מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם צריך להתחסן מקורונה, והאם מותר לעשות זאת בשבת? ומי קודם – בעלי או ההורים שלי?

מקבץ שו"ת 163 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"א טבת התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מה אני יכולה לעשות כדי שברכת המזון לא תהיה בעבורי עול מעיק?

העצה היא ללמוד על מעלת ברכת המזון, כמו מה שכתב בספר החינוך (מצוה ת"ל) שקיבל מרבותיו, שכל הזהיר בברכת המזון מזונותיו מצויין לו בכבוד כל ימיו.

ובספר הרוקח (סימן של"ז) כתב, כל האותיות יש בברכת המזון חוץ מף, להודיענו שאין מלאך אף. שצף. קצף. אנף שולט בסעודה במקום שמברכין ברכת המזון בכוונה. ויזכה לף וורדים שסביב נחל בעדן ונחל עדניך תשקם.

ובספר קב הישר (פרק פ"ז) כתב, שכל מי שמברך ברכת המזון בכוונה, יזכה לשמוע ברכת המזון לעתיד לבוא מפי דוד המלך עליו השלום, כשיעשה הקדוש ברוך הוא אריסטון (סעודה) לצדיקים לעתיד לבוא. ע"ש. ואחרי שתדעי את האוצרות הגנוזים בברכת המזון שוב לא יעיק לך כלל.

ראי עוד בדברי הרב זמיר כהן שליט"א, כאן.

* * *

2. האם מותר להזיז בשבת את המתקן לתליית כביסה? אשמח לעיין במקור.

מתקן לתליית כביסה דינו ככלי שמלאכתו לאיסור, שהרי אסור לתלות כביסה בשבת מפני מראית העין שלא יחשדוהו שכבסן בשבת ואפילו בחדרי חדרים שאין שם רואים אסור (שלחן ערוך סימן ש"א סעיף מ"ה), אכן מותר להזיז את המתקן לצורך גופו או מקומו כמו כל כלי שמלאכתו לאיסור (שם סימן ש"ח סעיף ג').

וגם אם היו עליו בגדים רטובים בבין השמשות, אין דינו כבסיס לדבר האסור, וההיתר להזיז אותו לצורך גופו או מקומו - במקומו עומד.

ראה באורך כאן.

* * *

3. האם לדעת הרב זמיר יש להתחסן נגד קורונה?

לא שאלתי את הרב, אבל לפי דעתו של הרב באופן כללי מצווה וראוי להתחסן, ובפרט לבעלי סיכון.

ראו מה שנכתב.

* * *

4. כשאנו מתארחים אצל הורינו, ואני רוצה להגיש עוגה ותה לבעלי ולהורי, למי אני מחויבת להגיש קודם? לבעלי או להורי?

מצד הדין את צריכה להקדים להגיש כיבוד לבעלך לפני הוריך. ומכל מקום, בעלך מצדו טוב שלא יקפיד ויאפשר לך להקדים את הוריך.

מקורות: הלכה מפורשת בשלחן ערוך יורה דעה (סימן ר"מ סעיף י"ז) שאחד האיש ואחד האישה שווין בכבוד ובמורא של אב ואם, אלא שהאישה אין בידה לעשות שהיא משועבדת לבעלה, לפיכך היא פטורה מכיבוד אב ואם בעודה נשואה. ע"ש. ומכל מקום כתב בספר חסידים (סימן שלה) שאם הבעל טוב יאמר לה לעשות צרכי האב קודם. ע"ש.

* * *

5. האם מותר להתחסן נגד נגיף הקורונה ביום שבת? והאם מותר להיעזר באוטו לשם כך?

נכון למציאות של היום, אין היתר להתחסן בשבת.

* * *

6. אבא שלי קנה לי, מסוּפר שטוען שהוא כשר, ביצים ללא הכשר האם ניתן להשתמש? ומאותו סופר קנה פירות וירקות. אני מפחדת שלא הפרישו מעשרות מהפירות והירקות. האם מותר לי לאכול בכל זאת, או שצרכה לעשר מעצמי קודם, ואז לאכול?

ביצים לא צריכות כשרות כלל.

פירות וירקות צריך שיהיו מעושרים, ולכן צריך שיהיו כשרים. אם אין הכשר, יש להפריש תרומות ומעשרות בעצמך.

* * *

7. מה הכי חשוב להתפלל בשחרית לנשים כשהזמן לחוץ בבוקר ואני צריכה ללכת לעבודה? נוהגת מנהגי אשכנז.

את חייבת לומר ברכת התורה, ברכות השחר, ונכון שתאמרי פסוק ראשון של קריאת שמע וברוך שם וכו' ואמת ויציב. ואחר כך תתפללי שמונה עשרה, ונכון שתאמרי לאחר מכן עלינו לשבח.

מקורות: יעוין להרב פסח אליהו פאלק זצ"ל בשו"ת מחזה אליהו חלק א' (סימן י"א-כ').

* * *

8. מה קורה לאחר המוות למי שמתאבד? האם יש לו סיכוי להינצל מהגיהינום?

א. אם יש על אותו אדם גדר של מאבד עצמו לדעת, אין לו חלק לעולם הבא. והכוונה בזה היא שאין לו חלק ידוע בפני עצמו, אבל בכל זאת ניזון הוא ונהנה מכמה אוצרות צדקה הגנוזים לאותם שלא זכו, כעני שאין לו מה יאכל וסמוך על שלחן חברו.

ב. יש תועלת רבה באמירת הקדיש והלימוד והצדקות שעושים לעילוי נשמת הנפטר שאיבד עצמו לדעת וטרף נפשו בכפו. ולכן מצווה על קרוביו לומר הפטרה בצבור והשכבה ותפלה לעילוי נשמתו.

מקורות: שו"ת יביע אומר חלק ו' (חלק יורה דעה סימן ל"ו).

* * *

9. שמעתי מפי הרב יגאל כהן ועוד כמה רבנים שאמרו שכל מי שבוטח בה׳ באמונה שלמה, לא ידבק בקורונה. אז איך יכול להיות שהרב קניבסקי ועוד כמה רבנים גדולים ועצומים נדבקו? תודה רבה על התשובה!

אכן כך הביא הרב אהרן ראטה זצ"ל בספרו שומר אמונים (מאמר הביטחון והתחזקות פרק ב') בשם רבנו האר"י ז"ל כשיש ח"ו דבר בעיר, אין יכול לשלוט רק באלו שיש להם פחד, אבל באלו שמתחזקים בלבם בביטחונם על ה' ומתגברים על הפחד, אין שום דבר רע יכול לשלוט בהם. ע"ש.

אולם יש מושג שצדיקים יכולים לקבל על עצמם ייסורין כדי להקל מהסבל של הדור, בבחינת (ישעיהו נ"ג, ד') "אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם", וכמו שכתב בלקוטי מוהר"ן (קמ"א תורה ס"ג) שהצדיק לפעמים מקבל על עצמו יסורין בשביל העולם. וכ"כ עוד (שם תורה ע"א) שיש צדיקים שמקבלים מעצמם יסורים עליהם בשביל ישראל. ע"ש. ואפשר שגם רבנים גדולים בדורנו נהגו כך.

* * *

10. בשנים האחרונות רואים כמות משמעותית של אנשים שממש מעידים על עצמם שחוו חוויה שבה הם ראו עב"מים, בדרך כלל הם מדברים על סוג של ספינת אוויר עם אור חזק ששאב אותם אליה, ושם הם עברו בדיקות מסוימות וחזרו לחיים הרגילים כאן על האדמה. העניין הוא שחלק מהאנשים שמדברים שם נשמעים רציונליים ממש, הם לא נראים כמו אנשים שהזו הזיות אלא אנשים שממש חוו משהו בנושא הזה של העב"מים. האם לפי היהדות ייתכן שאכן קיימים יצורים כאלה שמגיעים לכדור הארץ ופועלים פעולות מסוימות עם אנשים?

היו חוקרים שבדקו מאות סיפורים מסוג זה, ולאחר שחקרו בפרטים, לא מצאו סיפור אחד מהימן. אין פירוש הדבר שכל האנשים משקרים, אלא שהם טועים בפרשנויות.

סיפור יחיד, לא ניתן לבטוח בו.

אגב, ישנה תופעה מוכרת למדע בשם "שיתוק שינה", שמתרחשת לעתים נדירות לאנשים רגילים ללא בעיות קודמות. בתופעה זו, האדם מתעורר משנתו אך חש שאינו מסוגל להזיז את איברי גופו, שולט רק בנשימותיו ובעיניו, אך יראה וישמע הזיות מפחידות (פורצים, שדים, מפלצות, חייזרים, או כל דבר מפחיד אחר), ועשוי להזות גם מגע, לרוב קשיי נשימה. תופעה זו מתרחשת בד"כ לאדם השוכב על גבו, ויש אנשים שמתמודדים עם הפרעה זו כמעט בכל לילה. אך לרוב היא מתרחשת רק פעם אחת בחיים.

מכל מקום, לגבי אפשרות קיומם של חייזרים, והפרשנות לגביהם, נא לראות במאמרי:

האם יש ראיות לקיומם של חייזרים?

מה אומרת היהדות על קיומם של חייזרים?

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה