חדשות בארץ

זעזוע: בג"ץ הורה למדינה להכיר בגיור רפורמי או קונסרבטיבי

בית המשפט העליון קבע ברוב דעות, כי מי שעברו בישראל גיור רפורמי או קונסרבטיבי יוכרו כיהודים לעניין חוק השבות. שר הפנים אריה דרעי: "מתחייב לתקן את החוק כדי שרק גיור על פי ההלכה יהיה מוכר במדינת ישראל"

אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בית המשפט העליון פרסם הערב (שני) את החלטתו, כי על המדינה להכיר כיהודים לעניין חוק השבות במי שבמהלך שהותם בישראל עברו גיור בקהילה רפורמית או קונסרבטיבית.

החלטת בית המשפט התקבלה בהרכב מורחב של תשעה שופטים, בעקבות עתירות שהוגשו ברובן בשנת 2005. העותרים עברו גיור בקהילה רפורמית או קונסרבטיבית בישראל, שלא במסגרת מערך הגיור הממלכתי, וביקשו לקבל אזרחות ישראלית כיהודים מכוח חוק השבות. לאחר ששר הפנים דחה את בקשותיהם, הם עתרו לבית המשפט.

השופטים ציינו, כי הכרעתם מצומצמת לשאלה האזרחית-ציבורית של הקניית מעמד מכוח חוק השבות ואינה עוסקת בשאלה דתית. נשיאת בית המשפט, השופטת אסתר חיות, כתבה בפסק הדין כי בית המשפט הותיר במשך שנים את הסוגיה לפתחה של הכנסת, אך לדבריה "משהמחוקק לא הכריע בה במשך למעלה מ-15 שנים, לא ראינו מנוס ממתן פסק דין בעתירות. בכך אין כדי למנוע מן הכנסת לצקת בעתיד תוכן נוסף או אחר למושג הגיור בחוק השבות, ככל שתמצא זאת לנכון".

ההחלטה התקבלה ברוב דעות של שמונה שופטים. השופט נועם סולברג הצטרף למסקנה המשפטית של דעת הרוב, אולם סבר בדעת יחיד כי יש להשהות את מועד כניסת פסק הדין לתוקף ב-12 חודשים מיום כינונה של הממשלה ה-36, כדי לאפשר להסדיר את נושא הגיור בחקיקה.

יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, הגיב על החלטת בג"ץ: "החלטת בג"ץ להכיר בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים מוטעה, מצערת מאוד ותגרום מחלוקת וקרע קשה בעם. אני מתחייב לתקן את החוק כדי שרק גיור על פי ההלכה יהיה מוכר במדינת ישראל".

ראשי יהדות התורה, חבר הכנסת משה גפני ושר השיכון יעקב ליצמן, מסרו: "החלטת בג"ץ להכיר לראשונה בגיור רפורמי וקונסרבטיבי בישראל הינה הרת אסון למשמעות המונח מדינה יהודית. במשך כל הדורות ידע עם ישראל להכיר בדתו ובאמונתו ללא זיופים וחיקויים, וכך זה יימשך גם לעתיד. יהדות התורה תדרוש את פסקת ההתגברות כדי לעמוד בפני האקטיביזם השיפוטי, שפוגע בהמוני יהודים בארץ ובעולם ומאיים לקרוע אותנו מבפנים. בלי זה לא ניכנס לשום קואליציה".

תגיות:גיורבג"ץחוק השבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה