עובדות שלא ידעתם

הידעתם איך פורחים הבלונים?

מהי הטיסה לשום מקום, מהו אפקט הות'ורן, ואיך יודעים איפה לחפש נפט? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם מה היתה הטיסה לשומקום? בשנות ה-90 יצאה אל על במבצע מיוחד: טיסה לשום מקום. מדי יום יצאה טיסה מעל הים התיכון, ולאחר כשעתיים נחת המטוס בחזרה בנתב"ג. נוסעים רבים בחרו לטוס פשוט כדי לעבור ב"דיוטי פרי". הם גילו שזול יותר עבורם לקנות כרטיס טיסה ולעבור בדיוטי פרי, מאשר לערוך קניות רגילות בארץ... מהר מאוד בוטל המבצע, ונחקק חוק הקובע שהפטור ממכס יינתן רק למי ששהה בחו"ל מעל 48 שעות.

• הידעתם מה היה הסקסטנט? הסקסטנט היה מכשיר אופטי שמדד זוויות בין עצמים, ושימש בעיקר לניווט ימי באמצעות מדידת הזוויות בין גרמי השמים לבין האופק. הסקסטנט פותח במאה ה-18 למניינם, ושימש כמכשיר הניווט הימי החשוב ביותר עד אמצע המאה ה-20. כיום משתמשים בניווט לווייני (GPS) ובאמצעים דומים אחרים.

• הידעתם מהו אפקט הות'ורן? בשנות ה-20 של המאה הקודמת למניינם, נערך ניסוי במפעל הות'ורן לייצור מרכזיות טלפוניה בארצות הברית, כדי לבדוק יעילות של שינויים שונים בסביבת העבודה על תפוקת העובדים. אלא שהתוצאות היו מפתיעות: כל שינוי שנערך שינה לטובה את תפוקת העובדים – בין אם הוסיפו אור במפעל ובין אם הפחיתו אותו, למשל... המסקנה היתה שתשומת הלב שניתנה לעובדים והידיעה כי הם משתתפים בניסוי, הם שהשפיעו על התפוקה. משמעותו של אפקט הות'ורן היא שהתנהגותם של אנשים היודעים שהם נמצאים במחקר, עלולה להשתנות מהתנהגותם הרגילה.

• הידעתם מיהו כוכב הים המסוכן ביותר? זהו הכוכבן הקוצני, או כוכבן האלמוגים. הוא פורש את זרועותיו על האלמוג, מפריש אנזימים מיוחדים ומעכל את האלמוג מידית. הכוכבן הקוצני פעיל בלילות, ויכול לעכל אלמוג גדול בלילה אחד.

• הידעתם מיהו הפעמון המפורסם שמעולם לא צלצל? זהו פעמון הצאר שבקרמלין – הפעמון הגדול ביותר שנבנה אי פעם. אלא שבשעת ייצורו פרצה שריפה בבנייני העץ שבקרמלין, הפעמון נסדק, וחלק ממנו נקרע. בשל כך, הוא מעולם לא צלצל.

• הידעתם איך יודעים איפה לחפש נפט? קידוחי גז ונפט הם יקרים מאוד, לכן משתמשים בטכנולוגיות שונות כדי לוודא, עד כמה שניתן, שבמקום הקידוח אכן יימצא נפט. לרוב משתמשים בהדמיית תלת-מימד סיסמית, המשתמשת בסונאר כדי להעריך את כמות הנפט או הגז שמתחת לאדמה.

• הידעתם ממה עשויים בלונים? הבלונים הצבעוניים שכולנו מכירים עשויים מחומר הנקרא לטקס. הם מנופחים, ואז נטבלים בחומר שמסייע ללטקס להיצמד לגומי, כדי להשיג את הגמישות הנחוצה. לאחר מכן הם נשטפים מלכלוך ומשאריות לטקס, ומועברים לאריזה.

תגיות:בלוניםעובדות שלא שידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה