חדשות בארץ

סמוטריץ’: "הצער בשמאל על מות עריקאת – עיוות מוסרי עצוב"

פוליטיקאים בשמאל, בהווה ובעבר, פרסמו הודעות אבל על מותו מקורונה של בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת. בימין הגיבו במתקפה על המספידים

סמוטריץ’ (צילום: אורן בן חקון, פול)סמוטריץ’ (צילום: אורן בן חקון, פול)
אא

מותו היום (שלישי) של בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, כתוצאה מסיבוכי נגיף הקורונה, הצית תגובות מנוגדות משני עברי המתרס הפוליטי בישראל. בעוד בשמאל פרסמו הודעות אבל, בימין התקשו להבין את אווירת הצער.

שר הכלכלה ויו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, הביע צער על מותו של הבכיר הפלסטיני: "עריקאת ייזכר כאיש שהאמין בתהליך וליווה את המשא ומתן עם ישראל במשך שנים רבות, והעדיף את השלום על האלימות. תנחומיי לבני משפחתו ולעם הפלסטיני".

יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, העיתונאית שלי יחימוביץ', כתבה בטוויטר כי עריקאת "עלול להיות מאחרוני המתונים הפלסטינים הדוגלים בהידברות ובמסלול המדיני. נפגשתי איתו, היה איש מתון, משעשע ואינטליגנטי. אמר לי פעם: אם את, ציפי לבני וזהבה גלאון הייתן מנהיגות את ישראל, כבר היה שלום. אם צדק או לא, מצטערת על מותו ומשתתפת בצער משפחתו".

במרצ פרסמו הודעת אבל רשמית, בה נכתב: "ד"ר סאיב עריקאת פעל כל חייו למען השלום, תמך בפתרון שתי המדינות והתנגד לאלימות. עתה עלינו להמשיך בדרכו לעבר שלום צודק וסיום הסכסוך". יו"ר המפלגה, חבר הכנסת ניצן הורוביץ, הוסיף כי עריקאת היה "מדינאי, איש שלום וממובילי המשא ומתן עם ישראל עוד מוועידת מדריד, כשהיה צעיר מאוד. ד"ר עריקאת תמיד העדיף את דרך ההידברות על פני האלימות, והפך את חזון שתי המדינות לפרויקט חייו. זכיתי להכיר אותו במשך שנים. התווכחנו רבות, אבל למרות תסכולו מהמצב הוא מעולם לא זנח את דבקותו בפתרון שתי המדינות, ישראל ופלסטין. נוח על משכבך, השלום צוואתך".

שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, שיגרה תנחומים למשפחתו של עריקאת: "סאיב הקדיש את חייו למען עמו. 'להגיע לשלום הוא הייעוד שלי', נהג לומר. בהיותו חולה כתב לי: 'לא סיימתי מה שנולדתי לעשותו'", כתבה בטוויטר בשפה האנגלית. בעברית הוסיפה: "מאות שעות ניהלתי משא ומתן עם סאיב עריקאת, ייצגנו שני צדדים שונים והיו בינינו מחלוקות אבל המטרה משותפת: לנסות להגיע להסכם שיסיים את הסכסוך בין העמים שלנו. ולא, לא כל הפלשתינים טרוריסטים. מי שמכליל ומתייג כך את כולם מונע קודם כל מאיתנו את היכולת לדבר עם המתונים בהם כדי להגיע לפיתרון בעתיד".

חברי כנסת מהרשימה המשותפת התאבלו אף הם על מותו של עריקאת. ביניהם היה חבר הכנסת יוסף ג'בארין, שאמר כי בכיר הרשות הפלסטינית היה "מנהיג לאומי ואיש שהקדיש את כל חייו למען חירותו של העם הפלסטיני ולמען שלום אמיתי. חזון החירות ימשיך להניע ולאחד את כל עמנו".

 

סופר: "איך אפשר לומר על עריקאת חצי מילה טובה?"

בימין התקשו, כאמור, להבין את קולות הנכאים בשמאל על מותו של הבכיר הפלסטיני. חבר הכנסת אופיר סופר (ימינה) כתב כי "סאיב עריקאת שיבח טרוריסטים, פעל לחרם על מדינת ישראל ואף היה ממובילי עלילת טבח ג'נין. איך אפשר בכלל לומר עליו חצי מילה טובה?".

יו"ר האיחוד הלאומי, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', הגיב בחריפות: "ישראלים שמביעים צער על מותו של אנטישמי תומך טרור שהיה ממובילי המאבק נגד ישראל – זה משהו שאין לתאר. אובדן דרך, מחיקת זהות ועיוות מוסרי עצוב. אבל האמת היא שאובדן הדרך הזה התחיל כבר מזמן כשהם התחבקו והסתחבקו איתו, כשהוא במשחק כפול ממשיך לתדלק את הטרור נגד אזרחי ישראל".

שר ההתיישבות, צחי הנגבי (הליכוד) היה הדובר הימני היחיד שחרג מהשורה. בריאיון לאמיר איבגי בגלי צה"ל, הביע השר צער על מותו של עריקאת: "לא הייתה לי היכרות אישית איתו, אבל הוא מלווה את המגעים בין ישראל והפלסטינים עשרות בשנים. אני יכול להביע צער על מותו. ישראל עשתה מאמץ גדול לנסות להגיע להחלמתו. אני מאחל למשפחתו שלא ידעו עוד צער".

עריקאת בן ה-65 נדבק בתחילת החודש שעבר בנגיף הקורונה. בתחילה הוא שהה בביתו ביריחו, וטופל בידי בתו הרופאה. לאחר שמצבו הידרדר, נענתה ישראל לבקשת הרשות הפלסטינית להעבירו לבית חולים ישראלי. הוא אושפז במחלקה לטיפול נמרץ בהדסה, ומצבו הוגדר קריטי.

מבית החולים הדסה נמסר היום כי "עריקאת, שהועבר לבית החולים ביום ראשון לפני למעלה משלושה שבועות, ב-18 באוקטובר, היה מושתל ריאה שנדבק בקורונה, טופל בביתו ביריחו והגיע במצב קשה שחייב הנשמה מיידית וטיפולי החייאה. במהלך תקופת אשפוזו, זכה לטיפול אינטנסיבי שכלל חיבור למכונת לב ריאות - אקמו וטיפולים תרופתיים על ידי מיטב מומחי הדסה. לצערנו, מצבו לא השתפר ונותר קריטי, ובתמונה של אי ספיקה רב-מערכתית הוא הלך לעולמו".

תגיות:מרצעמיר פרץסאיב עריקאתבצלאל סמוטריץ'צחי הנגבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה