חדשות בארץ

אסון הזפת: המסלול שעברה מכלית הנפט שזיהמה את חופי ישראל

המשרד להגנת הסביבה חשף פרטים נוספים על מסלולה של מכלית הנפט אמרלד, שזיהמה את חופי ישראל. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "קשר ישיר לאיראן, לא קשר עלום"

פינוי זפת בחוף עתלית (צילום: אלעד יעקב, לע"מ)פינוי זפת בחוף עתלית (צילום: אלעד יעקב, לע"מ)
אא

המשרד להגנת הסביבה חשף היום (חמישי) פרטים נוספים על המסלול שעברה מכלית הנפט אמרלד, הנושאת באחריות לזיהום החמור בחופי ישראל.

מבדיקה שביצעה חברת TankerTrackers והועברה לידי המשרד להגנת הסביבה, עולה כי המכלית תועדה ב-17 בינואר ליד האי האיראני ח'ארג במפרץ הפרסי. על פי ההערכות, בעגינה זו העמיסה המכלית 112 אלף טונות של נפט גולמי איראני שבסופו של דבר הגיע מול חופי ישראל וזיהם אותם.

במשרד להגנת הסביבה הוסיפו, כי נמצא אישור מצולם לפעולת העברת הנפט בלב ים בשטח הים הפתוח בין קפריסין לסוריה. למשרד הועבר תצלום לוויין, לפיו ב-14 בפברואר העבירה אמרלד נפט גולמי למכלית הנושאת דגל איראני בשם LOTUS. צילומי הלוויין מראים את החבירה של שתי המכליות (STS) בלב הים, וככל הנראה פריקה של הנפט הגולמי האיראני למכלית.

מחקירת המשרד להגנת הסביבה עולה, כי המכלית עברה בדרכה את המסלול הבא:

17 בינואר – כאמור, על פי המידע החדש, האמרלד עגנה ליד האי האיראני ח'ארג והעמיסה את הנפט הגולמי. היא עדכנה את נתון השוקע שלה ל-14.3 מטרים באזור המפרץ הפרסי, עובדה שיכולה להצביע על טעינת מטען מקסימלית בין התאריכים 14 ל-18 בינואר.

1 בפברואר – המכלית נכנסה לתחום המים הכלכליים של מצרים. לאחר מכן אות האונייה נעלם, ונקלט מחדש כ-23 שעות לאחר מכן, 230 מייל צפונית לנקודה שבה נעלמה המכלית – בנסיבות המצביעות על מעבר במים הכלכליים של מדינת ישראל. אות האמרלד לא נקלט החל מתאריך זה, כ-50 מייל מהנקודה שבה אותר כתם הנפט.

2 בפברואר – צילום חדש של המכלית איתר אותה במים הכלכליים של ישראל, מערבית לחופי חיפה.

בין ה-3 וה-14 בפברואר – האמרלד חברה לכלי שיט שאינו משדר, מערבית לסוריה. לאחר החבירה, שוקע האונייה התעדכן מ-14.3 מטרים ל-8.5 מטרים. מכיוון שהמכלית לא נכנסה לאף נמל, הדבר יכול להעיד על העברת המטען בלב ים.

14 בפברואר – כאמור, מתמונת הלוויין החדשה של האמרלד ניתן ללמוד על העברת נפט גולמי למכלית LOTUS. על פי ההערכות, הועברו כ-750 אלף חביות.

מצילומי לוויין עולה, כי כתם הנפט שהותירה המכלית במים הכלכליים של ישראל היה ב-5 בפברואר במרחק של כ-130 ק"מ מחופי הארץ. ב-11 בחודש תועד הכתם במרחק של כ-50 ק"מ מהחופים. גושי הזפת הגיעו אל החופים ב-17 בפברואר, וגרמו לפגיעה חמורה בטבע ובסביבה.

"נפט גולמי בים הוא נשק שפועל נגד הסביבה ובריאות הציבור, נגד בעלי החיים ונגד החופים שלנו", אמרה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל. "אסור להקל ראש בנושא, כל ההתנהלות של האונייה מכוונת. יש כאן קשר ישיר לאיראן, לא קשר עלום. יש כאן מקום לדיון חירום של כלל הגופים הממשלתיים, כולל הגופים הביטחוניים, להבנה רחבה יותר של האיומים במים הכלכליים של ישראל שהם לא רק סביבתיים".

תגיות:איראןגילה גמליאלזיהום זפת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה