חדשות בארץ

בג"ץ לנתניהו: נמק מדוע הסדר ניגוד העניינים שגיבש היועמ"ש אינו מחייב אותך

שופטי בג"ץ הוציאו צו על תנאי, המורה לראש הממשלה לנמק את עמדתו לפיה הסדר ניגוד העניינים שקבע עבורו היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, אינו מחייב אותו

נתניהו ומנדלבליט, ארכיון (צילום: יונתן ינדל, פלאש 90)נתניהו ומנדלבליט, ארכיון (צילום: יונתן ינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ הוציא היום (שלישי) צו על תנאי, המורה לראש הממשלה בנימין נתניהו לנמק מדוע הסדר ניגוד העניינים שניסח עבורו היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אינו מחייב אותו.

צו בית המשפט הוצא במסגרת העתירה שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון. השופטים הורו, כי מנדלבליט ונתניהו יתייחסו גם לטענתו החליפית של ראש הממשלה, לפיה אין להחיל עליו מגבלות מסוימות הכלולות בחוות הדעת של היועץ.

עוד קבעו השופטים, כי על המשיבים לעתירה לנמק מדוע ההסדר שגיבש מנדלבליט לא יחול, בשינויים המחויבים, גם ביחס לשר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, וזאת בכל הנוגע למינוי בעלי תפקידים במערכת המשפט וכן ביחס להחלטות שיש להן זיקה למשפטו הפלילי של ראש הממשלה.

במסגרת הצו, הורה הרכב השופטים, בראשות נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, לנתניהו ולראש הממשלה החליפי, בני גנץ, לנמק מדוע לא ישלימו "במהירות הראויה" את המינויים של כלל הבכירים בשירות הציבורי הטעונים אישור ממשלה, וזאת "לא יאוחר מהמועד שעליו יצהירו ויאושר על ידי בית המשפט". בית המשפט העניק פרק זמן של 30 ימים למתן התגובות.

בתחילת החודש פרסם מנדלבליט את הסדר ניגוד העניינים שקבע עבור נתניהו, על רקע ההליך הפלילי המתנהל נגדו בבית המשפט המחוזי בירושלים. מההסדר עלה, כי נאסר על ראש הממשלה לעסוק במינויים של בכירים במשטרה, בפרקליטות ובמשרד המשפטים, וכן במינויים של שופטים בבית המשפט המחוזי בירושלים ובבית המשפט העליון.

כעבור מספר ימים העבירו פרקליטיו של נתניהו את תגובתו להסדר, בה טען כי למנדלבליט אין סמכות לתת חוות דעת מחייבת בנושא. בתגובה צוין, כי ראש הממשלה מוכן "בשל הנראות הציבורית" ליטול על עצמו מגבלות מסוימות, אולם לא מעבר לכך.

בעקבות הודעת נתניהו, שינה מנדלבליט את העמדה שהציג בתגובה לעתירות לבג"ץ. בעמדתו המעודכנת, שהוגשה ביום שלישי שעבר, טען היועץ כי חוות דעתו בנושא ניגוד העניינים מחייבת את נתניהו באופן מלא כל עוד לא הוחלט אחרת על ידי בית המשפט, וכי "היא אינה בגדר המלצה בלבד". לדבריו, "תחולת המגבלות הנגזרות מחוות דעתו של היועמ"ש ביחס לניגוד עניינים אינה תלויה ברצונו הטוב של בעל התפקיד, מטעמי נראות או טעמים וולונטריים אחרים, אלא מתחייבת מכוח פרשנותו של הדין על ידי היועמ"ש". מנדלבליט, שקודם לכן קרא לבית המשפט למחוק את העתירות, ביקש כעת – לאור תגובתו של נתניהו – להמשיך ולדון בעתירות.

תגיות:בג"ץאביחי מנדלבליטניגוד עניינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה