מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה מתחפשים בפורים? איך נשים יכולות להינצל מיצר הרע? ואיך נמנעים מחלומות רעים?

מקבץ שו"ת 168 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ו שבט התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם ב"משנכנס אדר מרבין בשמחה" הכוונה שהשמחה היא בכל אדר, או מתחילים להרבות בה עד פורים? כלומר האם מרבין לעומת כל השנה, או שמחה הדרגתית עד פורים?

הכוונה היא על כל חודש אדר וכמבואר בהגהות החתם סופר על השלחן ערוך (סימן תקנ"א ד"ה במג"א סק"ב).

וכן כתב האשל אברהם (בוטשאטש, סימן תרפו סעיף ב), ונימק זאת משני טעמים:

א. על פי הפסוק (אסתר ט', כ"ב) "והחודש אשר נהפך מיגון לשמחה".

ב. על פי מה שכתבו האחרונים (מגן אברהם סימן תקנ"א סק"ב) לגבי משנכנס אב ממעטין בשמחה, שהכוונה עד אלול. והרי אמרו חז"ל (סוטה דף יא עמוד א') מדה טובה מרובה ממדת פורענות.

* * *

2. למה אסור להתפלל מול מראה? האיסור הוא שהפנים יהיו מול? או גם הגב אסור?

אין להתפלל כשהפנים מול המראה משני טעמים: א. ביטול כוונה. ב. נראה כמשתחווה לבבואה שלו.

ולפי הטעם השני אין להתפלל מול מראה אפילו בעצימת עיניים.

מקורות: משנה ברורה (סימן צ ס"ק עא).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. למה כשבני זוג רוצים להתגרש, אז חייבים שהגבר "יאשר" גט ואם לא אז האישה נשארת בחזקתו. למה לפי ההלכה זה אמור להיות בהחלטה ובאישור רשמי שלו ולא בהחלטה משותפת או לא חד צדדית?

גבר שמתחתן מתחייב לתת לאשה כתובה (פיצוי כספי גדול). לעומת זאת אישה שמתגרשת מבעלה לא חייבת לו פיצוי כספי משום סוג. לכן קיים מושג של עגונה ולא קיים מושג של עגון. הגבר הוא מי שמקדש את האשה (מתחייב לספק לאשה כל צרכה) לכן הגבר הוא גם מי שמגרש.

 על ידי כניסה לחיי נישואין, הבעל מתחייב לאשתו כל חייה במזונות, דירה, ביגוד, ואפילו תכשיטים. הגבר מכניסה לרשותו, ומתחייב לה התחייבויות ממוניות רבות. לכן רק הוא יכול לגרש - כלומר להוציא את האישה מתחת רשותה ואז לשלם לה את הכתובה (היות והגבר הוא שהתחייב לאשה בתשלומים ומזונות לפי ההלכה).

לפי ההלכה, היתה סמכות לבית דין להכות את הבעל אם לא הסכים לתת גט. כך שגם גט כפוי נחשב לגט כשר. רק שבימינו המדינה אינה מתירה להשתמש באמצעים פיזיים להשגת גט.

* * *

4. לא פעם קורה לי שאני אומר קריאת שמע, נרדם וחולם חלומות רעים, וקם עם פחד גדול. מה לעשות?

א. אתה נוהג כהלכה לקרוא קריאת שמע על המיטה. אך אם אתה לא אומר ברכת המפיל עם שם ומלכות, תקפיד גם בזה, כי מלבד החובה שבדבר - זה גם מסוגל למנוע חלומות רעים (שו"ת יחוה דעת חלק ד' מהדורת תש"פ עמוד ק"א בהערה).

ב. לפני שאתה הולך לישון, תאמר: "אם יבוא אלי איזה חלום בלילה הזה, איני רוצה להתענות למחר, לא בשביל זה ולא בשביל דבר אחר, שיהיה מה שיהיה". זו סגולה שלא יבוא לך שום דבר רע בחלום (סגולות ישראל מערכת ח' אות כ"ג בשם קיצור של"ה במסכת שבת).

ג. להיזהר שלא לשים את היד בשעת השינה על הלב או על הירך (שם מערכת ש אות לג).

ד. אם בכל זאת החלומות הרעים ממשיכים, כדאי לבדוק את המזוזה בחדר שמא היא פסולה ולכן המזיקים באים ומראים לך חלום רע (דברי חלומות עמוד 142).

* * *

5. אצלנו בעיר עושים בדרך כלל יומיים פורים, כיוון שהיא ספק מוקפת חומה. השנה יוצא ט"ו באדר בשבת, עושים יום אחד או יומיים אצלנו?

בעיירות שיש ספק אם הן מוקפות חומה מימות יהושע בן נון, אין צריכים לנהוג דיני פורים המשולש, ולכן בשנה זו אתם עושים פורים יום אחד בלבד.

מקורות: אגרת הפורים (להרב חנוך זונדל גרוסברג זצ"ל, פרק ח' סק"א) ונטעי גבריאל הלכות פורים (פרק פ' סעיף ל"ב).

* * *

6. כתוב שאפשר להינצל מיצר הרע על ידי שעוסקים בתורה. מה יעשו הנשים להינצל?

יפה שאלת. וכבר כתב הגאון מווילנא זצ"ל (אגרת הגר"א לפי מהדורת ארם צובה שנת תרכ"ו), שכמו שהתבלין ליצר הרע של האנשים הוא על ידי עסק התורה. כך גם התבלין ליצר הרע של הנשים הוא על ידי צניעות, שזה מציל אותם מיצר הרע. וכן השיב החזון איש זצ"ל (ספר מעשה איש חלק ג' עמודים קס"ט-ק"ע, שו"ת תשובות והנהגות חלק ה' סוף סימן ש"לד).

* * *

7. האם לפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל מותר לאח ואחות לחבק את אחד השני?

מותר לאח לחבק את אחותו עד גיל 11. ומותר לאחות לחבק את אחיה עד גיל 12, ולאחר מכן אסור, ורק נגיעה שלא לשם חיבה מותרת.

מקורות: יעויין שלחן ערוך אבן העזר (סימן כ"א סעיף ז') ושו"ת אבני ישפה חלק ב' (סימן פ"ט-צ') וספר אום אני חומה חלק א' (ס"ק תרכ"ח).

* * *

8. אשמח לדעת את הטעמים למה מתחפשים בפורים?

כבר כתבו לתת כמה טעמים למנהג התחפושות בפורים, ומהם:

א. בשו"ת מהר"י מינץ (סימן י"ז) והובא ברמ"א אורח חיים (סימן תרצו סעיף ח') מבואר שטעם המנהג הוא כדי להרבות בשמחה.

ב. האליה רבה (שם ס"ק ט"ו) כתב, שאפשר שהוא זכר למרדכי שיצא בלבוש מלכות. וכן זכר למה שאמרו חז"ל במסכת מגילה (דף יב עמוד ב') שושתי המלכה מיאנה לבוא למשתה משום שפרחה בה צרעת, ולפי דעה אחרת שם סירבה לבוא משום שבא גבריאל ועשה לה זנב, ע"ש.

ג. בספר בני יששכר (מאמרי חודש אדר מאמר ט' אות א') הביא בשם המהר"ם חאגיז (ונמצא בספרו אלה המצוות מצווה תקמ"ג) שהוא זכר למה שאמרו במסכת מגילה (דף יב עמוד א') הם לא עשו אלא לפנים (מה שהשתחוו לצלם בימי נבוכדנצר) אף הקב"ה לא עשה עמהם אלא לפנים, על כן משתנים בזמן השמחה במלבושים שונים ולא ניכר הפנים של מי הוא.

ד. בספר קול אריה (מנהגי הקול אריה אות ק"ט) הובא בטעם שנהגו ללבוש פרצופים בפורים שהוא בכדי שלא יתבייש כל מי שצריך לפשוט יד (וכ"כ רבי ראובן מרגליות זצ"ל בספר נפש חיה סימן תרצ"ו סעיף ח').

ה. עוד סמכו מנהג זה על מה שדרשו חז"ל במסכת חולין (דף קלט עמוד ב') אסתר מן התורה מנין? שנאמר: "ואנכי הסתר אסתיר" - מכאן רמז להסתרת פנים ביום אסתר (ספר התודעה חלק א' עמוד רפ"א).

ו. ויש שביארו מנהג זה שהוא זכר לפחד היהודים שנפל על הגויים בזמן מרדכי, ובגללו היו הגויים מתייהדים, וכמו שנאמר במגילת אסתר (פרק ח' פסוק י"ז) "ורבים מעמי הארץ מתיהדים כי נפל פחד היהודים עליהם" (יעויין בשו"ת משנה הלכות חלק ז' סימן צ"ב, ד"ה איברא).

וע"ע מה שכתבו בזה בספר בני יששכר (שם אות ב') ובספר מאור ושמש (פרשת משפטים ד"ה מלאתך) ובספר שפת אמת (עניני פורים ד"ה העניין) ובספר ערך שי אורח חיים (סימן עת"ר סעיף ב') ובספר אבני המקום (חלק אבן שהם אות מ"א-מ"ב) ובספר קצות השלחן סוף חלק ג' (בהערות לענייני פורים אות ה') ובספר התודעה (עמודים ר"פ-רפ"א) ובשו"ת שיח יצחק (סימן ש"פ) ובשו"ת משנה הלכות חלק ג' (סימן ס') ובשו"ת ושב ורפא חלק ג' (סימן ק"ו) ובספר סנסן ליאיר (סימן י"ב).

* * *

9. האם מותר לאנשים לראות את השיער שלי בתמונות מלפני שהתחתנתי? והאם מותר לי לחשוף מול אבא שלי את השיער?

א. אין איסור.

ב. אם את רגילה להסתובב בפניו ללא כיסוי ראש, מותר. אולם אם את לא רגילה בכך, יש להימנע (יעויין שו"ת בריתי שלום חלק ג' סימן א').

* * *

10. כפי שידוע, לכל דבר יש תכלית בעולמנו. מה יכולה להיות המטרה או הסיבה מצד בורא עולם שיש לנו כ"כ הרבה נושרים? הרי אנו מאבדים אלפים לכלל ישראל, וזהו סוף האלף השישי, שכולם אמורים לחזור בתשובה, וזה נראה לי ממש הפוך לצערנו בדורנו. איך זה יכול להוות תיקון לעולם או כפרת עוונות כמו שאר המחלות וכו'?

העולם נשאר בבחירה חופשית עד לביאת המשיח. אין הקב"ה לוקח את הבחירה של האדם וכל אדם נשאר בבחירה חופשית גם רגע לפני ביאת המשיח.

כל אדם ואדם מקבל ניסיונות מתאימים לתיקון נפשו כדי שיזכה לתקן את נפשו ולהביאה למקסימום היכולת שלה להגיע לדרגה הגבוהה ביותר שניתן ככל שהניסיונות קשים יותר כך תיקון הנפש גדול יותר והאור מתחזק יותר בנשמת האדם. אולם נכון שלא כולם בוחרים להתחזק ולהתעלות ויש כאלו שיורדים  ומאבדים את תיקונם אך הרוב זוכה לתיקון ומגיע לחיי העולם הבא.

מחר ההגרלה! טיול רייזרים משפחתי במתנה: הירשמו לעולם הילדים, קבלו שבוע חינם והיכנסו לכל הגרלות הקיץ >>>
תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה