חדשות יהדות

איגרת תנחומים למשפחת הרב זאקס זצ"ל: "השתמש בכל כישרונותיו – כדי להביא את דבר ה’ לכל"

​הגאון רבי בערל לאזאר, רבה הראשי של רוסיה, שיגר מכתב תנחומים למשפחת הרב זאקס, האבל על פטירתו של הרב יונתן זאקס, רבה הראשי לשעבר של בריטניה

  • כ"ב חשון התשפ"א
הרב יונתן זאקס זצ"להרב יונתן זאקס זצ"ל
אא

רבה הראשי של רוסיה, הגאון רבי בערל לאזאר, שיגר מכתב תנחומים לבני משפחתו של הרב זאקס זצ"ל, רבה הראשי לשעבר של בריטניה, שנפטר במוצאי השבת האחרונה. 

כזכור, הרב יעקב צבי זאקס (בשמו הלועזי: יונתן הנרי) זצ"ל, כיהן כרבה הראשי של בריטניה לשעבר, היה בעל אבירות, צורף לבית הלורדים והוענק לו מושב לכל חייו בבית הלורדים הבריטי. שימש כפרופסור בקינגס קולג' לונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי.

"יחד עם רבים מעם ישראל, הצטערנו לשמע הבשורה המרה על פטירת אביכם, האיש הדגול והגדול, הרב יעקב צבי ע"ה", פתח הרב לאזאר את מכתבו.

"ההגדרה 'אדם גדול' יכולה להיות במישורים רבים, 'גדלות' יכולה להתבטא בתחומים שונים. גדול במעשה, גדול בחשיבה, גדול בדיבור, גדלות במידות, בכישרונות, בין אדם לחברו, בין אדם למקום, בתוככי עם ישראל, בין ישראל לעמים ועוד.

"אביכם ע"ה היה גדול בכל המובנים. היתה לו חשיבה מקורית ורעננה, הידע שלו היה מקיף ורחב, והוא ניחן בכושר הבעה נדיר. איש המעלה בתחומים רבים, איש אשכולות שהכל בו.

"והמעלה הגדולה ביותר שלו: 'גדול תלמוד – שמביא לידי מעשה'. הוא רתם את כל הגדלות הזו, את כל הכישרונות שהקב"ה חנן אותו בהם כדי להביא את התורה לעם ישראל, להביא את היופי והעומק של דבר ה' לכל, גם לאומות העולם.

הרב לאזאר הוסיף להספיד את ידידו: "ואם כך הם הדברים לגבי התורה בכלל, אביכם זכה בזכות מיוחדת וגדולה בקשר הכל כך מיוחד ואישי שהיה לו עם הרבי מליובאוויטש, וכפועל יוצא מכך, להביא את דמותו, ובעיקר את תורתו, לאלפים ורבבות. וגם כאן, אביכם התחבר לקו של הרבי של '"גדול תלמוד שמביא לידי מעשה', ובשני המישורים, הוא צלל לעומק ה'גדול תלמוד' של הרבי, והביא את הרעיונות העמוקים של הרבי אל 'לידי מעשה'.

"בנאומיו ובשיעורים שלו, אביכם הביא את המסר הזה של הרבי, ההנעה לעשייה, לפעולה, ויחד עם זה הוא הצליח לגעת בעומקי תורתו של הרבי, ברעיונות הדקים והעדינים, וחיבר אותם עם העשייה, עם הקריאה לפעולה".

"אני יכול לציין, שבכל פעם שפגשתי אותו, הוא התעניין מאוד במצב של יהדות רוסיה, ושמח מאוד לשמוע מהנעשה ומהניסים הגלויים שקרו במדינה זו. הרבה מכתביו וספריו תורגמו לרוסית, והשאירו רושם חזק אצל כל הקוראים", המשיך הרב לאזאר בדבריו.

"ימי חייו של אביכם, הינם התגלמות ההסבר על הפסוק מפרשת השבוע "ואברהם זקן בא בימים" - הוא בא עם כל הימים שלו, כל ימיו נוצלו במילואם. אביכם ניצל את הזמן להשפיע על כל העולם כולו, לא היה לו רגע לא מנוצל, כל רגע היה מלא אצלו בתוכן ובעשייה. אדם גדול, אבדה גדולה. אבדה גדולה לכם, כמשפחה, ואבדה גדולה לכלל ישראל.

"המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים, ובהמשך עשייה למען כלל ישראל ולמען הפרט תמצאו נוחם. ויהי רצון, שבקרוב ממש נזכה לקיום הייעוד הקיצו ורננו שוכני עפר, ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים", מסיים הרב לאזאר את דברי הניחומים.

הרב יצחק פנגר בתוכנית מיוחדת פותח שולחן ומדבר על כל מה שלא העזתם לדבר עלי, והפעם: חידת החיים והמוות הבלתי נמנע:  

אדם מת - לאן הוא הולך? מה קורה לו?

תגיות:איגרת תנחומיםהרב זאקס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה