מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר ללכת לגרפולוגית? איך נדע מיהו המשיח? והאם אכילה בשבת משמינה?

מקבץ שו"ת 164 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ז טבת התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר להכין קוסקוס בשבת?

יש לדון בהכנת הקוסקוס מצד שני איסורים, מבשל ולש.

מצד מבשל - לפי מנהג הספרדים גם דבר שלא עבר תהליך בישול, מותר להכין בכלי שלישי או על ידי עירוי מכלי שני (על פי המבואר בשו"ת יביע אומר חלק ז' חלק אורח חיים סימן מ' אות ג'-ה'). אולם אצל הרבה מהאשכנזים נהוג להחמיר שלא להכין אפילו בכלי שלישי.

מצד לש - אם הקוסקוס הופך לעיסה, יש בו משום איסור לש, ואין שום דרך להכין אותו בשבת, לכל המנהגים.  

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

2. האם מותר על פי ההלכה להראות חיבה בין בני זוג ברחוב, כמו חיבוק, לתת יד אחד לשנייה, לתת טפיחה של עידוד וכו'?

כתב הרמ"א אבן העזר (סימן כ"א סעיף ה') שאין לנהוג עם אשתו בדברים של חיבה בפני אחרים. וזה נכון גם לספרדים. ולכן אין לבני זוג להתחבק או לתת טפיחה ברחוב, וכן אין ללכת יד ביד ברחוב. וכמו שכתב בספר טהרת הבית חלק ב' (מהדורת תשע"ט סימן י"ב בגיליונות וציונים הערה 5). 

* * *

3. האם מותר ללכת לגרפולוגית ולהאמין בזה? והאם מותר לגרפולוגית לספר לאחרים על מטופל שלה?

מותר ללכת לאבחון גרפולוגי ולהאמין בזה. אסור לגרפולוגית לספר על מי שבא אליה לאבחון.

* * *

4. האם יש טעם לבקש מהקב"ה רפואה, כאשר זו מחלה שאין לה תרופה? כי אינני מרגיש שאני זכאי שאלוקים ירפא אותי נגד הטבע, אז האם יש טעם לכך? ואלו פעולות ניתן לעשות כדי להגיע לרפואה שלמה, מלבד לדבר עמו בשפה שלי, לקרוא תהילים וכו'?

רפואה היא אחד הדברים היחידים שמוסיפים לה את המילה "שלמה" - רפואה שלמה (לתשובה גם כן מוסיפים - תשובה שלמה). וזה כיוון שההבדל בין יותר ייסורים מהמחלה לפחות, זה הבדל כמו בין בריא לחולה.

איכות החיים שמשתנה היא הקובעת. ולכן גם כאשר המחלה חשוכת מרפא, עדיין יש לבקש על רפואה. גם שיהיו פחות ייסורים, גם שהיא לא תתפרץ מהר יותר וכו'.

יש אין סוף של דרגות לטובה בכל מחלה. ובקשר לשאלתך מה עוד אפשר להוסיף לרפואה - שבת. לקבל להתחזק הן בשמירת שבת, ויותר מזה - בתענוג השבת.

לעבוד להסיר מהלב מחשבות של צער בשבת, לקנות מאכלים מיוחדים לשבת, לשיר ולשמוח בשבת. ההלכה אומרת שכאשר מבקרים חולה בשבת לא אומרים לו כמו ביום חול "רפואה שלמה", אלא אומרים - שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא. הרפואה מתקרבת על ידי שלא זועקים עליה בשבת, אלא מסיחים ממנה דעת כאילו אין כל מכאוב וחולי. בברכת רפואה שלמה.

* * *

5. האם מותר לגדל בלורית?

ראה בשו"ת יחוה דעת חלק ב' (סימן ב') שפסק, שהמגדל שער ראשו כנגד פניו לנוי וליופי (בלורית), אין בזה משום חציצה בתפילין של ראש, ורק ידקדק להניחן במקום גידול השער. ומכל מקום החרד לדבר ה' ודאי שראוי לו להימנע מגידול שער הראש אפילו רק לנוי וליופי, יעויין שם.

* * *

6. מי יהיה המשיח? איך נדע מיהו? האם הוא יהיה איש רגיל?

הא לך לשון הרמב"ם (הלכות מלכים פרק י"א הלכה ד'): "ואם יעמוד מלך מבית דוד, הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה' הרי זה בחזקת שהוא משיח. אם עשה והצליח, ונצח כל האומות שסביביו, ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה, והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו, ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים, שנאמר "ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד".

* * *

7. האם זה נכון שאכילה בשבת אינה משמינה? והאם מותר לא לאכול הרבה בשבת בגלל דיאטה?

גם האוכל בשבת יכול להשמין - כך מוכח ממה שכתב אחד מרבותינו הראשונים, רבינו זרחיה הלוי בספר המאור (שבת דף טז עמוד ב' מדפי הרי"ף) ויש אומרים, כי תקנת רבותינו היא לענג את השבת בחמין וכו', ולהזמין לבשל להטמין ולענג את השבת ולהשמין, הוא המאמין וזוכה לקץ הימין וכו'. ע"ש. והובא במשנה ברורה (סוף סימן רנ"ז).

מותר לא לאכול הרבה בגלל דיאטה, כי אדם רשאי להימנע מאכילה ושתיה שגורמות לו צער בשבת (יעויין שלחן ערוך אורח חיים סימן רפ"ח סעיף ג').

* * *

8. קראתי לאחרונה בכמה מקומות שישנה נבואה שביבי יהיה ראש הממשלה האחרון של מדינת ישראל לפני ביאת המשיח. האם הנבואה אכן נכונה? אומרים גם שאיראן תתקוף בסעודיה, ושלאחר מכן תתחיל מלחמת העולם השלישית וסוף העולם, ושלאחר מכן נזכה בע"ה לביאת המשיח. האם הנבואות הנ"ל אמיתיות? יש באמת שחר לדברים? או שסתם אנשים נוהגים להפיץ הודעות כאלה?

השמועות הנ"ל אין להן מקור נאמן, ואין להאמין להן כלל.

* * *

9. א. אני מרגישה לא טוב, ולקחתי מהעבודה חופשת מחלה, ומשלמים לי עבור היום הזה. האם מותר לי לצאת בערב לשיעור תורה? האם זה גזל?

ב. יש לי מחלה כרונית, שלא פוגעת כ"כ בתפקוד היום יומי שלי ולא נראית לעין. אני בתקופה של שידוכים. מתי לספר למשודך שיש לי מחלה כרונית? והאם אני בכלל צריכה להגיד את זה לפני שמציעים לי כל הצעה של שידוך? זה ממש מביך, כי אני לא רוצה שכל אחד ידע את זה. תודה רבה.

א. מותר.

ב. לקראת הסוף, ממש כאשר הוא כבר מתכוון להציע לך לסגור וורט.

* * *

10. האם צריך לומר "מודה אני" כשקמים לשירותים בלילה וחוזרים לישון, או רק כשקמים סופית בבוקר?

אומרים "מודה אני" רק אחרי הקימה הסופית בבוקר.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה