חדשות בארץ

מדאיג: מיעוט יהודים בקרב שיעור המהגרים לישראל

מעקב אחרי מאזן ההגירה לארץ בשנים האחרונות מלמד על ירידה ניכרת באחוז היהודים בקרב העולים לארץ. המשמעות היא ירידה סיסטמתית באחוז היהודים במדינה היהודית

  • י"א שבט התשפ"א
(תמונה: שאטרסטוק)(תמונה: שאטרסטוק)
אא

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מפרסמת מדי שנה את מאזן ההגירה הבינלאומית – ההפרש בין מספר העולים לארץ לבין מספר העוזבים. ד"ר נתנאל פישר ועו"ד דוד פטר מ"פורום קהלת" ניתחו את הנתונים וקיבלו את התוצאה המדאיגה הבאה: בשנת 2020 עמד מאזן ההגירה החיובי לישראל על 24,344 אנשים – ורק שליש מהם, 8,224, היו יהודים.

על פי הנתונים, אותם הביא קלמן ליבסקינד ב"מעריב", 2,506 ערבים היגרו לארץ במסגרת איחודי משפחות. 13,614 מוגדרים כ"אחרים" (56%), כלומר נוצרים לא-ערבים ועולים שאינם מסווגים לפי דתם. קבוצה זו מונה כאלו שאינם יהודים שעולים לארץ מתוקף חוק השבות, וכן מהגרים לא-ערבים שקיבלו מעמד.

שנת 2020 איננה שנה חריגה ברצף הסטטיסטי. בשנת 2016, 63% מהעולים לארץ היו יהודים, ובשנת 2017 ירד האחוז שלהם ל-52%. בשנת 2019 צנח אחוז היהודים בקרב העולים ל-40%, וכאמור בשנה החולפת הוא המשיך לרדת והגיע ל-33% בלבד.

לא מדובר במספרים זניחים. 20-15 אלף לא יהודים שמתווספים מדי שנה לאוכלוסייה בישראל משנים בהדרגה את המאזן הדמוגרפי ומפחיתים באופן סיסטמתי את אחוז היהודים במדינה היהודית. למרבה הצער והפליאה, תהליך זה מתרחש בעידודה של המדינה, שהמאמץ הסיזיפי שהיא עושה לעודד את העלייה מניב בעיקר את עלייתם של מי שאינם יהודים.

קבוצה זו, של "הלא-יהודים שאינם ערבים", נמצאת כאמור במגמת עלייה מתמדת ומונה כיום 465 אלף איש. ב-2019 גדלה האוכלוסייה היהודית בישראל ב-1.6%, האוכלוסייה הערבית גדלה ב-2.2%, וקבוצת "הלא יהודים שאינם ערבים" גדלה ב-5.7%. מדובר, אם כן, באוכלוסייה בעלת קצב הגידול השנתי הגבוה בישראל. בהינתן המשך קצב זה, בתוך כשנה-שנתיים יעבור מספר הלא-יהודים שאינם ערבים את סף חצי המיליון.

בנוסף חיים עמנו למעלה מ-200 אלף מהגרים לא יהודים נוספים – כמחציתם עובדים זרים חוקיים וכמחציתם מהגרים לא חוקיים שונים. בשורה התחתונה, בישראל יש כיום כ-700 אלף לא יהודים שאינם ערבים, המהווים קרוב ל-8% מהאוכלוסייה.

לכך יש להוסיף את הפארסה ביישום הוראת השעה, שנועדה למנוע איחוד משפחות במגזר הערבי. מאז כניסת הוראת השעה לתוקף בשנת 2003, הוגשו 22 אלף בקשות לאיחוד משפחות עם פלסטינים, ולמעלה ממחציתן התקבלו. משמעותה של בקשה ממוצעת לאיחוד משפחות עם פלסטינים היא הגירה של ארבע נפשות.

ליבסקינד מסכם, כי חייבים לקיים דיון דחוף בסוגיית תיקון "סעיף הנכד" בחוק השבות, המאפשר את הפירצה דרכה עולים לא יהודים רבים לארץ: "אין עוד אפשרות לעצום עיניים מול המספרים. היוצרות התהפכו. ממדינת עלייה יהודית הפכה מדינת ישראל למדינת הגירה לא יהודית. כל מי שהמדינה היהודית יקרה ללבו חייב לקחת את הסוגיה הזו לתשומת לבו".

תגיות:יהודיםהגירהישראללא יהודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה