מעניין

לא יאמן: מדענים פיתחו שיטה לשאיבת פחמן מהאוויר והפיכתו לדלק מטוסים

אחרי שנים של ניסיונות, נמצאה השיטה שיכולה להפחית את זיהום האוויר הנגרם על ידי מטוסים וליצור דלק זמין תוך כדי תעופה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הידעתם שמטוסים משפיעים בצורה משמעותית על זיהום האוויר והתחממות כדור הארץ? הגורם העיקרי הוא שריפת הדלק תוך כדי תעופה ופליטת פחמן דו חמצני לאוויר. מאמר חדש  שפורסם בכתב העת המדעי "NATURE" מציע שיטה פשוטה אך פורצת דרך, של שאיבת פחמן דו חמצני מהאוויר לתוך המטוס, שם הוא נהפך ישירות לדלק תוך כדי תעופה. שיטה זו מייצגת פתרון משמעותי למשבר האקלים.

הפיכת פחמן דו חמצני לדלק מטוסים היא פעולה מורכבת, ועד כה נחשבה יקרה לביצוע. באוניברסיטת אוקספורד פיתחו זרז (חומר המסוגל להאיץ תגובות כימיות) מבוסס ברזל שמציע דרך לא יקרה לקליטת פחמן דו חמצני מהאטמוספירה והפיכתו לדלק. הזרז כולל גם כימיקלים נוספים שיכולים לעבוד יחד בטמפרטורה נמוכה יחסית של 300 מעלות.

כותבי המאמר הצליחו גם לאסוף חומרי גלם נוספים לתעשיית הכימיקלים בתהליך ההמרה. חומרים אלו זמינים היום רק מנפט גולמי אך בשיטה החדשה  יופקו במקביל להפקת הפחמן הדו חמצני. השיטה היא בעצם "כריית" פחמן דו חמצני מהאוויר יחד עם שפע של משאבי טבע נדיפים שיכולים לייצר כל מיני מוצרים פטרוכימיים.

"ההתקדמות המדווחת כאן שונה מהמבנה המקובל היום של ייצור – צריכה – פליטה", כותבים מחברי ההמצאה שמאמרם פורסם ב- Nature, "החזון הוא אפס פליטת פחמן דו חמצני מתעופה וכתוצאה מכך הפחתה משמעותית בזיהום האוויר והטבה במשבר האקלים".

ואם נסכם זאת בפשטות: ברגע שפחמן דו חמצני לא יפלט חזרה אל האוויר בתהליך בעירת הדלק אלא יגרום ליצירת דלק נוסף, תפחת ההשפעה של תחום התעופה על זיהום האוויר בעולם, ומטוסים יתרמו את חלקם ליצירת עולם ירוק ובריא, ולא להפך.

תגיות:מדעניםנפטמטוסים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה