חדשות בארץ

בלחץ המשותפת: אכיפת חוק קמיניץ הוקפאה לשנתיים

היועמ"ש אביחי מנדלבליט הודיע, כי האכיפה נגד עבירות בנייה בלתי חוקית במגזר הערבי תוקפא למשך שנתיים. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה: "העבודה המאומצת מול גנץ וניסנקורן הביאה תוצאות, והם עמדו בהתחייבות כלפינו". תנועת רגבים: "ממשלת ישראל, בראשות אבי ניסנקורן, נכנעה לסחטנות וללחצים של חברי הכנסת הערבים"

אילוסטרציה (צילום: Sliman Khader/Flash90)אילוסטרציה (צילום: Sliman Khader/Flash90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע היום (חמישי) על הקלות באכיפת עבירות בנייה בלתי חוקית במגזר הערבי. המשנה ליועץ, ארז קמיניץ, מסר כי בתום עבודת מטה – שבוצעה בחודשים האחרונים לבקשת שר המשפטים אבי ניסנקורן – תעודכן מדיניות האכיפה של תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה (שזכה לכינוי חוק קמיניץ).

במכתב ששלח קמיניץ לניסנקורן, נאמר כי בהמשך לבקשתו של השר מגורמי המקצוע במשרדו, התקיימו לאחרונה ישיבות עבודה עם נציגי החברה הערבית והדרוזית ועם נציגי המגזר החקלאי. על פי המדיניות המעודכנת שגיבשו גורמי האכיפה, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, תוקפא למשך שנתיים האכיפה על בנייה קיימת למגורים בגין עבירות תכנון ובנייה שבוצעו ביישובים הערבים והדרוזים, וכן על בנייה בת הסדרה ביישובים החקלאיים. במקביל, במהלך תקופת ההקפאה יואצו משמעותית פעולות התכנון וההסדרה של הבנייה ביישובים.

על פי המדיניות החדשה, לא יינתנו קנסות ולא יבוצעו הריסות ביישובים הערבים והדרוזים לפי חוק קמיניץ עד ל-31 בדצמבר 2022, ובתנאי שמדובר במבנה קיים המיועד למגורים שאינו מצוי על קרקע מוגנת ולא מתנהלים לגביו הליכי אכיפה אחרים תלויים ועומדים.

באשר למגזר החקלאי, תיבחן אפשרות לאשר הקמת מבנים בשטחים חקלאיים לצורך פעילות שאינה חקלאית, ככל שזו מקיימת זיקה לפעילות החקלאית והמרקם הכפרי.

בתגובה לעדכון המדיניות, אמר שר המשפטים: "המצב הקיים יצר חוסר התאמה בין מדיניות הקנסות והריסת בתי המגורים לבין המצב התכנוני החסר ומצוקת הדיור הממשית בחברה הערבית והדרוזית. גם בעניין השטחים החקלאיים נוצרה בעיה דומה".

"מדובר בסוגיה מורכבת שדרשה פתרון מאוזן ואחראי", הוסיף ניסנקורן. "אני מברך על ההסדר הצודק שגובש, בזכות עבודה מאומצת של אנשי משרד המשפטים ובראשם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ וצוותו. המהלך החשוב שאנו מוציאים היום לדרך לא היה מתאפשר ללא שיח כן ומקצועי עם הנהגות הציבור הערבי והדרוזי, וכמובן עם נציגי החקלאים".

ברשימה המשותפת, שחבריה הפעילו לחץ לביטול חוק קמיניץ, בירכו על ההחלטה. יו"ר הרשימה, חבר הכנסת איימן עודה, הודה לניסנקורן ולשר הביטחון בני גנץ: "בשורה לאלפי המשפחות הערביות עם צווי הריסה על בתיהם: אתם יכולים לנשום לרווחה. הצלחנו להקפיא בפועל את חוק קמיניץ. צריך לומר בכנות שהעבודה המאומצת מול גנץ וניסנקורן הביאה תוצאות, והם עמדו בהתחייבות כלפינו. נמשיך עד שנביא לביטול החוק והסדרה של תוכניות מתאר ליישובים ערבים".

בתנועת רגבים מסרו בתגובה כי "ממשלת ישראל, בראשות אבי ניסנקורן, נכנעה לסחטנות וללחצים של חברי הכנסת הערבים בעניין חוק קמיניץ, ונתנה רוח גבית לעבריינות. חוק קמיניץ הוא ההישג המשמעותי ביותר בתחום המשילות, שהובילו הליכוד וממשלות הימין בעשור האחרון. ההחלטה שפורסמה משקפת התנהלות כושלת של הממשלה, המובילה להפקרת הנגב והגליל והפיכתם לאקס טריטוריה".

מנגד, מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג', בירכו על מתן ההקלות למגזר הכפרי: "אנו מודים לשר המשפטים אבי ניסנקורן ולצוותו המקצועי על כך שקיבלו את מרבית דרישותינו, שכללו בין השאר לתת הקלות לחברי המרחב הכפרי לגבי האופק התכנוני להסדרת הפעילות הלא מוסדרת בחלקות המגורים ובנוסף לאפשר פרק זמן להשלמתם. אנו מאמינים, כי הקלות יאפשרו הסדרה של השימושים והתשלומים בתנאים טובים יותר מאשר אלו הקיימים היום".

"עם זאת", הוסיפו השניים, "אנו ממשיכים לדבוק בעמדתנו כי יש להקפיא לאלתר את תיקון 116 לחמש שנים לפחות, ולא לשנתיים כפי שמוצע, ובתוך פרק הזמן של חמש שנים יוקם צוות משותף למגזר החקלאי, משרד המשפטים ורשות מקרקעי ישראל, שבו תיקבע מדיניות יותר מאפשרת לחברי המגזר החקלאי בכל הקשור לפעילות הלא חקלאית במרחב הכפרי".

תגיות:אבי ניסנקורןאיימן עודהחוק קמיניץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה