמשים בצוף כדי שהחרקים יגיעו אליהם, ובזמן שהם מוצצים מהם צוף – יידבקו אל גופם אבקנים, אותם יובילו הלאה, וכך יפרו וירבו את הפרחים. הצוף הוא גם חומר הגלם בו משתמשות הדבורים לייצור הדבש.

• הידעתם היכן יש מנהרה שמחברת בין יבשות? זוהי מנהרת הבוספורוס, שנחנכה בטורקיה לפני כ-7 שנים. טורקיה היא מדינה שממוקמת בין שתי היבשות, והעיר איסטנבול ספציפית ממוקמת על שתי היבשות – אלא שבין שני חלקיה מפריד מיצר הבוספורוס. המנהרה, שעומקה 60 מטרים ואורכה כ-13 ק"מ מחברת את שני היבשות, והנסיעה בה אורכת 4 דקות בלבד.

• הידעתם מהו היסט? זוהי תופעה פיזיקלית בה כאשר נוסעים או הולכים במהירות, נוצרת אשליה כאילו עצמים קרובים נעים מולנו במהירות, ואילו עצמים רחוקים נעים באיטיות. תופעת ההיסט מסייעת לחישוב מרחקים של עצמים מרוחקים, וכיום גם משמשת כבסיס עיצובי לגרפיקות מחשב בטכנולוגיית תלת ממד.

• הידעתם מי המציא את כתב הברייל? ממציא הברייל, שיטת הכתיבה באמצעות נקודות בולטות המסייעת לעיוורים לקרוא ולכתוב הוא לואי ברייל, סטודנט צרפתי עיוור, שפיתח את שיטת הכתיבה הייחודית בשנת 1824.

• הידעתם איך מכינים צימוקים? את הצימוקים מכינים בדרך פשוטה – מניחים את הענבים על משטחים גדולים בחום השמש למשך מספר ימים, במהלכם השמש מייבשת אותם ומצמקת אותם (ומכאן שמם – צימוקים). הענבים המצומקים יכולים להישמר טעימים ואיכותיים זמן רב.

תגיות:צימוקיםעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה