חדשות בארץ

גורם סעודי בכיר: נתניהו ובן סלמאן דנו בנורמליזציה, לא הושגו הסכמות

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח מפיו של הבכיר הסעודי, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו והנסיך מוחמד בן סלמאן דנו באיום האיראני ובנורמליזציה בין ישראל וסעודיה, אולם לא הושגו "הסכמים מהותיים"

מוחמד בן סלמאן (תמונה: שאטרסטוק)מוחמד בן סלמאן (תמונה: שאטרסטוק)
אא

(עודכן: 17:59)

שני גורמים בממשל הסעודי אישרו היום (ראשון) לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" את הדיווחים בישראל, לפיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אתמול בסעודיה עם יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן.

יועץ סעודי בכיר המעורה בפרטים אמר לעיתון האמריקני, כי הפגישה – שארכה מספר שעות – עסקה במספר נושאים, בין היתר בנרמול היחסים בין ישראל וסעודיה ובאיום האיראני. לדבריו, בין הצדדים לא הושגו "הסכמים מהותיים".

מוקדם יותר היום אישר גורם ישראלי, כי נתניהו המריא בחשאי לעיר הסעודית ניאום שלחופי הים האדום. לביקורו של ראש הממשלה נלווה ראש המוסד יוסי כהן. בפגישה עם יורש העצר הסעודי השתתף גם מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו. שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי לא עודכנו מראש על המפגש המתוכנן.

על אף שקיומה של הפגישה בין נתניהו לבן סלמאן אושר על ידי גורמים סעודים בכירים, שר החוץ של הממלכה, פייסל בן פרחאן, הוציא הודעת הכחשה."ראיתי דיווחים בתקשורת על פגישה לכאורה בין יורש העצר וגורמים ישראלים במהלך ביקורו האחרון של פומפאו", כתב בטוויטר. "פגישה שכזו לא התקיימה. היחידים שנכחו היו אמריקנים וסעודים".

קיומו של הביקור נודע לאחר שגולשים, שהסתמכו על אתרים למעקב אחרי טיסות, דיווחו על מטוס שהמריא מנתב"ג בסביבות השעה 20:00 ונחת בעיר ניאום. על פי הדיווח של ברק רביד ב"וואלה", מדובר במטוס מנהלים של איש העסקים אודי אנג'ל, המשמש לעיתים את נתניהו. כעבור מספר שעות נצפתה טיסה בכיוון ההפוך.

ישיבה של קבינט הקורונה הייתה אמורה להתקיים אתמול בשעות הערב, אולם במוצאי שבת הודיעו בלשכת ראש הממשלה לשרים על דחייתה ביום. בהודעה נטען, כי הדחייה נובעת מהעובדה שהשרים יזהר שי וזאב אלקין לא סיימו להכין את המלצותיהם בנוגע לשימוש באמצעי מעקב דיגיטליים לצורך בלימת תחלואת הקורונה. בעקבות הדיווחים על נסיעתו החשאית של נתניהו לסעודיה, התברר כי מדובר בסיפור כיסוי.

פגישתו של נתניהו עם יורש העצר הסעודי באה על רקע ההסכמים שנחתמו בשבועות האחרונים בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן, והידיעות על מדינות מוסלמיות וערביות המועמדות לכונן יחסים עם ישראל. על פי דיווחים שונים, הנסיך מוחמד תומך במהלך לנרמול היחסים אולם נתקל בהתנגדותו של אביו, המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז. שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, אמר שלשום כי הממלכה "תומכת מזה זמן רב בנורמליזציה עם ישראל", אולם הדגיש כי קודם לכך צריך להגיע ל"הסכם שלום קבוע" בין ישראל והפלסטינים במסגרת תוקם מדינה פלסטינית.

בנאום שנשא אתמול בשדה בוקר, בטקס האזכרה הממלכתי לזכרו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, התייחס נתניהו להתפתחויות המדיניות באזור בשבועות האחרונים: "בזכות טיפוח שיטתי של עוצמתנו הצבאית והמודיעינית, ושל עוצמתנו הכלכלית והטכנולוגית – ומעל לכל, בזכות עמידתנו הנחרצת נגד ההתגרענות של איראן, ובזכות ההתנגדות שלנו להסכם הגרעין עם איראן – מדינות ערביות רבות שינו מן היסוד את גישתן לישראל".

נתניהו הוסיף, כי "בד בבד עם ההכרה המתחזקת בעולם הערבי שישראל נטועה לתמיד במולדתה, קמים מנהיגים ערבים נועזים ופורצי דרך שמבינים את יתרונות השלום. בהמשך להסכמי השלום עם מצרים וירדן, לאחרונה, תוך שישה שבועות, הבאנו שלושה הסכמי שלום ונורמליזציה חדשים: עם איחוד האמירויות, עם בחריין ועם סודאן. אם נמשיך בדרך זו של חיזוק עוצמתה של ישראל, וחיזוק הקשר עם המחנה הערבי המתון ששואף ליציבות וקידמה – נראה עוד מדינות שמרחיבות את מעגל השלום".

תגיות:סעודיהמוחמד בן סלמאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה