כתבות מגזין

יוזמה מהפכנית: "מצאנו את הדרך למנוע דיבורים בשעת התפילה"

פוסטרים וכרטיסים ייחודיים שמופצים בימים אלו ברחבי אילת, חושפים את הציבור ליוזמה מיוחדת למניעת דיבור בבתי כנסת. ומי מסתתר מאחורי המהלך?

אא

"כבר תקופה ארוכה שאני מנסה לחשוב איך לעורר אנשים לשים לב לנושא ההימנעות מדיבור בזמן התפילה. אני לא רוצה לפגוע או להוכיח, אך מצד שני ברור לי שלא כולם שמים לב, והדבר גורר בעייתיות רבה".

הדובר הוא למרבה הפלא יהודי המתגורר בעיר אילת. "אני מעדיף שלא להיחשף בשמי", הוא אומר, "טוב יותר שהעשייה שלי תישאר מאחורי הקלעים".

עד כמה שזה נשמע תמוה, לא רק שהוא מגיע מאילת, העיר שאינה בולטת בחיבורה הרוחני ליהדות, אלא גם בעברו כלל לא עסק בתחומים הקרובים לדת. רק בשנים האחרונות הוא התחזק ומאז מקפיד להתפלל בבתי כנסת. "ניסיתי לחשוב איך אפשר להתחזק בנושא השמירה על כבוד בית הכנסת מבלי להוכיח או לפגוע במתפללים", הוא אומר, "וכך נולד רעיון הפוסטרים והכרטיסים שאני מקדם בכל הארץ. בשלב זה אין כמעט בתי כנסת באילת שלא מפרסמים את הפוסטרים שיזמתי, ואני מקווה מאוד שבקרוב יהיה ניתן לראות אותם גם בהרבה בתי כנסת נוספים ברחבי הארץ".

הפוסטרים שעליהם הוא מדבר, הם בהחלט מיוחדים במינם. הם מעוצבים בססגוניות ובצבעים בולטים לעין, ומופיעים עליהם סלוגנים מתוחכמים וקולעים שלעתים אף מעלים חיוך. כמו למשל:

"כפיים, מהם?

הטחת הידיים זו בזו לאות הערכה או התלהבות

בבית הכנסת מוח(א)ים לך

כדי שתפסיק לדבר"

 

או:

"רצף, מה הוא?

המשכיות, קיום ללא הפסקה

עוצרים את הדיבור

לא את רצף התפילה

 

או דוגמה נוספת:

"עצור, מהו?

תמרור דרך המורה

לעצור ולתת זכות קדימה

עצרו את הדיבור

זכות הקדימה לתפילה".

מהיכן הגיעו הרעיונות לסלוגנים שעל הפוסטרים?

"יזמתי את המשפטים יחד עם הגרפיקאי שלי - טירן סמדג'ה, וקיבלתי עליהם את אישורו של הרב רותם חזן. הוא זה שגם הביא לי את המקורות. הגרפיקאי  עשה זאת באופן מושלם ומעורר עניין. בעיקרון חיפשנו רעיונות כמה שיותר מתוחכמים ומשחקי מילים, כדי שלא יפגעו באנשים, אלא רק יעלו חיוך, אך על הדרך גם יחזקו ויעוררו תשומת לב".

הוא גם מציין שהיה חשוב לו להכין מגוון של סלוגנים, כדי שיהיה ניתן לשנות אותם מידי פעם. "כולנו יודעים שבבית הכנסת מופיע בדרך כלל שילוט: 'אין לדבר בשעת התפילה', או כל מינוח אחר, אך בכל זאת אנשים ממשיכים לדבר, כי התרגלו לקיומו של השלט והם כבר לא רואים אותו. ברגע שאנחנו דואגים לשנות כל הזמן את הפוסטרים, אז אנשים יותר שמים לב אליהם".

כל הסלוגנים עוסקים בדיבור בשעת התפילה?

"בשלב ראשון זהו אכן הנושא, אך עם הזמן אני מתכוון לעבור לנושא המכשירים הניידים שחייבים להיות במצב של 'כבוי', אחר כך אעבור לנושא לשון הרע ויש לי עוד סדרה שלמה של רעיונות".

אך הפוסטרים הם רק חלק מהפעילות. "בנוסף להם", הוא מציין, "אנחנו מחלקים גם קלפים – כרטיסים שגודלם גדול מעט יותר מכרטיס ביקור. בצדם האחד מופיע משפט בו מתואר למה האדם זוכה כשהוא שומר על פיו בבית הכנסת, ובצד השני מופיע מה שהוא מפסיד. כמובן שהכל מגובה במקורות. כך למשל אנו מציינים מצדו האחד של הכרטיס שאדם ששומר על פיו בבית הכנסת זוכה לשיבה טובה, ומן הצד השני כתוב: 'מי שמדבר בבית הכנסת דברי חול - אוי לו שאין לו חלק באלוקי ישראל'".

אבל אם אתה מחלק את הכרטיסים האלו לאנשים, זה בדיוק מה שנקרא להוכיח, לא?

"הכוונה שלי בראש ובראשונה היא שהכרטיסים לא יחולקו, אלא יפוזרו על ספסלי בית הכנסת, בין כל המתפללים, מבלי להוכיח מישהו ספציפי. עם זאת, אני שואף ומקווה שהגבאים והרבנים ייקחו לתשומת ליבם את נושא ההסברה. הם ישוחחו עם הקהל על הנושא ויסבירו שכאשר מישהו רואה את חברו מועד, הוא יכול להניח לפניו את הכרטיס מבלי להעיר לו במילים, רק להפנות את תשומת ליבו. הם גם יבהירו לקהל שאין מישהו מסוים שהטענות מופנות כלפיו. כולנו עלולים לשגות, ומטרת הכרטיסים היא להעמיד לנגד עינינו את החשיבות הגדולה שבשימת הלב".

 

מהן תגובות האנשים לפוסטרים שתליתם?

"אני חייב לומר שהתרגשתי מאוד כשראיתי את גודל האהדה בה קיבלו את הפוסטרים בבתי הכנסת. שמעתי מגבאים שתלו אותם וראו ממש שיפור מידי בנושא. אני מקווה שאכן הם יעזרו ויועילו, כי זו הייתה המטרה".

אתה לא חושש שהפוסטרים יסיחו את דעתם של המתפללים, במקום לעורר אותם להתכוון בתפילה?

"אכן, חשבתי גם על זה, אבל אין לדבר סוף, כי כל עלון או ספר שאתה מכניס לבית הכנסת עלול להסיח את הדעת, אז לכן לא נפרסם אותו? מה שכן, אני חייב להדגיש שאני מבקש מאוד מהגבאים לתלות את הפוסטרים רק בלוח המודעות מחוץ לבית הכנסת. אנשים יגיעו להתפלל ויראו את הפוסטרים ממתינים להם בחוץ, וכשנחליף אחרי חודש את הפוסטר, הגרפיקה השונה תתפוס להם את העין והם ימשיכו לעקוב בעניין. הקלפים שמחולקים בתוך בית כנסת מכילים בסך הכל משפטים ממש קצרים, שאין בהם כדי להסיח את הדעת. בכל מקרה אני חושב שעדיף שמישהו יקרא חצי דקה משפט  מחזק, מאשר שילך וישוחח עם חברו בדיבור חול בזמן התפילה".

ולסיום, אי אפשר שלא לשאול, איך זה שדווקא מאילת יוצאת הבשורה?

"אני חושב שהתשובה טמונה בגוף השאלה", הוא עונה, "כי כשאתה נמצא בכזו עיר אתה צריך להתחזק יותר מהרגיל וממש להתקין גדר על גדר. זה מה שעשיתי. אני מקווה שאזכה לראות את התוצאות גם בשטח".

 ליצירת קשר: ecc2008@icloud.com

תגיות:דיבור בבית הכנסתתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה