עובדות שלא ידעתם

הידעתם מהו צילום זריחת הארץ?

מהו זיהום אור, איפה הומצא הקרמבו, וכיצד פועלים מכשירי GPS? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם מהו צילום זריחת הארץ? בשנת 1968 יצא האסטרונאוט ויליאם אנדרס בחללית אפולו 8, למשימה שכללה לראשונה הקפה של הירח. במהלך המסלול סביב הירח, צילם אנדרס תמונה של כדור הארץ ב"זריחתו" מעל פני הירח. התמונה ממחישה את קטנותו של כדור הארץ ביחס ליקום העצום שברא הקב"ה.

• הידעתם מהו זיהום אור? אנו רגילים לדבר על זיהום אוויר ועל זיהום סביבתי, אך אחד מן הזיהומים שיוצר האדם, ואשר משפיעים על הצומח והחי, הוא זיהום אור. כמות האור המלאכותי שהאדם מייצר יצרה תופעה של היעלמות הכוכבים בשמים, כמו גם פגיעה בשעון הביולוגי של צמחים ובעלי חיים, ביכולת ההתמצאות של חלק מבעלי החיים, ועוד.

• הידעתם באיזה אגם מסתתרים אוצרות ממלחמת העולם השנייה? בזמן תבוסת הנאצים במלחמת העולם השנייה, הם הטילו תיבות עם אוצרות זהב שנבזזו ממדינות שכבשו (וגם כסף שזייפו במבצע ברנהרד) אל אגם טופליץ שבין הרי האלפים האוסטריים. אלא שהאוצרות כוסו עם השנים בגזעי עצים שנפלו לאגם – ולא נרקבו, בעקבות רמת החמצן הנמוכה במים – וכיום אין אפשרות לחלץ אותם מבלי לפנות מאות גזעים.

• הידעתם איפה הומצא הקרמבו? ישראל היא כיום צרכנית הקרמבו הגדולה בעולם, אך המעדן הומצא ככל הנראה בדנמרק, במאה ה-19. בגרסה הדנית, הקרמבו מיוצר משמנת, עוגיית חמאה ושוקולד מריר איכותי.

• הידעתם מתי מפסיקות העיניים לגדול? כאשר תינוק נולד, גודל עיניו הוא כ-75% מן הגודל שבו יהיו בבגרותו. העיניים גדלות במהירות בשנים הראשונות לחייו של התינוק, אך כבר מגיל צעיר מאוד מגיעות לגודלן המלא, ולאחר מכן גדילתן נעצרת. זוהי הסיבה שאצל ילדים העיניים גדולות מאוד ביחס לראש, בעוד שאצל מבוגרים היחס משתנה.

• הידעתם מי המציא את פרס נובל? ממציא הדינמיט, אלפרד נובל, חש בסוף ימיו כי המצאתו גרמה לנזק רב ולהרג של רבים. הוא רצה לכפר על כך, וציין זאת בצוואתו. קרן שהוקמה בעקבות הצוואה מממנת מאז שנת 1901 את פרס נובל, שנקרא על שמו, וניתן לאנשים או ארגונים מכל העולם שאחראים למחקרים מדעיים חשובים, המצאות טכנולוגיות משמעותיות או לתרומה בלתי רגילה לחברה.

• הידעתם כיצד פועל GPS? מערכות GPS מחוברות ל-24 לוויינים שנמצאים כ-15 אלף קילומטרים מעל פני כדור הארץ. באמצעות הצלבה של המרחק בין הנקודה בה אנו נמצאים לבין כל אחד מן הלוויינים, מאפשרת מידע מדויק על המיקום בו אנו נמצאים, וניווט יעיל לכל מקום אחר בעולם.

תגיות:קרמבועובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה