סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: אם המטרה היא הנאה, למה קיבלנו גם אינטליגנציה ומצפון?

אם עד עכשיו עם ישראל רק יצא לחופשי מהשעבוד, מעכשיו יש לחייו גם תוכן חיובי. זה לא סתם חופש, יש מטרה ותכלית למסע הזה. כמה מילים לזכרו של הרב ד"ר אברהם טברסקי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עברנו כבר את ה-5,000 נפטרי קורונה, ולא מספיקים להספיד כראוי את כולם. ובכל זאת, הרב ד"ר אברהם טברסקי ראוי, גם בתוך המהומה, לכבוד אחרון. הוא היה פסיכיאטר נודע, מומחה להתמכרויות, שחיבר יותר מ־60 ספרים והציל אלפים בארץ ובחו"ל מחיים בצל סמים ואלכוהול.

בפרשת השבוע האחרונה, פרשת "יתרו", קיבלנו את עשרת הדיברות, למרגלות הר סיני. אם עד עכשיו עם ישראל רק יצא לחופשי מהשעבוד, מעכשיו יש לחייו גם תוכן חיובי. זה לא סתם חופש, יש מטרה ותכלית למסע הזה: אנוכי ה' אלוקיך, לא תרצח, כבד את אביך ואת אמך, לא תגנוב, זכור את יום השבת, ועוד. הרב ד"ר טברסקי כתב על כך רבות - על הצורך למצוא גרעין של משמעות בחיים - בפרט בעבודתו מול מכורים, וכך אמר פעם: "לפני עשרות שנים הייתה סיסמה בארצות־הברית: 'אם זה מרגיש טוב - תעשה את זה'. אני חושב שהתגובה הנכונה היא המשפט הנפלא של אלברט איינשטיין: 'המחשבה שהחיים נועדו רק להנאה אישית היא באמת נהדרת - עבור עדר של חזירים'. אנחנו חיים אחרת. התורה אומרת שהשם ברא אותנו לא כמו החיות האחרות, אלא מתוך רצון שנצמח ונתפתח. אין שום רע בהנאות, אבל כשהן הופכות למטרת החיים, אנחנו מידרדרים לרמה של בעל חיים. והרי מטרת החיים היא לקחת את בעל החיים הזה שנולד, וכולנו נולדנו כבעלי חיים, ולהפוך אותו ליצור רוחני בעל בחירה.

"לעיתים התרבות המערבית מציגה את האושר כמטרה האולטימטיבית בחיים, אבל זוהי לא התפיסה של התורה, שמחשיבה את חיי האדם כמשימה, שבה יש ערך בחיים של כל אדם. אם המטרה היא רק הנאה, למה קיבלנו אינטליגנציה ומצפון? עלינו למצוא מה התפקיד הזה שלנו, להיות מועילים, לשאול את עצמנו: לאיזו מטרה אנחנו קיימים? מה משמעותי בחיינו?".

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירהנאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה