חדשות בארץ

בג"ץ: השימוש באיכוני שב"כ יצומצם משמעותית

שבעת שופטי ההרכב, שדנו בעתירות נגד השימוש באיכוני שב"כ לצורך המאבק במגפת הקורונה, קבעו ברוב קולות כי המדינה תוכל להסתייע בכלי שב"כ רק במקרים בהם חולי קורונה לא שיתפו פעולה בחקירה האפידמיולוגית או שלא מסרו כלל דיווח על מגעים. סגן שר הבריאות, יואב קיש: "התערבות בוטה של בג"ץ"

אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ קבע היום (שני), כי על המדינה לצמצם באופן משמעותי את השימוש שהיא עושה באיכוני שב"כ לצורך המאבק במגפת הקורונה. על פי ההחלטה, שהתקבלה ברוב קולות, החל מה-14 במרץ ניתן יהיה להשתמש בכלי שב"כ רק במקרים בהם חולי קורונה לא שיתפו פעולה בחקירה האפידמיולוגית או שלא מסרו כלל דיווח על מגעים.

בעתירה, שהוגשה על ידי ארבעה ארגונים אזרחיים, התבקשו שבעת שופטי ההרכב המורחב להורות על בטלותו של החוק המאפשר את השימוש באיכוני שב"כ. השופטים קבעו, כי "עצם הסמכת הממשלה לעשות שימוש במעקב מגעים יוצרת פגיעה קשה, חריגה ודרקונית בזכות לפרטיות ובמרקם החיים הדמוקרטי בישראל".

עוד צוין, כי "התקופה הממושכת שבה נעשה שימוש במעקב המגעים הופכת אותו מאירוע חריג, נקודתי ומצומצם בזמן, לפרקטיקה נוהגת. מעבר לכך שעובדה זו מעצימה את הפגיעה שהחוק מסב לזכויות יסוד, הסכנה במצב כזה היא של 'נרמול' הפגיעה בחסות החוק, באופן החותר תחת הזכות לפרטיות עצמה וההצדקות לקיומה (והדברים נכונים אף ביחס לשחיקת ערכים דמוקרטיים בסיסיים) – ומדובר בתרחיש אימים של ממש". עם זאת, השופטים החליטו כי אין מקום להתערבות שיפוטית בהסדרים שנקבעו בחוק, אלא ניתן להסתפק בצמצום היקף השימוש בכלי שב"כ.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, כתבה בפסק הדין כי "כמעט שנה חלפה מאז החלה הממשלה להסתייע בשב"כ לצורך מעקב מגעים. אם בתחילת הדרך הצדיקה הממשלה את הפגיעה הקשה בזכויות יסוד בסכנה החמורה והמיידית אשר נשקפה לציבור מהתפשטות נגיף הקורונה, הרי שכעת נדמה כי מתממש החשש שהובע בתחילת הדרך לפיו 'עם חלוף הזמן עלול הזמני להפוך לקבוע'. נוכח חלוף הזמן, ונוכח ההכרה כי החיים לצד הנגיף דורשים את 'נרמולו' של מצב החירום, יש לחתור ללא לאות ולעשות כל שנדרש כדי להפסיק (ולמצער לצמצם למינימום הכרחי בלבד) את הצורך להסתייע בגוף הביטחון המסכל של המדינה בתחומים שאינם בליבת עיסוקו".

סגן שר הבריאות, יואב קיש, הגיב בחריפות על פסק הדין: "התערבות בוטה של בג"ץ במלחמה בנגיף", כתב בטוויטר. "החל מ-14 במרץ ביטול למעשה של שימוש ביכולות השב"כ לאתר חולים. עד היום הצלנו יותר מ-500 מאות חיים של ישראלים בזכות היכולת של השב"כ. בעוד כשבועיים, בגלל בג"ץ – זה ייגמר. לדעתי, זהו פשע נגד בריאות אזרחי ישראל. נשאר רק לברך על הישג החיסונים האדיר שאולי ייתר את הצורך".

תגיות:שב"כבג"ץנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה