חדשות בארץ

חוק השוויון של כחול לבן עבר בקריאה טרומית

הצעת החוק של כחול לבן, המציעה לעגן בחוק יסוד את הזכות לשוויון ואת האיסור על הפליה, עברה בקריאה טרומית ברוב דחוק של 56 תומכים מול 54 מתנגדים. במפלגות החרדיות המתנגדות לחוק זעמו על גדעון סער, שהבטיח להצביע נגד החוק ונעדר מההצבעה

מליאת הכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מליאת הכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 17:45)

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של כחול לבן לעיגון זכות השוויון והאיסור על הפליה במסגרת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. ההצעה, שהוגשה בניגוד לעמדת הליכוד והמפלגות החרדיות, זכתה לרוב של 56 תומכים מכחול לבן והעבודה, יש עתיד, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת, מול 54 מתנגדים מהליכוד, ימינה, דרך ארץ והמפלגות החרדיות.

ברקע המשבר הפוליטי והבחירות שהקדמתן נראית עובדה כמעט מוגמרת, מדובר במהלך של כחול לבן שנועד לגרוף רווחים פוליטיים בדרך לקלפי. בליכוד ובימינה מתנגדים לחוק, מחשש כי הוא יקנה לבג"ץ סמכויות נוספות בסוגיות ערכיות שנויות במחלוקת, ועלול לתת תנופה לדרישה להעניק זכויות לאומיות למיעוט הערבי בישראל.

המפלגות החרדיות חוששות, כי החוק עלול לפגוע בסטטוס קוו המעורער ממילא בסוגיות דת ומדינה ולאפשר, בין היתר, נישואין אזרחיים והענקת זכויות נרחבות ללהט"ב. חברי כנסת במפלגות אלו הביעו זעם על חברי הכנסת גדעון סער ומקורבתו מיכל שיר, שנעדרו מההצבעה. לדבריהם, סער הבטיח כי יצביע נגד החוק. סער נכנס למליאה באיחור, ולא הספיק להצביע.

יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, בירך על העברת החוק: "מדינה כשלנו, שמורכבת מקהילות, רקעים ותרבויות שונות לא יכולה שלא לעגן ולהצהיר מעל כל במה שהשוויון הוא ערך וזכות מובילים אצלה. לכל הישראלים יש מקום – אם זה לא היה ברור עד עכשיו, זה יהיה".

שר המשפטים אבי ניסנקורן כתב בטוויטר: "כולנו שווים. הגיעה העת לעגן את הערך היסודי הזה בחוקי היסוד של מדינת ישראל. השוויון בזכויות הפרט הוא אחד העקרונות הבסיסיים והמהותיים בכל דמוקרטיה. אני מברך את כנסת ישראל על האמירה החשובה שיוצאת מכאן היום".

ראשי יהדות התורה, שר השיכון יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, תקפו בחריפות את כחול לבן והאשימו כי הם "איבדו את הבלמים ומדרדרים את ישראל לבחירות מיותרות על חשבון אזרחי ישראל. תמיכתם בעד הצעת חוק השוויון, בניגוד לעמדת הקואליציה שהם כביכול משתתפים בה, היא דוגמא חיה לפופוליזם שמתווה את דרכם". בהמשך הודעתם, יצאו השניים נגד סער ושיר: "לצערנו, חברי הכנסת גדעון סער ומיכל שיר, שהתחייבו להצביע נגד החוק, החליטו לברוח מההצבעה על אף שנכחו במשכן, וגילו את מניעיהם הפופוליסטים בניגוד למסורת ישראל. חברי יהדות התורה יעשו הכל על מנת למנוע את התקדמות החוק בוועדות ובמליאת הכנסת".

השר זאב אלקין תקף את כחול לבן ויש עתיד: "אל תסתתרו מאחורי ססמאות של השוויון האישי הפרטי, לא על זה החוקים האלה מדברים", אמר מעל דוכן הכנסת. "אנחנו מדברים על מדינת כל אזרחיה ומדינה דו-לאומית, החזון של הרשימה המשותפת, אבל לפחות אומרים את זה באופן גלוי. חבריי מכחול לבן ומיש עתיד, מה קרה לכם? אתם הולכים כאן בעקבות בל"ד. המשמעות של החוקים שאתם ניסחתם הוא לאו מוחלט לכל הסממנים היהודים של מדינת ישראל. לשנות את ההמנון, את הסמלים, את חוק השבות, את כל הסמלים של היותנו מדינה יהודית, לשם החקיקה הזו מכוונת. אתם באים לקעקע את חוק הלאום ואת האופי של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".

חבר הכנסת צבי האוזר (דרך ארץ) מתח בטוויטר ביקורת על אחד מיוזמי ההצעה, איתן גינזבורג מכחול לבן: "צר לי שחברי איתן גינזבורג מעלה הצעת חוק המאפשרת שינוי הגדרתה של ישראל ממדינה יהודית דמוקרטית למדינה המבטיחה זכויות דו לאומיות. לא כך מעגנים שוויון זכויות פרט בחוקה של ישראל".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', גינה בחריפות את ישראל ביתנו: "אביגדור ליברמן הצביע עכשיו עם כל מפלגתו בעד ביטול אופיה היהודי של מדינת ישראל והפיכתה למדינת כל אזרחיה. משלים עריקה סופית למחנה השמאל הקיצוני הפוסט-ציוני".

מהליכוד נמסר, כי "ליברמן וגדעון סער העבירו היום את 'החוק לביטול חוק יסוד הלאום', שמשמעותו ביטול חוק השבות והצפת ישראל במהגרים לא-יהודים שבסופו של דבר יהפכו את העם היהודי למיעוט בארצו. רק אתמול סער נטש את הליכוד, והיום הוא כבר שותף מלא-מלא של השמאל".

תגיות:כחול לבןחוק השוויון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה