פורים

כשאסתר המלכה היתה בבידוד: מה הקשר בין הקורונה לאחשוורוש?

בפורים שעבר עוד צחקנו על הקורונה, וכעת אנחנו מבינים שזה לא צחוק. זה שבט אפו של בורא עולם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לא רק אנחנו עברנו תקופה קשה. גם אסתר המלכה היתה בסגר, גם היא היתה בבידוד בתוך ארמון אחשוורוש, גם היא לא נקראה אל המלך זה שלושים יום. והיא כעת בדרך להיכנס לאחשוורוש אשר לא כדת. אבל עדיין, היא לא כ"כ מפחדת, מי זה אחשוורוש. אפשר לחשוב. עוד כלב אחד.

בינינו. מי שקורא את המגילה ופוגש את האישיות הלא סימפטית של אחשוורוש. אתה באמת רואה מול העיניים חתיכת כלב. אבל, כשהיא התקרבה לחצר בית המלך נוכח בית המלך, פתאום היא ראתה שהסתלקה ממנה שכינה, ואז היא נתקפה בפחד איום ונורא.

כשאסתר נכנסה אל בית המלך היא רואה מרחוק את הכלכלב שלה שהוא כועס, ועוד רגע השומרי ראש מתנפלים עליה והורגים אותה. אוי... אוי ואבוי... מה קורה פה??? כתוב במדרש: "א''ר לוי כיון שהגיעה לבית הצלמים נסתלקה הימנה שכינה, אמרה: 'קלי קלי למה עזבתני', שמא אתה דן על שוגג כמזיד ועל אונס כרצון, או שמא על שקראתיו כלב, שנא' 'הצילה מחרב נפשי מיד כלב יחידתי'. חזרה וקראתו אריה, שנאמר: 'הושיעני מפי אריה'".

בשבריר שניה אסתר הבינה שהיא טעתה. היא צריכה לחזור בתשובה אבל במהירות. נו. מה הנקודה? מה החטא שלי? אין זמן לחשוב מידי הרבה. רבש"ע: במה טעיתי? ואסתר מגיעה למסקנה ש... מה החטא שלי? שקראתי לו כלב. לא. זו טעות!!! אסור היה לקרא לו כלב!!! היה צריך לקרא לו אריה. מיד אסתר מתקנת את הטעות. ומתחננת: 'הושיעני מפי אריה', ואז שוב שרתה עליה שכינה, הגיעו שלושה מלאכים שסעדו אותה והישועה הגיעה.

מה פה החטא הגדול??? מה האיסור החמור לקרוא לאחשוורוש כלב??? מה, הוא לא כלב?! התשובה היא: אחשוורוש הוא באמת כלב. אבל כעת, כעת שהוא נבחר להיות שבט אפו של הקב"ה, והקב"ה איפשר לו לחתום בטבעת המלך להשמיד את כל היהודים. כעת זה לא משחק. כעת זה לא הוא, זו גזירת שמים איומה ונוראה שנחתמה בטיט או בדם לקעקע ביצתם של ישראל. זה לא משחק. זה לא טיול בוקר עם הכלב.

אז אמנם נכון שהגזירה הזו מתבצעת דרך אותו כלב, אבל אסור להקל ראש מול הכלב הזה. צריך לגשת אליו ברצינות תהומית ולדעת מה ה' רוצה דרך הכלב הזה. ולכן אסתר מיד מתקנת את עצמה. לא!!! זה לא כלב. זה אריה. ואם כן, 'קלי קלי למה עזבתני. הושיעני מפי אריה'.

ניתן לומר כמעט בפה מלא שזה ההבדל בין פורים שנה שעברה לפורים של השנה הזו. בפורים שעבר כולנו עשינו צחוק מהכלב הזה שקוראים לו קורונה. צחקנו. עשינו על זה שירים. עשינו מזה משלוחי מנות. צחקנו על הקורונה. צחקנו על הסינים שיש להם קורונה. נגשנו לקורונה בצורה משועשעת. ויש כאלו שעד היום מתעקשים לגשת לזה בשעשוע.

הקב"ה דפק על השולחן והראה לנו שזה לא צחוק, ואסתר המלכה פתאום עמדה מבוהלת מול הכלב הזה, והיא מגלה להפתעתה שזה לא משחק. לאסתר המלכה ארך שבריר שניה להבין מה ה' רוצה, והיא מיד תיקנה את עצמה: ה' סליחה, זלזלתי בשבט אפך. לא התייחסתי ברצינות לכלב הזה. אני חוזרת בי. הושיעני מפי אריה. אני מבינה שזה אריה.

אותו דבר אנחנו, דווקא עכשיו, כשיש לנו לראשונה, לראשונה ניסיון משנה שעברה. פורים זה החג הראשון שאנחנו יכולים לשחזר מה היה בקורונה של השנה שעברה. הרי מה שבטוח ששנה שעברה הקורונה היתה כלב. וכעת הגיע הזמן להבין שהיא לא כלב אלא אריה. אריה שאג מי לא יירא, היתקע שופר בעיר והעם לא יחרדו, אם תהיה רעה בעיר וה' לא עשה...

אם יש לנו לקחים משנה שעברה, זה פשוט לעמוד בתענית אסתר הזו ולזעוק לה': "אנא ה', בשנה שעברה זלזלנו. התייחסנו לקורונה כמו כלבלב. אבל עכשיו אנחנו מבינים שאם תהיה רעה בכל העולם כולו וה' לא עשה. אנחנו מבינים שהקורונה הזו היא שבט אפך! ואתה יתברך מדבר דרך הקורונה הזו, ורצית מאיתנו משה, ואתה עדיין רוצה מאיתנו משהו.

אתה יודע מה הדבר הכי גרוע שיכול להיות עכשיו??? שה' החליט להסיר את הקורונה למרות שלא חזרנו בתשובה! כן. יש כזו אופציה. אם אבא שבשמים רואה שהילד שלו לא מבין עניין. אבא רצה לייסר את בנו בשביל להחזיר אותו למוטב. ואורי התעקש והתעקש. התעקש לא להבין עניין. בסופו של דבר אורי מנצח. אבא בסוף מרחם. בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו. וקיימת אופציה שהקורונה תסתיים בלי שזזנו מילימטר. מה שבטוח, זה האסון הגדול ביותר.

מה האסון??? האסון הוא שעברנו כ"כ הרבה ולא יצא לנו מזה כלום. אם יש אסון יותר גדול מהקורונה. זה שהיא תסתיים בעזה"ש. אבל ללא שום הישג! וזה תלוי בנו. אבא שבשמים עוד יסיים יום אחד את הקורונה כי סוף סוף קצרה נפשו כביכול בעמל ישראל, ולא יזנח לעולם ה'. אבל האם יצא לנו מזה משהו או לא? זה כבר אנחנו נחליט. זה תלוי רק בנו. ובא נחשוב על אבא שבשמים. תבין שאין צער יותר גדול לאבא שנאלץ לצער את הבנים שלו בשביל ליישר אותם לדרך הנכונה. והתברר שזה היה לחינם. אסור לנו לעשות את זה לאבא שבשמים. מהר מהר נשוב לה' בדברי הצומות וזעקתם. השיבנו ה' אליך ונשובה.

ממשיכים את המסורת: מקדימים ונותנים עכשיו "מתנות לאביונים".

גם השנה, הרב זמיר כהן יהיה השליח האישי שלך לקיום המצווה "בו ביום". 

חייגו עכשיו למחלקת החסד בהידברות: 073-2221212

לפרטים ולתרומה און-ליין באופן מאובטח, היכנסו לכאן.

תגיות:פוריםקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה