חדשות יהדות
בגלל הקורונה: ברית מילה על ידי רופא נכרי? גדולי הפוסקים נגד התופעה
גדולי הפוסקים פרסמו מכתבים נחרצים נגד התופעה: ברית מילה על ידי רופא נכרי, כאשר האב מסייע בחיתוך. "אין לתת לגוי שיהיה חלק מן המילה בשום אופן", פוסק הראשל"צ הגאון הרב יצחק יוסף
- נעמה גרין
- פורסם ב' כסלו התשפ"א |עודכן
(צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל / פלאש 90)
גדולי הפוסקים פרסמו בימים האחרונים כי אין לערוך ברית מילה על ידי רופא נכרי. התופעה, למרבה הכאב, החלה לאחרונה, כאשר בשל מגבלות הקורונה, יהודים המתגוררים במקומות בעולם בהם אין מוהלים, מתקשים להשיג מוהל שיגיע למקום מגורם ביום השמיני ללידת הילד. לדבריהם, יש רבנים שהתירו למול את הילד על ידי רופא נוכרי, כאשר האב עושה את החיתוך.
התופעה קיימת בעיקר במדינות המוגדרות אדומות, ויש בהם גל נרחב של הדבקה בקורונה. כאשר מוהל מגיע מחוץ למדינה, עליו להיכנס לבידוד בן שבועיים ימים. המשמעות היא, שכאשר המוהל מגיע למדינה, עליו להמתין שבועיים ימים ואינו יכול לקיים את מצוות ברית מילה ביום השמיני.
הרה"ג יהודה מחפוד, נכדו של המוהל המפורסם ואב"ד 'יורה דעה', הגר"ש מחפוד, שמע על התופעה, והחל לגשת אל גדולי הפוסקים, ולשמוע את דעתם ההלכתית.
הרב יעקב הרצוג, מרבני ארגון 'ברית יוסף יצחק', שמספק מוהלים ללא תמורה לכל קהילה בעולם, שוחח עם עשרות שגרירויות ישראל בכל העולם כדי למצוא פתרון לבעיה החדשה שנוצרה. הארגון יצר קשר גם עם לשכתו של שר החוץ גבי אשכנזי שאמר לנו בצורה ברורה: הרבה דברים יש לי על סדר היום אבל מצות 'ברית מילה' חשובה לי מכל".
"השר אשכנזי נתן הוראה לצוות משרד החוץ שכל בעיה שתצוץ לסייע במציאת פתרונות על מנת שכל מוהל יוכל להגיע לכל מדינה ולקיים את מצוות ברית מילה", מספר הרב יהודה מחפוד, "יש מדינות שמקשות את הכניסה לאזרחי חוץ בימי הקורונה. במדינת פיליפיניה לבדה נאלצנו להמתין זמן רב ולמרבה הצער, 3 בריתות שתוכננו נדחו בשל כך. גם רב באחת הקהילות הקטנות בפיליפינים שנולד לו בן, הורה היתר לעצמו לעשות את הברית באמצעות רופא נכרי. זו תופעה שאנחנו מדווחים עליה מקהילות נוספות, בייחוד בקהילות קטנות ומרוחקות אשר אין בהם קהילה חרדית קרובה".
מדוע עושים ברית מילה, והאם צריך לחשוש למול בימי הקורונה? הרב זמיר כהן עם כל התשובות:
המוהל הרב מחפוד בכאב: אנשים מבטלים בריתות בימי הקורונה
איה קרמרמן: הרגשתי שמסרתי את בני לעולה
הגר"ש מחפוד פרסם מכתב מפורש, בו הוא מורה שאין לערוך בשום אופן ברית מילה על ידי רופא נכרי. במקרה שאין דרך להביא מוהל ביום השמיני, יש לדחות את קיום ברית המילה על מנת שהברית תיעשה ע"י מוהל יהודי ולא חלילה ע"י נכרי שאינם בני ברית, גם כאשר האב עצמו עושה את החיתוך הסופי".
הראשון לציון והרב הראשי הספרדי, הגאון הרב יצחק יוסף, השיב אף הוא במכתב תשובה מפורט: "הנני להצטרף לקריאתו החשובה אודות השמועה שיש רב בקהילה בפיליפינים שרוצה לימול ע"י רופא גוי, בנימוק כי המתנה למוהל מוסמך תיארך ימים מספר ולא תתבצע המילה בזמנה. וע"כ הדריכוהו שהגוי יניח ע"ג המילה את מכשיר הקלעמפ שאסרוהו גדולי הדור ועל צבאם מרן פוסק הדור אאמו"ר זצוק"ל, ואבי הבן יחתוך את העורלה, תוך ביטול מצוות פריעה ומציצה, וכת"ר יצא נגד דבר זה לבל יבואו נכרים בכרם בריתנו להפירה במעשי ידיהם".
"ובמקום שאין מוהל ישראל - ידחו את המילה אף לאחר היום השמיני, עד שימצאו מוהל ישראל כשר, שהרי עדיף למול שלא בזמן ע"י מוהל כשר, ממילה בזמנה ע"י מוהל פסול", פוסק הראשל"צ, ומאשר את פסקו של הגר"ש מחפוד: "ועל כן אף ידי תיכון עימו לחזקו בעניין זה, שאין לתת לגוי שיהיה חלק מן המילה בשום אופן, וימולו הילדים אך ורק ע"י מוהל כשר וירא שמים העושה מלאכתו נאמנה".
הגאון הרב אשר וייס נפגש עם הרב יהודה מחפוד, והצטרף אף הוא לפסק ההלכה הקובע כי אין למול בשום אופן על ידי רופא נכרי. למרות שאין דרכו להצטרף למכתבים, חרג הרב וייס ממנהגו, וכתב: "הנני במענה קצר לשאלתכם עקב הקשיים במעבר ממדינה למדינה בתקופה זו, ויש קהילות רבות במקומות מרוחקים בהודו, הפיליפינים, הונג קונג וכדו' שאין בהם מוהל מקומי, והמוהלים מבחוץ פעמים רבות אינם יכולים להגיע ביום השמיני, ויש רבנים שהורו להסתייע ברופא נכרי כאשר אבי הבן עושה את החיתוך והרופא משלים את המילה וזאת כדי לא לדחות את הברית. ולדעתי אין הוראה זו נכונה, וטעות בידם, ויש להשתדל בהשתדלות גדולה למול בעיתו ובזמנו, אבל כאשר אין זה מתאפשר עדיף לדחות את המילה, ולעשותה כדת וכדין וכמצוות התורה, ויש לעשות את המילה כולה, מילה פריעה ומציצה ע"י ישראל ולא ע"י נכרי".
גם הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן, רב מערב העיר בני ברק ואב"ד "שערי הוראה", חיזק את ידיו של הגר"ש מחפוד, ואף כתב מכתב מיוחד בנושא בו הוא מתריע: "הנני בזה במענה אודות שאלתכם, על דבר הפירצה של שיתוף גוי בעשיית ברית מילה, ברור כי יש להתקומם בכל עוז נגד פירצה חמורה זו, ויש בכך ביטול ועקירה ממסורת קיום המצווה מדור דור, ויש להתריע נגד זה, ואין להסכים לכך בשום אופן שבעולם, ומה חלק לנוכרים באות הברית הנצחי שבין עם ישראל לבורא עולם, ובפרט כשמערערים בכך את קיום חובת הפריעה והמציצה אשר הם חלק בלתי נפרד ממצוות מילה, ויש בכך משום הירוס הדת, ואוי לנו שכך עלתה בימינו".
הרב שטרן מוסיף ומציין כי אין להשתמש כלל ב"מגן קלעמפ": "ובעניין ההשתמשות בכלי הנקרא 'מגן קלעמפ', כבר יצאה הוראה ברורה מלשכת הגזית של מרן בעל שבט הלוי זצ"ל, לפוסלו מלבוא בקהל ה', ויש למחות בתוקף נגד תופעה זו".
מדוע מכאיבים לתינוק בן 8 ימים?
מרגש: ברית מילה סודית בלב אזור עוין
גם הגאון רבי משה בראנסדורפער, אב"ד ור"מ "היכל הוראה", הצטרף לפסק ההוראה הנחרץ: "והרינו לגלות בזה דעתנו דעת תורה שאסור לעשות כן, ומכמה וכמה טעמים, שמילה הנעשית ע"י גוי ואפי' אם את החיתוך יעשה יהודי, אין מתקיימת מצוות הברית כתיקונה, כי גם הפריעה והמציצה צריכים להתבצע ע"י יהודי שומר תו"מ דווקא, וההכרח להמתין עד שיזדמן להם מוהל מומחה היודע את ההלכות ואת מלאכת המילה על בוריה ואפי' אם בשביל זה יצטרכו להתעכב ולא יוכלו לעשות הברית בעיתה ובזמנה.
כזכור, הרבנים הראשיים לישראל פרסמו מכתב בו ציינו כי אין לדחות את ברית המילה בגלל הקורונה: "שמענו שיש כאלה שמורים לעצמם היתר, בשל התפשטות נגיף הקורונה, לדחות את קיומה של מצווה זו. דבר זה אסור. ישנה חובה לקיים מצוות מילה ביום השמיני ורק במקרים של מחלת הולד יש לדחות את קיומה".