חדשות בארץ

דרמה: האם בג"ץ יפסול את תפקיד ראש הממשלה החליפי?

בג"ץ קבע, כי על המדינה להשיב לעתירות נגד החוקים שהסדירו את הקמת ממשלת החליפים ואת כינונו של תפקיד ראש הממשלה החליפי. הדיון בעתירות יתנהל בהרכב מורחב של תשעה שופטים. יו"ר הכנסת יריב לוין: "החלטה שערורייתית"

גנץ ונתניהו (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)גנץ ונתניהו (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
אא

(עודכן: 20:54)

בג"ץ הוציא הערב (חמישי) צווים על תנאי, המורים למדינה לנמק בתוך 21 ימים מדוע לא יבוטלו החוקים שהסדירו את הקמת ממשלת החליפים ואת כינונו של תפקיד ראש הממשלה החליפי.

ההחלטה, עליה חתומים נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, והשופטים חנן מלצר וניל הנדל, ניתנה בעתירות שהוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, מרצ ועמותות נוספות נגד חקיקת החוקים שאפשרו את חתימת ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן. השופטים קבעו, כי ההרכב שידון בעתירות יורחב ויכלול תשעה שופטים.

כזכור, במסגרת ההסכם הקואליציוני תוקן חוק יסוד הממשלה ואושרה הצעת חוק ממשלת החליפים. החוקים נועדו להסדיר את הקמת ממשלת הרוטציה במתווה בו מושבעים מראש שני ראשי ממשלה, אחד מהם במעמד מיוחד של "ראש ממשלה חליפי", המתחלפים ביניהם במהלך הקדנציה. גורמים בליכוד הזהירו הערב, כי התערבות של בג"ץ בתפקיד ראש הממשלה החליפי תוביל לפירוק הממשלה ולהליכה לבחירות.

יו"ר הכנסת יריב לוין (הליכוד) הגיב בחריפות על ההחלטה: "בג"ץ בהחלטתו השערורייתית מכין את הקרקע לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד. התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות, באופן שמנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, ועל כן היא בטלה מיסודה".

"כל צעד כזה של בג"ץ מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה", הוסיף לוין. "לא אפסיק להיאבק עד שהשינויים ההכרחיים במערכת המשפט יבוצעו במלואם. זה מאבק קשה וארוך שנים, אבל הדמוקרטיה ורצון העם הם שינצחו בו".

השר דודי אמסלם מתח אף הוא ביקורת נוקבת על החלטת בית המשפט: "בבחירות הקרובות לא צריך מפלגות, לא מזכירי קלפי, לא משקיפים ולא מצלמות, בעצם אין ממש צורך במצביעים. בישראל קיימת מפלגת על אחת, שקובעת בשבילכם מה מותר ואת מי לבחור".

חבר הכנסת שלמה קרעי תקף: "בג"ץ צועד צעד ענק לקראת סגירתו. בית משפט שמחליט לדון, שלא לדבר על לבטל חוק יסוד או חלק ממנו, הוא בית משפט שמבצע הפיכה במדינה דמוקרטית. יש להחליפו לאלתר בבית משפט לחוקה, שנבחר וכפוף לחוק ולא לגחמות שלו".

"כמה אירוני יהיה אם בג"ץ יכרות את הענף שעליו הוא יושב: יבטל את חוק יסוד (!) ממשלת החילופים, יגרום לפיטורי שרי כחול לבן, ויאפשר הקמת ממשלת ימין שתקים בית משפט לחוקה שיחליף את בג"ץ", כך קרעי.

תגיות:יריב לויןבג"ץשלמה קרעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה