זוגיות ושלום בית

חנוכה - להדליק את האור בזוגיות

לפתע פנה אל אחד החסידים ושאל אותו: "אמור לי, הלוא אשתך נמוכה היא... ואם כך, כשאתה רוצה לדבר אתה, האם אתה הוא זה שמתכופף אליה, או שהיא מגביהה את עצמה אליך?"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חז"ל מלמדים אותנו שדרכם של היוונים מאז, זוהי דרכו של היצר הרע בדורנו. ראשית לקחת מאיתנו את נקודות האור והראייה החיובית, בחיים בכלל ובחיי הנישואין בפרט, ואז, באמצעות מסר של ייאוש – שהכל חשוך ואין בחיי הנישואין שלנו נקודות אור, הוא מייאש אותנו מהאפשרות אפילו לנסות ולשפר את הזוגיות שלנו.

מספרים שפעם אחת, בלילה הראשון של חג החנוכה, עמד רבי דוד מטוֹלנא ליד חנוכיית הכסף המהודרת, והתכונן להדליק את הנר הראשון.

לפתע פנה אל אחד החסידים ושאל אותו: "אמור לי, הלוא אשתך נמוכה היא... ואם כך, כשאתה רוצה לדבר אתה,האם אתה הוא זה שמתכופף אליה, או שהיא מגביהה את עצמה אליך?". ומיד, בלי להמתין לתשובה על שאלתו, בירך הרבי והדליק את נר החנוכה. החסידים תמהו על השאלה ששאל הרבי.
באותו הזמן נכח במקום רב צעיר, רבי מרדכי דוב מהוֹרניסטייפּוֹל. כשראה את תמיהתם של החסידים אמר להם: "אני אפרש לכם את דבריו של דודי-זקני על פי דברי התלמוד.

בתלמוד (מסכת סוכה ה) נאמר כי מעולם לא ירדה השכינה מתחת לגובה של עשרה טפחים. אף על פי כן, אנחנו מדליקים את נרות החנוכה נמוך יותר מעשרה טפחים (כמטר אחד). סוד הדבר, שבימי החנוכה הקדוש ברוך הוא "מתכופף" ויורד אל עולמנו... ובשל כך, בימים אלו ניתן למצוא את האור שנמצא גם במקומות הנמוכים"....

 

"להחשיך" את ההצלחות

טבעי הדבר שכבני אדם וכבני זוג יש לנו חסרונות. אלא שהתעסקות האובססיבית בחסרונות בזוגיות שלנו פוגעת ומונעת מאיתנו לראות את ההצלחות וההישגים שלנו יחד בעבר ובהווה, שהן נקודות האור והחיוביות שבנו.

ר' נחמן מברסלב כותב כך: "כל החסרונות שיש לאדם, הן בנים או פרנסה או בריאות, הכל הוא מצד עצמו". כוונתו היא שהאדם, ע"י מעשיו ומחשבותיו, עושה"צל" לעצמו, ואין מגיע אליו האור.

כשאין בכוחנו להשיג את הטוב, להיות טובים עד הסוף, אנו נוטים לוותר על הכל. וכי מה הם עבורנו כמה הישגים קטנים? או הכל, או כלום...!

חז"ל מלמדים אותנו ש"טוב מעט בכוונה מהרבה שלא בכוונה". מעט – ראשי תיבות - מועיל, ערב, טוב. צריך לפעמים "להסתפק גם בחוסר סיפוק", לשאוף להגיע ל"טוב" בחיי הנישואין, אבל בצעדים שקולים, מתוך כבוד הדדי, הערכה והבנה.

היוונים רצו להחשיך עיניהם של ישראל, שהם לא יוכלו לראות את מעט ההצלחות!

מה עוד ניתן ללמוד מנס פך השמן?

כשבאו החשמונאים ומצאו פך שמן שהיה בו להדליק יום אחד, לא אמרו "אולי נמתין שתהיה לנו כמות שמן מספקת, שנוכל להדליק ברציפות", אלא אמרו "יש לנו כרגע כמות ליום אחד, נדליק ליום אחד". מה יהיה מחר? מחר ה' יעזור!הם הדליקו את מה שהיה להם, ונעשה הנס והשמן דלק שמונה ימים.

ללמדנו, שאפילו מהמעט הטוב והיפה בזוגיות, אפשר בהמשך הדרך לעשות הרבה, ולא לאפשר ל"מעט" חוסר ההצלחות, שזהו ה"חושך", למנוע בעדנו לחתור קדימה...

ואז משמים יעזרו לנו שעם הראייה החיובית הזו נמנף את הנישואין שלנו.

 

אז, להדליק את האורות...

חנוכה הוא הזמן להדליק את האור הפנימי של כל אחד מאיתנו, ולבקש מהקב"ה לעזור לנו לחיות חיים מלאים רוחניות, של אמונה ומסוגלות. נתחיל קצת להאמין, וגם לסלוח לעצמנו ולבן הזוג שלנו על טעויות, ואז נוכל למשוך לחיינו יותר אור של אמונה ותקווה, להאמין בעצמנו, ביכולות שלנו ובעוצמה האדירה שקיימת בנו, להודות על העבר ולבקש על העתיד.

אברהם סימן טוב הוא יועץ נישואין ומשפחה מטעם מחלקת שלום בית בהידברות

תגיות:שלום בית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה