חדשות בארץ

הסכם נוסף בדרך? משלחת ממדינה מוסלמית ביקרה בישראל

על פי הדיווח ב"ישראל היום", משלחת ממדינה מוסלמית גדולה שאינה מקיימת קשרים דיפלומטיים עם ישראל ביקרה לפני שבועיים בארץ ונפגשה עם נציגים ישראליים

טקס חתימת ההסכמים עם האמירויות ובחריין בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)טקס חתימת ההסכמים עם האמירויות ובחריין בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אא

מספר ימים לאחר שמרוקו הודיעה על הסכמתה לנרמל את היחסים עם ישראל, נחשף בצהריים (שלישי) ב"ישראל היום" כי משלחת ממדינה מוסלמית גדולה שאינה מקיימת קשרים דיפלומטיים עם ישראל ביקרה בארץ לפני כשבועיים.

על פי הדיווח של אריאל כהנא ודין שמואל אלמס, בראש המשלחת עמד יועץ בכיר של מנהיג המדינה המוסלמית, והיא נועדה בתל אביב עם נציגים ישראליים. פרטיה של המדינה המדוברת נאסרו לפרסום. הביקור התקיים ברקע האפשרות לנרמול היחסים בין שתי המדינות.

שלשום דווח, כי סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, צפוי להגיע בחודש הבא לביקור בישראל, שבוע בלבד לפני סיום כהונתו של ממשל טראמפ, וכי ייתכן שבמסגרת הביקור יוכרז על התפתחות מדינית נוספת. השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס, העריך כי עוד לפני ה-20 בינואר יודיעו האמריקנים על מדינה אחת או שתיים שינרמלו את היחסים עם ישראל: "אני לא מוציא מכלל אפשרות שבמהלך ביקורו של פנס נשמע על מדינה נוספת שמנרמלת את היחסים עם ישראל", אמר בריאיון לגלי צה"ל.

כזכור, ביום חמישי שעבר הכריז הנשיא טראמפ על פריצת דרך נוספת במעגל הנורמליזציה: "שתי חברותינו הגדולות – ישראל וממלכת מרוקו – הסכימו ליחסים דיפלומטיים מלאים", כתב בטוויטר. מרוקו היא המדינה הערבית הרביעית שהודיעה בחודשים האחרונים על נרמול היחסים עם ישראל, לאחר איחוד האמירויות, בחריין וסודאן. במסגרת כינון היחסים, שתי המדינות יפתחו נציגויות רשמיות, תחילה משרדי קישור ובהמשך שגרירויות, וכן יפעילו קו טיסות ישיר ביניהן.

כחלק מההסכם, הסכים הנשיא האמריקני להכיר בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית, חבל ארץ עליו ניטש במשך עשרות שנים סכסוך טריטוריאלי בינה ובין תנועת "חזית הפוליסריו", הנתמכת על ידי אלג'יריה ודורשת עצמאות. מרוקו כבשה את החבל בשנת 1975 לאחר עזיבת השלטון הספרדי, וסיפחה אותו לשטחה ב-1979. הקהילה הבין-לאומית אינה מכירה בריבונותה על האזור

לאחר הודעתו של טראמפ, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בחג חנוכה זה אנחנו מביאים אור גדול מאוד למדינת ישראל ולאזרחי ישראל. ראשית האור של החיסונים שיביאו סוף למגפה, ועכשיו גם אור גדול נוסף של שלום. תמיד האמנתי בשלום הזה, תמיד פעלתי בשביל השלום הזה, ועכשיו הוא מתממש לנגד עינינו".

נתניהו, שדיבר בטקס הדלקת נר ראשון של חנוכה בכותל המערבי עם שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, הודה לנשיא האמריקני: "אני מבקש להודות לך, הנשיא טראמפ, על כל הדברים הגדולים שעשית למען עם ישראל ומדינת ישראל. אנחנו לעולם לא נשכח זאת. אני מבקש להודות למלך מרוקו, המלך מוחמד השישי, על החלטתו ההיסטורית לעשות שלום היסטורי עם ישראל". 

נתניהו ציין כי "בין מרוקו וישראל יש קשרים הדוקים, בין מרוקו והעם היהודי יש קשרים אמיצים במשך כל התקופה החדשה. כולם מכירים את היחס החם של מלכי מרוקו והעם במרוקו לקהילה היהודית שם. מאות אלפים מבני הקהילה הזאת עלו לישראל, והם משמשים גשר חי בין העם במרוקו והעם בישראל. גשר של אהבה, אהדה, חיבה ומסורת. אני חייב להגיד שהבסיס המוצק הזה מהווה את היסוד שעליו אנחנו בונים את השלום הזה".

"אנחנו נקים מחדש משרדי קישור בין ישראל למרוקו, ואחר כך נפעל במהירות האפשרית לכונן יחסי שלום דיפלומטיים מלאים", הוסיף ראש הממשלה. "אנחנו גם נפעיל קו תעופה ישיר בין ישראל למרוקו, זה יתן עוצמה נוספת לקשר הזה. יהיה כאן שלום חם מאוד. אני יכול להגיד שבחג חנוכה זה יש לנו אהבה והיא תנצח – יש לנו שלום, והוא כבר מנצח".

תגיות:מרוקונורמליזציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה